Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2002
Autor(a) principal: Guimarães, Flávio dos Santos lattes
Orientador(a): Bezerra, Antônio Ponciano lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Não Informado pela instituição
Programa de Pós-Graduação: Pós-Graduação em Educação
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664
Resumo: This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods.
id UFS-2_362bb9e9531729683b4856b8bc2c8058
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/4664
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Guimarães, Flávio dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/1221560896341659Bezerra, Antônio Poncianohttp://lattes.cnpq.br/00305146518291692017-09-26T17:48:07Z2017-09-26T17:48:07Z2002-05-12https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods.Este trabalho trata da relação estabelecida entre a língua materna do sujeito, as teorias da linguagem e os métodos de ensino de língua estrangeira. A língua materna é um instrumento de grande valor no ensino de línguas e se constitui uma ferramenta que dá acesso às várias estruturas que compõem o psiquismo do sujeito, tanto para conhecê-las quanto para direcionálas para atuar na aquisição de uma segunda língua. O conhecimento das estruturas psíquicas voltadas para a comunicação nos permite juntar dados que nos apontam os elementos que estão presentes no ensino/aprendizagem de línguas estrangeira. As teorias da linguagem oferecem uma razoável quantidade de conceitos e propostas que podem ser aplicados na elaboração de métodos de ensino de línguas. As pesquisas sobre o bilingüismo mostram as mais variadas ações e reações do psiquismo durante o processo de aquisição de uma segunda língua. O conhecimento adquirido a partir dessas pesquisas indica os meios mais adequados para se elaborar métodos de ensino de línguas que contemplem todos os agentes presentes noprocesso de comunicação: a língua materna do sujeito (e, conseqüentemente, seu psiquismo), a aplicação de alguns dos conceitos apresentados pelas teorias lingüísticas e os próprios procedimentos contidos nos métodos de ensino de língua estrangeira.application/pdfporEnsinoLíngua maternaLinguagem e línguasAquisição de linguagemPrática de ensinoAquisição da segunda línguaLanguage acquisitionLanguage and languagesNative languageSecond language acquisitionStudent teachingTeachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEspaço da língua materna no ensino de língua estrangeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdfapplication/pdf545961https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/1/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdfcf34042190ec097f0a2d42f8f0649dd8MD51TEXTFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtExtracted texttext/plain228185https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/2/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtab3d95d969b4a57b5bfc0952601babdcMD52THUMBNAILFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpgFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1213https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/3/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpg395652813c174da2218520e1fa89345eMD53riufs/46642017-11-24 19:33:27.353oai:ufs.br:riufs/4664Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:33:27Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
title Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
spellingShingle Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
Guimarães, Flávio dos Santos
Ensino
Língua materna
Linguagem e línguas
Aquisição de linguagem
Prática de ensino
Aquisição da segunda língua
Language acquisition
Language and languages
Native language
Second language acquisition
Student teaching
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
title_full Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
title_fullStr Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
title_full_unstemmed Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
title_sort Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
author Guimarães, Flávio dos Santos
author_facet Guimarães, Flávio dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Flávio dos Santos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1221560896341659
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bezerra, Antônio Ponciano
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0030514651829169
contributor_str_mv Bezerra, Antônio Ponciano
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Língua materna
Linguagem e línguas
Aquisição de linguagem
Prática de ensino
Aquisição da segunda língua
topic Ensino
Língua materna
Linguagem e línguas
Aquisição de linguagem
Prática de ensino
Aquisição da segunda língua
Language acquisition
Language and languages
Native language
Second language acquisition
Student teaching
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Language acquisition
Language and languages
Native language
Second language acquisition
Student teaching
Teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods.
publishDate 2002
dc.date.issued.fl_str_mv 2002-05-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T17:48:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T17:48:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/1/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/2/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/3/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cf34042190ec097f0a2d42f8f0649dd8
ab3d95d969b4a57b5bfc0952601babdc
395652813c174da2218520e1fa89345e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1793351143525449728