QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
Ano de defesa: | 2023 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
|
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871 |
Resumo: | The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education. |
id |
UFMS_25f3dac617d2af9c795b3e07ffa4e4f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6871 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-21T13:45:09Z2023-11-21T13:45:09Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education.A pesquisa busca compreender a prática da leitura de imagem no ensino de arte no Brasil e conceituá-la dentro da perspectiva histórico-cultural. Uma pesquisa bibliográfica que por meio do entendimento da prática da leitura de imagem de obras de arte, edifica a importância da presença do ensino de arte e seu espaço na escola, para o desenvolvimento e formação dos sentidos humanos. Objetivamos também dialogar sobre a base do materialismo histórico e dialético, contextualizando os elementos constitutivos das práticas de leitura de imagem, que seu caráter intrínseco ao ensino de arte, com vistas para a educação estética. Para a realização e elaboração deste trabalho contamos com estudos teóricos baseados em Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), entre outros. Esta pesquisa desenvolve a argumentação que a socialização, o acesso aos códigos e procedimentos artísticos, quando os professores de arte tem o entendimento da totalidade do trabalho educativo, mesmo sob os percalços de uma educação em meio a contradição de uma sociedade capitalista, podem estabelecer a crítica às práticas aligeiradas e enraizadas no senso comum, sendo assim, este trabalho se desenvolve como respaldo na psicologia histórico-cultural e na pedagogia histórico-crítica de que a prática de leitura de imagem é enriquecedora para o ensino de arte.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilLeitura de imagemArtes visuaisObras de arteEducação estéticaQUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico culturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVera Lucia Penzo FernandesSabrina Vieira da Silva Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMS123456789/68712023-11-21 09:45:13.011oai:repositorio.ufms.br:123456789/6871Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-21T13:45:13Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
title |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
spellingShingle |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural Sabrina Vieira da Silva Santos Leitura de imagem Artes visuais Obras de arte Educação estética |
title_short |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
title_full |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
title_fullStr |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
title_full_unstemmed |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
title_sort |
QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural |
author |
Sabrina Vieira da Silva Santos |
author_facet |
Sabrina Vieira da Silva Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vera Lucia Penzo Fernandes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sabrina Vieira da Silva Santos |
contributor_str_mv |
Vera Lucia Penzo Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura de imagem Artes visuais Obras de arte Educação estética |
topic |
Leitura de imagem Artes visuais Obras de arte Educação estética |
description |
The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-21T13:45:09Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-21T13:45:09Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1793867387102035968 |