QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2023
Autor(a) principal: Sabrina Vieira da Silva Santos
Orientador(a): Vera Lucia Penzo Fernandes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871
Resumo: The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education.
id UFMS_25f3dac617d2af9c795b3e07ffa4e4f7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6871
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str
spelling 2023-11-21T13:45:09Z2023-11-21T13:45:09Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education.A pesquisa busca compreender a prática da leitura de imagem no ensino de arte no Brasil e conceituá-la dentro da perspectiva histórico-cultural. Uma pesquisa bibliográfica que por meio do entendimento da prática da leitura de imagem de obras de arte, edifica a importância da presença do ensino de arte e seu espaço na escola, para o desenvolvimento e formação dos sentidos humanos. Objetivamos também dialogar sobre a base do materialismo histórico e dialético, contextualizando os elementos constitutivos das práticas de leitura de imagem, que seu caráter intrínseco ao ensino de arte, com vistas para a educação estética. Para a realização e elaboração deste trabalho contamos com estudos teóricos baseados em Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), entre outros. Esta pesquisa desenvolve a argumentação que a socialização, o acesso aos códigos e procedimentos artísticos, quando os professores de arte tem o entendimento da totalidade do trabalho educativo, mesmo sob os percalços de uma educação em meio a contradição de uma sociedade capitalista, podem estabelecer a crítica às práticas aligeiradas e enraizadas no senso comum, sendo assim, este trabalho se desenvolve como respaldo na psicologia histórico-cultural e na pedagogia histórico-crítica de que a prática de leitura de imagem é enriquecedora para o ensino de arte.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilLeitura de imagemArtes visuaisObras de arteEducação estéticaQUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico culturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVera Lucia Penzo FernandesSabrina Vieira da Silva Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMS123456789/68712023-11-21 09:45:13.011oai:repositorio.ufms.br:123456789/6871Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-21T13:45:13Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
title QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
spellingShingle QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
Sabrina Vieira da Silva Santos
Leitura de imagem
Artes visuais
Obras de arte
Educação estética
title_short QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
title_full QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
title_fullStr QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
title_full_unstemmed QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
title_sort QUADRO DA SEMANA: a leitura de imagem no ensino de arte em uma perspectiva histórico cultural
author Sabrina Vieira da Silva Santos
author_facet Sabrina Vieira da Silva Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vera Lucia Penzo Fernandes
dc.contributor.author.fl_str_mv Sabrina Vieira da Silva Santos
contributor_str_mv Vera Lucia Penzo Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura de imagem
Artes visuais
Obras de arte
Educação estética
topic Leitura de imagem
Artes visuais
Obras de arte
Educação estética
description The research seeks to understand the practice of image reading in art teaching in Brazil and conceptualize it within the historical-cultural perspective. A bibliographical research that through the understanding of the practice of reading images of works of art, builds the importance of the presence of art teaching and its space in the school, for the development and formation of human senses. We also aim to dialogue on the basis of historical and dialectical materialism, contextualizing the constitutive elements of image reading practices, which its intrinsic character to art teaching, with a view to the aesthetic education. For the realization and elaboration of this work, we rely on theoretical studies based on Vigotski (2009), Consuelo Schlichta (2009a, 2009b, 2011, 2012), Fernandes (2015), between others. This research develops the argument that socialization, access to artistic codes and procedures, when art teachers have an understanding of the entire educational work, even under the mishaps of an education in the midst of the contradiction of a capitalist society, can establish a critique of lightened practices rooted in common sense, therefore, this work is developed with the support in cultural-historical psychology and in historical-critical pedagogy that the practice of image reading is enriching for teaching art. Keywords: Image reading; Visual arts; Painting; Aesthetic education.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-21T13:45:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-21T13:45:09Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1793867387102035968