UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Refatti, Liliane Rose lattes
Orientador(a): Bisognin, Eleni
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Franciscana
Programa de Pós-Graduação: Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática
Departamento: Ensino de Matemática
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376
Resumo: In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked.
id UFN-1_278a0f32115abd64581f61db0a58faba
oai_identifier_str oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/376
network_acronym_str UFN-1
network_name_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
repository_id_str
spelling Bisognin, EleniCPF:13244833004CPF:99075946015http://lattes.cnpq.br/5234509598263304Refatti, Liliane Rose2018-06-27T19:13:06Z2012-12-13REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked.No presente trabalho investigou-se as contribuições da metodologia da Engenharia Didática juntamente com os softwares GeoGebra e Cabri 3D na compreensão do conceito de transformação geométrica, numa turma do curso de Licenciatura em Matemática. Questionou-se, se os ambientes de Geometria Dinâmica promovem o desenvolvimento das competências geométricas dos alunos; se a interação propiciada pelos softwares, auxiliaram no processo de construção do conhecimento relativo às transformações geométricas; e a maneira como os alunos se apropriam das ferramentas e/ou recursos do GeoGebra e do Cabri 3D na aprendizagem do conteúdo de transformações geométricas. A metodologia do estudo apoiou-se nos pressupostos da Engenharia Didática de Artigue (1996). Os sujeitos participantes da pesquisa foram os alunos que frequentaram a disciplina de Geometria I, do curso de Licenciatura em Matemática. Ao analisar os dados obtidos, a partir da observação da professora e das construções produzidas pelos alunos, assim como o questionário aplicado ao final da pesquisa, foi possível verificar que a interação dos alunos com os softwares ao trabalhar com a sequência de atividades elaborada facilitou a visualização e a assimilação mental dos conceitos trabalhados.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Liliane Rose Refatti.pdf: 7424459 bytes, checksum: 001cbdba44ba65a447392f3216f134f9 (MD5) Liliane Rose Refatti.pdf.jpg: 3248 bytes, checksum: 7dc4ae5405977fe928e72025ad87817f (MD5) Previous issue date: 2012-12-13Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/318/Liliane%20Rose%20Refatti.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaEngenharia DidáticaGeometria DinâmicaVisualizaçãoTransformações GeométricasEngineering DidacticDynamic GeometryPreviewGeometric TransformationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICASinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALLiliane Rose Refatti.pdfapplication/pdf7424459http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/1/Liliane+Rose+Refatti.pdf001cbdba44ba65a447392f3216f134f9MD51THUMBNAILLiliane Rose Refatti.pdf.jpgimage/jpeg3248http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/2/Liliane+Rose+Refatti.pdf.jpg7dc4ae5405977fe928e72025ad87817fMD52UFN-BDTD/3762018-08-01 13:51:11.48oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/376Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-08-01T16:51:11Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false
dc.title.por.fl_str_mv UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
spellingShingle UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
Refatti, Liliane Rose
Engenharia Didática
Geometria Dinâmica
Visualização
Transformações Geométricas
Engineering Didactic
Dynamic Geometry
Preview
Geometric Transformations
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title_full UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title_fullStr UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title_full_unstemmed UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title_sort UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
author Refatti, Liliane Rose
author_facet Refatti, Liliane Rose
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bisognin, Eleni
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:13244833004
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:99075946015
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5234509598263304
dc.contributor.author.fl_str_mv Refatti, Liliane Rose
contributor_str_mv Bisognin, Eleni
dc.subject.por.fl_str_mv Engenharia Didática
Geometria Dinâmica
Visualização
Transformações Geométricas
topic Engenharia Didática
Geometria Dinâmica
Visualização
Transformações Geométricas
Engineering Didactic
Dynamic Geometry
Preview
Geometric Transformations
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Engineering Didactic
Dynamic Geometry
Preview
Geometric Transformations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-06-27T19:13:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376
identifier_str_mv REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012.
url http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana
instname:Universidade Franciscana (UFN)
instacron:UFN
instname_str Universidade Franciscana (UFN)
instacron_str UFN
institution UFN
reponame_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
collection Repositório Institucional Universidade Franciscana
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/1/Liliane+Rose+Refatti.pdf
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/2/Liliane+Rose+Refatti.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 001cbdba44ba65a447392f3216f134f9
7dc4ae5405977fe928e72025ad87817f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797147542282043392