História do trabalho dos caminhoneiros no Brasil: profissão, jornada e ações políticas
Ano de defesa: | 2012 |
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Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Pelotas
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Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em História
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Departamento: |
História
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País: |
BR
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Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/2147 |
Resumo: | In the history of Brazil truck drivers have been marked by excessive working hours and by significant levels of informal work. The history of profe ssional truck drivers should be perceived from the preponderance which has existed since the origins of their work in small businesses and coexistence between the employees and the self-employed drivers. The intense competition of the market in road haulag e is one of the reasons that explains the working poor, either informally before the law and in irregular supply of labor. And these are general conditions that place the highest incidences of diseases arising from work and involvement in accidents. Research in various documentary sources indicate all these statements on the occupational history, and report that the truck had diversified forms of claims, whether through strikes and protests in several that have been identified. Characteristic of professional history is also in its fragmentation, is the performance in different types of unions, in parallel entities, in autonomous differences between drivers, employees with pay for time and employees by commission. In writing this history interpretations of various types of documentary sources provide evidence for these findings |
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2014-08-20T14:23:48Z2013-08-072014-08-20T14:23:48Z2012-04-17KAPRON, Rafael Antônio. História do trabalho dos caminhoneiros no Brasil: profissão, jornada e ações políticas. 2012. 203 f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/2147In the history of Brazil truck drivers have been marked by excessive working hours and by significant levels of informal work. The history of profe ssional truck drivers should be perceived from the preponderance which has existed since the origins of their work in small businesses and coexistence between the employees and the self-employed drivers. The intense competition of the market in road haulag e is one of the reasons that explains the working poor, either informally before the law and in irregular supply of labor. And these are general conditions that place the highest incidences of diseases arising from work and involvement in accidents. Research in various documentary sources indicate all these statements on the occupational history, and report that the truck had diversified forms of claims, whether through strikes and protests in several that have been identified. Characteristic of professional history is also in its fragmentation, is the performance in different types of unions, in parallel entities, in autonomous differences between drivers, employees with pay for time and employees by commission. In writing this history interpretations of various types of documentary sources provide evidence for these findingsNa história do Brasil os caminhoneiros têm sido marcados por uma excessiva jornada de trabalho e pelos expressivos índices do trabalho informal. A história profissional desses motoristas de caminhão deve ser percebida a partir a preponderância que se mantém desde as suas origens do trabalho em pequenas empresas e da coexistência entre os motoristas empregados e os autônomos. A intensa concorrência de mercado no transporte rodoviário de cargas é um dos fundamentos que explica o trabalho precário, seja na informalidade perante a legislação como na oferta irregular de trabalho. Bem como s ão essas condições gerais que situam as elevadas incidências de doenças advindas do trabalho e o envolvimento em acidentes do trabalho. As pesquisas em diversas fontes documentais apontam todas essas afirmações na história profissional, bem como informam que os caminhoneiros tiveram formas diversificadas de reivindicações, seja através das greves como nos protestos diversos que foram identificados. Característica da história profissional também está em suas fragmentações, seja na atuação nos diferentes tipos de sindicatos, nas entidades paralelas, nas diferenciações entre os motoristas autônomos, os empregados com salário por tempo e os assalariados por comissão. Na escrita dessa história as interpretações dos diversos tipos de fontes documentais dão evidências para essas constataçõesapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPelBRHistóriaRelações de trabalhoMotoristas de caminhãoBrasillabor relationsTruck driversBrazilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASILHistória do trabalho dos caminhoneiros no Brasil: profissão, jornada e ações políticasHistory of the work of the truck drivers in Brazil: Profession, journey and political actionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/9098070798281699http://lattes.cnpq.br/0738629122633840Gandra, Edgar ávilahttp://lattes.cnpq.br/3530480602109979Loner, Beatriz AnaKapron, Rafael Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALRafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdfapplication/pdf976989http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2147/1/Rafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf8f28fc293eaed473dfaf1199e07b33c5MD51open accessTEXTRafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.txtRafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain453362http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2147/2/Rafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.txt738d9252c50dbd870e49c3e40c830ee2MD52open accessTHUMBNAILRafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.jpgRafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1869http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/2147/3/Rafael_Antonio_Kapron_Dissertacao.pdf.jpge24af7f153d1e3efa16a732c08184b9bMD53open access123456789/21472021-12-27 19:25:38.899open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/2147Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-27T22:25:38Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
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