Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Goiás
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação (INF)
|
Departamento: |
Instituto de Informática - INF (RG)
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3613 |
Resumo: | Research indicates that the use of patterns in teaching programming achieve good results when included in the curriculum for High School students. However, only the use of patterns may not be sufficient to motivate students to learn programming. This work shows the results obtained by combining the teaching of Pattern-Oriented Programming (PO), along with games using materials concrete, in non-formal settings of computer programming,withHighSchoolstudents.AcasestudywasconductedwithHighSchoolstudents at the Federal Institute of Mato Grosso, the campus of Barra do Garças, and involved 30 students in the first year of High School, discipline Logic of Programming in the year 2012 . We presented in the computer lab, and discussed nine programming patterns used in teaching the subject. In addition to practical exercises using programming language C++programming,thestudentsweredividedinto5(five)groupsandcreatedgamesusing concrete materials, applying them in a gymnasium. To establish and implement games, the students made connections with programming patterns, in the teaching and learning process of computer programming. The results show an improvement in motivation and learningtoallywithgames programmingpatterns using concrete materials. |
id |
UFG-2_3f8f68d56a021b41dd9c58c29e471fc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tede/3613 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferreira, Deller Jameshttp://lattes.cnpq.br/1646629818203057Ferreira, Deller JamesCarvalho, Sérgio Teixeira deSantos, Gilberto Lacerda doshttp://lattes.cnpq.br/9567417563407789Leal, Alexis Vinicius de Aquino2014-11-17T14:47:50Z2014-02-11LEAL, Alexis Vinicius de Aquino. Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos. 2014. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3613Research indicates that the use of patterns in teaching programming achieve good results when included in the curriculum for High School students. However, only the use of patterns may not be sufficient to motivate students to learn programming. This work shows the results obtained by combining the teaching of Pattern-Oriented Programming (PO), along with games using materials concrete, in non-formal settings of computer programming,withHighSchoolstudents.AcasestudywasconductedwithHighSchoolstudents at the Federal Institute of Mato Grosso, the campus of Barra do Garças, and involved 30 students in the first year of High School, discipline Logic of Programming in the year 2012 . We presented in the computer lab, and discussed nine programming patterns used in teaching the subject. In addition to practical exercises using programming language C++programming,thestudentsweredividedinto5(five)groupsandcreatedgamesusing concrete materials, applying them in a gymnasium. To establish and implement games, the students made connections with programming patterns, in the teaching and learning process of computer programming. The results show an improvement in motivation and learningtoallywithgames programmingpatterns using concrete materials.Pesquisas indicam que o uso de padrões no ensino de programação alcança bons resultados quando incluído no currículo dos estudantes do Ensino Médio. No entanto, apenas o uso de padrões pode não ser suficiente para motivar os alunos a aprender programação. Este trabalho demonstra os resultados obtidos através da combinação do ensino de programaçãobaseadoempadrões,juntamentecomjogosusandomateriaisconcretos,em espaços não formais de programação de computadores, com alunos do Ensino Médio. O estudo de caso foi realizado com alunos do Ensino Médio no Instituto Federal de Mato Grosso, câmpus da cidade de Barra do Garças e envolveu 30 estudantes do primeiro ano do Ensino Médio, da disciplina Lógica de Programação no ano de 2012. No laboratório de informática, foram apresentados e discutidos nove padrões de programação utilizados no ensino da disciplina. Além de exercícios práticos de programação utilizando a linguagem de programação C++, os estudantes foram divididos em 5 (cinco) grupos e criaram jogos usando materiais concretos, aplicando-os em uma quadra de esportes. Ao criarem e aplicarem os jogos, os estudantes fizeram as conexões com os padrões de programação no processo de ensino e aprendizagem de programação de computadores. Os resultados mostramumamelhorianamotivaçãoeaprendizagemaosealiarpadrõesdeprogramação comjogosusandomateriais concretosSubmitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2014-11-14T19:45:20Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf: 7963653 bytes, checksum: 1b2a031ad6e6705b89c7e91509bce8ff (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Approved for entry into archive by Jaqueline Silva (jtas29@gmail.com) on 2014-11-17T14:47:50Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf: 7963653 bytes, checksum: 1b2a031ad6e6705b89c7e91509bce8ff (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2014-11-17T14:47:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf: 7963653 bytes, checksum: 1b2a031ad6e6705b89c7e91509bce8ff (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5) Previous issue date: 2014-02-11Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás - FAPEGapplication/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/tede/retrieve/12325/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Alexis%20Vin%c3%adcius%20de%20Aquino%20Leal%20-%202014.