Os institutos federais : reflexões sobre a ifetização a partir do processo de elaboração do regimento geral do IFS

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Barbosa, Ana Cecília Campos lattes
Orientador(a): Ferreri, Marcelo de Almeida lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Sergipe
Programa de Pós-Graduação: Pós-Graduação em Psicologia Social
Departamento: Não Informado pela instituição
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5987
Resumo: The text covers a discussion of the most recent reform in the field of professional education in Brazil, ifetização. The creation of the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia was the reorganization of federal integration CEFETs, Agrotécnicas, Escolas Técnicas and universities units linked to the same region, a process that resulted in the appearance of 38 institutes. We use some concepts of Institutional Analysis as a theoretical as well as a set of documents and literature, in order to develop a historical overview to compose our analyzes. The study aims to expose a reflective work about the institutionalization of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, observing the ifetização process in our state through the elaboration of the General Rules of the Instituto Federal de Sergipe, when it was in the process at the time of elaboration of this study. Themes were discussed teacher training, special programs, community participation, integration and autonomy. At the end, we concluded that despite being a model that proposes a break with past practices and reforms, many aspects and historical trends repeat themselves in the process of institutionalization of the Institute.
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