Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Figueiredo, Taís Cristina Samora de lattes
Orientador(a): Seidl, Ernesto lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Não Informado pela instituição
Programa de Pós-Graduação: Pós-Graduação em Antropologia
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://ri.ufs.br/handle/riufs/3164
Resumo: This dissertation studies the methods of political career of teachers in the State of Sergipe (Brazil). The main objective was to analyze the routes of politicians elected by Sergipe, who self-identified as teachers in the parliamentary elections of 2010, and in elections to the City Council of the Capital of the State, Aracaju, in the year 2008. The studied group is composed of seven politicians (1 Congressman, 4 deputies and 2 aldermen). Among the methodologies, was prioritized to direct observation, with uses of interviews with politicians and aides and election data collection. Also was gave emphasis on forms of action and the political representation of Deputies and councilmen. In the first chapter, I discuss the teachers professionalization and its relationship with politics, also present data on teachers occupation in the prefectures and the municipalities of Sergipe. In the second chapter, I discuss how the profession is used for entry into politics, ressaltan the forms of action in teaching and politics. In the third chapter, dealing with parliamentary activities, observing how they say represents various interests.
id UFS-2_727d3d29b1ec927b6cceca89894f8963
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/3164
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Figueiredo, Taís Cristina Samora dehttp://lattes.cnpq.br/3209420745548986Seidl, Ernestohttp://lattes.cnpq.br/41968875732085762017-09-25T13:41:00Z2017-09-25T13:41:00Z2012-11-26https://ri.ufs.br/handle/riufs/3164This dissertation studies the methods of political career of teachers in the State of Sergipe (Brazil). The main objective was to analyze the routes of politicians elected by Sergipe, who self-identified as teachers in the parliamentary elections of 2010, and in elections to the City Council of the Capital of the State, Aracaju, in the year 2008. The studied group is composed of seven politicians (1 Congressman, 4 deputies and 2 aldermen). Among the methodologies, was prioritized to direct observation, with uses of interviews with politicians and aides and election data collection. Also was gave emphasis on forms of action and the political representation of Deputies and councilmen. In the first chapter, I discuss the teachers professionalization and its relationship with politics, also present data on teachers occupation in the prefectures and the municipalities of Sergipe. In the second chapter, I discuss how the profession is used for entry into politics, ressaltan the forms of action in teaching and politics. In the third chapter, dealing with parliamentary activities, observing how they say represents various interests.Esta dissertação estuda as modalidades de carreira política de professores no estado de Sergipe (Brasil). O objetivo principal foi analisar os itinerários dos políticos eleitos por Sergipe, que se definiram como professores nas eleições legislativas do ano de 2010, e nas eleições para Câmara de Vereadores da Capital do Estado, Aracaju, no ano de 2008. O grupo estudado é composto por sete políticos (1 deputado federal, 4 deputados estaduais e 2 vereadores). Dentre as metodologias, foi priorizada a observação direta, com usos de entrevistas com os políticos e assessores e o levantamento de dados eleitorais. Também foi dada ênfase às formas de atuação e a representação política dos deputados e vereadores. No primeiro capítulo, abordo a profissionalização docente e sua relação com a política, também apresento dados sobre a ocupação dos professores nas prefeituras e nas câmaras municipais de Sergipe. No segundo capítulo, analiso como a profissão é usada para a entrada na política, ressaltando as formas de atuação no magistério e na política. No terceiro capítulo, trato da atuação parlamentar, observando como eles dizem representar vários interesses.application/pdfporProfessores (Sergipe)Educação e EstadoPolíticosEducation and statePoliticiansSergipe (Brazil)TeachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAEm nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Antropologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALTAÍS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdfapplication/pdf4809250https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/1/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdfa396a6503acf07afc28e711563975478MD51TEXTTAÍS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.txtTAÍS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.txtExtracted texttext/plain253719https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/2/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.txt47fb97817480818caa95b540dedde21fMD52THUMBNAILTAÍS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.jpgTAÍS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1319https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/3/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.jpg372ebdf2273cb5ed711c5750fcec863bMD53riufs/31642017-11-24 21:18:12.355oai:ufs.br:riufs/3164Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-25T00:18:12Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
title Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
spellingShingle Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
Figueiredo, Taís Cristina Samora de
Professores (Sergipe)
Educação e Estado
Políticos
Education and state
Politicians
Sergipe (Brazil)
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
title_short Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
title_full Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
title_fullStr Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
title_full_unstemmed Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
title_sort Em nome dos professores? : inserção profissional e carreiras políticas
author Figueiredo, Taís Cristina Samora de
author_facet Figueiredo, Taís Cristina Samora de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Taís Cristina Samora de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3209420745548986
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Seidl, Ernesto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4196887573208576
contributor_str_mv Seidl, Ernesto
dc.subject.por.fl_str_mv Professores (Sergipe)
Educação e Estado
Políticos
topic Professores (Sergipe)
Educação e Estado
Políticos
Education and state
Politicians
Sergipe (Brazil)
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Education and state
Politicians
Sergipe (Brazil)
Teachers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
description This dissertation studies the methods of political career of teachers in the State of Sergipe (Brazil). The main objective was to analyze the routes of politicians elected by Sergipe, who self-identified as teachers in the parliamentary elections of 2010, and in elections to the City Council of the Capital of the State, Aracaju, in the year 2008. The studied group is composed of seven politicians (1 Congressman, 4 deputies and 2 aldermen). Among the methodologies, was prioritized to direct observation, with uses of interviews with politicians and aides and election data collection. Also was gave emphasis on forms of action and the political representation of Deputies and councilmen. In the first chapter, I discuss the teachers professionalization and its relationship with politics, also present data on teachers occupation in the prefectures and the municipalities of Sergipe. In the second chapter, I discuss how the profession is used for entry into politics, ressaltan the forms of action in teaching and politics. In the third chapter, dealing with parliamentary activities, observing how they say represents various interests.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-11-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-25T13:41:00Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-25T13:41:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/3164
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/3164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Antropologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/1/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/2/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3164/3/TA%c3%8dS_CRISTINA_FIGUEIREDO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a396a6503acf07afc28e711563975478
47fb97817480818caa95b540dedde21f
372ebdf2273cb5ed711c5750fcec863b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1793351083361304576