A Filosofia Pragmatista na Educação Popular

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Magalhães, Daniel Alves
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828
Resumo: The subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy.
id UFPB_717da9755b853262644c3a8f929d9465
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4828
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A Filosofia Pragmatista na Educação PopularPragmatismoEducação PopularMatthew Lipman e Paulo FreirePragmatismPopular EducationMatthew Lipman and Paulo FreireCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO tema desta pesquisa é a Filosofia Pragmatista, o campo de atuação é a Educação Popular e o objetivo é investigar a possibilidade de trabalhar a Filosofia Pragmatista em atividades educativas pela Educação Popular, através de um estudo feito a partir da experiência educacional da Filosofia Pragmatista com meninos e meninas de rua da Fundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), da cidade de Palmeira dos Índios, no Estado de Alagoas. Começa investigando, criticamente, os fundamentos do Programa Pragmatista de Filosofia para Crianças e Adolescentes de Matthew Lipman, filósofo e educador estadunidense (USA), fazendo a aproximação de sua proposta com a Pedagogia de Paulo Freire. É uma pesquisa bibliográfico-histórica com um aporte de campo, de uma instituição social promotora de Educação Popular. Objetiva também averiguar até que ponto a metodologia utilizada no ensino da Filosofia Pragmatista alcança a proposta de Alfabetização elaborada por Paulo Freire. Conclui, enfim, que a Filosofia Pragmatista aproxima-se da Educação Popular, apresentando-se como ferramenta-chave no processo de construção e amadurecimento do questionamento reflexivo, ponto crucial a ser alcançado na formação dos saberes filosóficos, éticos e morais, necessários à vida, sendo possível uma aproximação daquela filosofia à Pedagogia de Paulo Freire.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBMelo Neto, José Francisco dehttp://lattes.cnpq.br/5514042389040539Magalhães, Daniel Alves2015-05-07T15:09:28Z2018-07-20T23:55:19Z2010-03-192018-07-20T23:55:19Z2008-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfMAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:43:18Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4828Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:43:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
title A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
spellingShingle A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
Magalhães, Daniel Alves
Pragmatismo
Educação Popular
Matthew Lipman e Paulo Freire
Pragmatism
Popular Education
Matthew Lipman and Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
title_full A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
title_fullStr A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
title_full_unstemmed A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
title_sort A Filosofia Pragmatista na Educação Popular
author Magalhães, Daniel Alves
author_facet Magalhães, Daniel Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo Neto, José Francisco de
http://lattes.cnpq.br/5514042389040539
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Daniel Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Pragmatismo
Educação Popular
Matthew Lipman e Paulo Freire
Pragmatism
Popular Education
Matthew Lipman and Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Pragmatismo
Educação Popular
Matthew Lipman e Paulo Freire
Pragmatism
Popular Education
Matthew Lipman and Paulo Freire
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The subject of this research is the Pragmatist Philosophy and its area of action is the Popular Education. Our aim is investigating the possibility of applying Pragmatist Philosophy in educational activities through the Popular Education. For doing so, we developed a study concerning the Pragmatist Philosophy educational experience with abandoned chidren from an institution named Foundação de Amparo ao Menor (FUNDANOR), fron the city of Palmeira dos Índios, in the state of Alagoas Brazil. We begin by critically investigating the fundamentals of the Program of the Philosophy for Children and Adolescents, which was created by the american philosopher and educator Matthew Lipman. Besides, we tried to bring together his proposal to Paulo Freire s Pedagogy. This is a historical-bibliographical research that was empirically developed with the assistence of a social in Popular Education. We also examinad to which extent methodology used in teaching of Pragmatist Philosophy accomplishs the plan of Alphabetization proposed by Paulo Freire s. Finally, we concluded that there is an aplication of Pragmatist Philososophy in Popular Education; so, it is an important tool in the process of developing a thoughtful set of questions concerning education. Besides, we realizad that it is a crucial point in the formation of philosophical, ethical and moral knowledges. Thus it is possible to bring together thet philosophy and Paulo Freire s Pedagogy.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-09
2010-03-19
2015-05-07T15:09:28Z
2018-07-20T23:55:19Z
2018-07-20T23:55:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828
identifier_str_mv MAGALHÃES, Daniel Alves. A Filosofia Pragmatista na Educação Popular. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2008.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1797057809085366272