Iê viva meu deus – capoeira: da criminalização ao reconhecimento internacional
Ano de defesa: | 2018 |
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Universidade Federal de Goiás
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Programa de Pós-graduação em Direitos Humanos (PRPG)
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Pró-Reitoria de Pós-graduação (PRPG)
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País: |
Brasil
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Resumo: | Capoeira is part of Brazilian culture and is already spread across five continents and in more than 150 countries. Despite all the resistance and criminalization that capoeira has suffered over the years, finally in 2014, the capoeira circles were registered by IPHAN and together with UNESCO as an immaterial historical patrimony of humanity. Along with this came the consumer market that made what was a cultural resistance in another commodity to sell to tourists, what is denominated mercantilization of the Afro Brazilian culture, and it still affects the question of Human Rights with respect to the cultural rights. In research defined culture in a critical classic theory like Hall, Mwewa and Rubim, that brought us to the idea of how a culture, according to someone’s action, can get repercussion in something bigger, in a society. Through data analysis of government documents that support the Capoeira register as a cultural imaterial patrimony. One of the limitations of work is about the lack of studies about Capoeira and the ones existentes are full of blanks, without some questions. So in general, though, the research showed a bigger wish of capoeirista to pressure the State some public politics to become this culture na educational instrument e a representation of Brazil abroad, and that was legitimed across the consagration of this cultural expression as a historical cultural imaterial patrimony but also brought consequences as appropriation of afro-brazilian culture for Market and turistic Marke and it retires the real meaning of culture resistance. |
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Along with this came the consumer market that made what was a cultural resistance in another commodity to sell to tourists, what is denominated mercantilization of the Afro Brazilian culture, and it still affects the question of Human Rights with respect to the cultural rights. In research defined culture in a critical classic theory like Hall, Mwewa and Rubim, that brought us to the idea of how a culture, according to someone’s action, can get repercussion in something bigger, in a society. Through data analysis of government documents that support the Capoeira register as a cultural imaterial patrimony. One of the limitations of work is about the lack of studies about Capoeira and the ones existentes are full of blanks, without some questions. So in general, though, the research showed a bigger wish of capoeirista to pressure the State some public politics to become this culture na educational instrument e a representation of Brazil abroad, and that was legitimed across the consagration of this cultural expression as a historical cultural imaterial patrimony but also brought consequences as appropriation of afro-brazilian culture for Market and turistic Marke and it retires the real meaning of culture resistance.A capoeira faz parte da cultura brasileira, mas também está espalhada nos cincos continentes, em mais de 150 países. Apesar de toda marginalização e criminalização que sofreram ao longo dos anos, finalmente, em 2014, as rodas de capoeira foram registradas pelo IPHAN e UNESCO como patrimônio histórico imaterial da humanidade. Junto a isso surgiu a apropriação por um mercado, o qual tornou o que era uma resistência cultural em mais uma mercadoria para vender para turistas, o que se denominou como “mercantilização da cultura afro brasileira”. Por outro lado, a capoeira é protegida como um direito humano, uma vez que é tutelada no rol dos direitos culturais. No âmbito da pesquisa, definiu-se cultura num viés crítico com respaldo teórico em clássicos como Hall, Mwewa e Rubim, que nos conduziram à ideia de como a cultura, de acordo com as ações de um indivíduo, pode ter repercussão em um todo coletivo. Utilizou-se, ainda, da análise de documentos governamentais, que embasaram e respaldaram o registro da capoeira como patrimônio cultural imaterial. Uma das limitações do trabalho, diz respeito à precariedade dos estudos existentes sobre a capoeira, esparsos, lacunosos. Em linhas gerais, contudo, a pesquisa revelou a premência de um maior empenho dos capoeiristas para cobrar do Estado políticas públicas de salvaguarda desta cultura como instrumento educacional e de representação do Brasil no exterior, o que se legitimou por meio da consagração de tal expressão cultural como patrimônio histórico imaterial da humanidade, mas que trouxe, também, consequências como a apropriação da cultura afro-brasileira pelo mercado, sobretudo o mercado turístico, desvinculando-a de seu caráter originário de resistência cultural.Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2019-08-16T12:12:49Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Joana Sirley da Costa Porto - 2018.pdf: 1325020 bytes, checksum: 4f62a46b0db72e8ee8247f5fa20138d5 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2019-08-16T12:30:29Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Joana Sirley da Costa Porto - 2018.pdf: 1325020 bytes, checksum: 4f62a46b0db72e8ee8247f5fa20138d5 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-08-16T12:30:29Z (GMT). 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