Estereótipos e a construção identitária da população goianiense: os sentidos produzidos por interagentes do Instagram a partir do humor do Goiânia Mil Grau
Ano de defesa: | 2020 |
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Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Goiás
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Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-graduação em Comunicação (FIC)
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Departamento: |
Faculdade de Informação e Comunicação - FIC (RG)
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País: |
Brasil
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/10557 |
Resumo: | This dissertation starts from the observation of the communicational system instituted between the comedic constructions of an Instagram profile and the identities of its followers. Thus, we seek to investigate the stereotypes of the goianiense population explored by Goiânia Mil Grau, a comedy group located in the city of Goiânia/GO, and the meanings produced by interagentes of the profile who also reside in this territory. Therefore, the representations of an imagined collectivity between different social types, cultural heritage, humor strategies and online interactions that relate to the sociocultural daily life of the city are analyzed. The dissertation’s goal is to understand how the stereotypes represented in the profile publications are appropriated by their interagentes, as a possible mediation in the construction process of this population’s identity. The methodological approach started from a perspective that brings together the dimensions of this communicational system, production/product/reception, in data collection in the online and offline fields. The results show the existence of a universe of common references between producers and interagentes from Goiânia Mil Grau, which feed feelings of belonging to the local/regional culture, marks similarities and differentiations among the inhabitants of Goiânia and promotes experiences of “laugh at yourself”. |
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Thus, we seek to investigate the stereotypes of the goianiense population explored by Goiânia Mil Grau, a comedy group located in the city of Goiânia/GO, and the meanings produced by interagentes of the profile who also reside in this territory. Therefore, the representations of an imagined collectivity between different social types, cultural heritage, humor strategies and online interactions that relate to the sociocultural daily life of the city are analyzed. The dissertation’s goal is to understand how the stereotypes represented in the profile publications are appropriated by their interagentes, as a possible mediation in the construction process of this population’s identity. The methodological approach started from a perspective that brings together the dimensions of this communicational system, production/product/reception, in data collection in the online and offline fields. The results show the existence of a universe of common references between producers and interagentes from Goiânia Mil Grau, which feed feelings of belonging to the local/regional culture, marks similarities and differentiations among the inhabitants of Goiânia and promotes experiences of “laugh at yourself”.Essa pesquisa parte da observação do sistema comunicacional estabelecido entre as construções humorísticas de um perfil do Instagram e as identidades de seus seguidores. Busca-se assim investigar os estereótipos da população goianiense explorados pelo Goiânia Mil Grau, grupo de humor da cidade de Goiânia/GO, e os sentidos produzidos por interagentes do perfil que também residem nesse território. Para tanto, analisa-se as representações de uma coletividade imaginada entre diferentes tipos sociais, as matrizes culturais, estratégias humorísticas e interações on-line que se relacionam com o cotidiano sociocultural da cidade. O objetivo é compreender o modo como os estereótipos presentes nas publicações do perfil são apropriados por seus interagentes, em uma possível mediação do processo de construção identitária desta população. O percurso metodológico partiu então duma perspectiva que reúne os polos deste sistema comunicacional, produção/produto/recepção, em coleta de dados nos campos on-line e off-line. Os resultados apontam para a existência de um universo de referenciais em comum entre produtores e interagentes do Goiânia Mil Grau, que nutre sentimentos de pertença à cultura local/regional, demarca semelhanças e diferenciações entre os habitantes de Goiânia e promove experiências de “rir de si mesmo”.Submitted by Franciele Moreira (francielemoreyra@gmail.com) on 2020-09-04T04:59:50Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Dissertação - Diogo Carvalho Gondim Teles - 2020.pdf: 2348955 bytes, checksum: 36c623f6dbe37f962fba87e859e21e58 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2020-09-04T11:40:58Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 811 bytes, checksum: e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 (MD5) Dissertação - Diogo Carvalho Gondim Teles - 2020.pdf: 2348955 bytes, checksum: 36c623f6dbe37f962fba87e859e21e58 (MD5)Made available in DSpace on 2020-09-04T11:40:58Z (GMT). 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