Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira
Ano de defesa: | 2002 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Não Informado pela instituição
|
Programa de Pós-Graduação: |
Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664 |
Resumo: | This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods. |
id |
UFS-2_362bb9e9531729683b4856b8bc2c8058 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4664 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Guimarães, Flávio dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/1221560896341659Bezerra, Antônio Poncianohttp://lattes.cnpq.br/00305146518291692017-09-26T17:48:07Z2017-09-26T17:48:07Z2002-05-12https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods.Este trabalho trata da relação estabelecida entre a língua materna do sujeito, as teorias da linguagem e os métodos de ensino de língua estrangeira. A língua materna é um instrumento de grande valor no ensino de línguas e se constitui uma ferramenta que dá acesso às várias estruturas que compõem o psiquismo do sujeito, tanto para conhecê-las quanto para direcionálas para atuar na aquisição de uma segunda língua. O conhecimento das estruturas psíquicas voltadas para a comunicação nos permite juntar dados que nos apontam os elementos que estão presentes no ensino/aprendizagem de línguas estrangeira. As teorias da linguagem oferecem uma razoável quantidade de conceitos e propostas que podem ser aplicados na elaboração de métodos de ensino de línguas. As pesquisas sobre o bilingüismo mostram as mais variadas ações e reações do psiquismo durante o processo de aquisição de uma segunda língua. O conhecimento adquirido a partir dessas pesquisas indica os meios mais adequados para se elaborar métodos de ensino de línguas que contemplem todos os agentes presentes noprocesso de comunicação: a língua materna do sujeito (e, conseqüentemente, seu psiquismo), a aplicação de alguns dos conceitos apresentados pelas teorias lingüísticas e os próprios procedimentos contidos nos métodos de ensino de língua estrangeira.application/pdfporEnsinoLíngua maternaLinguagem e línguasAquisição de linguagemPrática de ensinoAquisição da segunda línguaLanguage acquisitionLanguage and languagesNative languageSecond language acquisitionStudent teachingTeachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEspaço da língua materna no ensino de língua estrangeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdfapplication/pdf545961https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/1/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdfcf34042190ec097f0a2d42f8f0649dd8MD51TEXTFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtExtracted texttext/plain228185https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/2/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txtab3d95d969b4a57b5bfc0952601babdcMD52THUMBNAILFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpgFLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1213https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/3/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpg395652813c174da2218520e1fa89345eMD53riufs/46642017-11-24 19:33:27.353oai:ufs.br:riufs/4664Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:33:27Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
title |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
spellingShingle |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira Guimarães, Flávio dos Santos Ensino Língua materna Linguagem e línguas Aquisição de linguagem Prática de ensino Aquisição da segunda língua Language acquisition Language and languages Native language Second language acquisition Student teaching Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
title_full |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
title_fullStr |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
title_sort |
Espaço da língua materna no ensino de língua estrangeira |
author |
Guimarães, Flávio dos Santos |
author_facet |
Guimarães, Flávio dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Flávio dos Santos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1221560896341659 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bezerra, Antônio Ponciano |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0030514651829169 |
contributor_str_mv |
Bezerra, Antônio Ponciano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Língua materna Linguagem e línguas Aquisição de linguagem Prática de ensino Aquisição da segunda língua |
topic |
Ensino Língua materna Linguagem e línguas Aquisição de linguagem Prática de ensino Aquisição da segunda língua Language acquisition Language and languages Native language Second language acquisition Student teaching Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Language acquisition Language and languages Native language Second language acquisition Student teaching Teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods. |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-05-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:48:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:48:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664 |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/1/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/2/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4664/3/FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cf34042190ec097f0a2d42f8f0649dd8 ab3d95d969b4a57b5bfc0952601babdc 395652813c174da2218520e1fa89345e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1793351143525449728 |