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásPrograma de Pós-graduação em Ciência da Computação (INF)UFGBrasilInstituto de Informática - INF (RG)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPadrõesEnsino de ProgramaçãoJogosMateriais ConcretosPatternsProgramming LearningGamesConcrete MaterialsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOEnsino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretosTeaching programming in integrated high school: an approach using patterns and games with concrete materialsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-3303550325223384799600600600600-77122667346336447683671711205811204509-961409807440757778reponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2ef6d635-7530-412c-9818-03738f27ae08/downloadbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/bd3d4e12-1411-4bca-b9a5-05765158815d/download4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-822302http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6e25bb9d-4354-47e8-84c9-1b585e16e326/download1e0094e9d8adcf16b18effef4ce7ed83MD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-823148http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/79d5be03-11c4-4e36-b805-2deccf71c60c/download9da0b6dfac957114c6a7714714b86306MD54ORIGINALDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdfDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdfapplication/pdf7963653http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c4f9fea0-ea4d-4e7e-82fb-f76ca9e074f2/download1b2a031ad6e6705b89c7e91509bce8ffMD55TEXTDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf.txtDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf.txtExtracted Texttext/plain200067http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dd824c9d-0358-4085-afc6-b97a57b38b42/download16b3334b9b9809277a9404697d94ccc4MD56THUMBNAILDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf.jpgDissertação - Alexis Vinícius de Aquino Leal - 2014.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3630http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/811f0ccd-6ed1-49a2-a2b2-eba3836b9119/download8fd6715dd7c166436dc39e6732905b41MD57tede/36132014-11-18 03:01:56.242http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertoopen.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tede/3613http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-11-18T05:01:56Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)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 |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Teaching programming in integrated high school: an approach using patterns and games with concrete materials |
title |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
spellingShingle |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos Leal, Alexis Vinicius de Aquino Padrões Ensino de Programação Jogos Materiais Concretos Patterns Programming Learning Games Concrete Materials CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
title_full |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
title_fullStr |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
title_full_unstemmed |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
title_sort |
Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos |
author |
Leal, Alexis Vinicius de Aquino |
author_facet |
Leal, Alexis Vinicius de Aquino |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferreira, Deller James |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1646629818203057 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ferreira, Deller James |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Sérgio Teixeira de |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Santos, Gilberto Lacerda dos |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9567417563407789 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Alexis Vinicius de Aquino |
contributor_str_mv |
Ferreira, Deller James Ferreira, Deller James Carvalho, Sérgio Teixeira de Santos, Gilberto Lacerda dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Padrões Ensino de Programação Jogos Materiais Concretos |
topic |
Padrões Ensino de Programação Jogos Materiais Concretos Patterns Programming Learning Games Concrete Materials CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Patterns Programming Learning Games Concrete Materials |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
Research indicates that the use of patterns in teaching programming achieve good results when included in the curriculum for High School students. However, only the use of patterns may not be sufficient to motivate students to learn programming. This work shows the results obtained by combining the teaching of Pattern-Oriented Programming (PO), along with games using materials concrete, in non-formal settings of computer programming,withHighSchoolstudents.AcasestudywasconductedwithHighSchoolstudents at the Federal Institute of Mato Grosso, the campus of Barra do Garças, and involved 30 students in the first year of High School, discipline Logic of Programming in the year 2012 . We presented in the computer lab, and discussed nine programming patterns used in teaching the subject. In addition to practical exercises using programming language C++programming,thestudentsweredividedinto5(five)groupsandcreatedgamesusing concrete materials, applying them in a gymnasium. To establish and implement games, the students made connections with programming patterns, in the teaching and learning process of computer programming. The results show an improvement in motivation and learningtoallywithgames programmingpatterns using concrete materials. |
publishDate |
2014 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-11-17T14:47:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LEAL, Alexis Vinicius de Aquino. Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos. 2014. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3613 |
identifier_str_mv |
LEAL, Alexis Vinicius de Aquino. Ensino de programação no ensino médio integrado: uma abordagem utilizando padrões e jogos com materiais concretos. 2014. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-3303550325223384799 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-7712266734633644768 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
3671711205811204509 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
-961409807440757778 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação (INF) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Instituto de Informática - INF (RG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2ef6d635-7530-412c-9818-03738f27ae08/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/bd3d4e12-1411-4bca-b9a5-05765158815d/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6e25bb9d-4354-47e8-84c9-1b585e16e326/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/79d5be03-11c4-4e36-b805-2deccf71c60c/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c4f9fea0-ea4d-4e7e-82fb-f76ca9e074f2/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dd824c9d-0358-4085-afc6-b97a57b38b42/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/811f0ccd-6ed1-49a2-a2b2-eba3836b9119/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f 1e0094e9d8adcf16b18effef4ce7ed83 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 1b2a031ad6e6705b89c7e91509bce8ff 16b3334b9b9809277a9404697d94ccc4 8fd6715dd7c166436dc39e6732905b41 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1798044952852168704 |