À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
Resumo: | From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group. |
id |
UFSM_351d2f0af9618487a6d18d2ed449202d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6953 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2011-03-152011-03-152010-12-20AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group.A presente dissertação é vinculada à Linha de Pesquisa 2 Práticas Escolares e Políticas Públicas, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. A partir da análise de discursos de egressos(as) do Curso de Letras-Inglês e Literaturas de Língua Inglesa da Universidade Federal de Santa Maria, desde 2008, quando há o primeiro grupo formado na licenciatura simples em Língua Inglesa, desde a reformulação do Curso; este estudo investiga as interfaces de trabalho, emprego, profissão e classe social dos professores de Língua inglesa na atualidade, levando em consideração o contexto capitalista. Muitas vezes, os licenciados em Letras-Inglês enfrentam a precarização de suas condições de trabalho, aliada à flexibilização, intensificação, má remuneração entre outros aspectos, que resultam em uma crise relativa à pertença à profissão. Nesse sentido, o objetivo principal deste estudo é, a partir de investigação dialética, observar manifestações e espaços de emancipação e resistência em busca de autonomia e, consequente, pertença profissional desses trabalhadores. A fim de alcançar tal propósito, realizou-se um estudo de caso, de natureza qualitativa, com enfoque no materialismo dialético. Os dados foram coletados através de entrevistas presenciais com os egressos, as quais foram analisadas, através da Análise de Conteúdo (BARDIN, 2010). Constatou-se que a formação superior em Letras e a autonomia são os principais atributos considerados por egressos(as) para que se sintam pertencentes a um grupo profissional.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoTrabalhoEmpregoProfissãoProfessoresDiscursosWorkJobProfessionTeachersDiscourseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOÀ procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa MariaLooking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFerreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299Pereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Hypolito, Álvaro Luiz Moreirahttp://lattes.cnpq.br/7674934224612535http://lattes.cnpq.br/1886459532412260Amaral, Cláudia Letícia de Castro do70080000000640050050030030062afe5b0-1b0b-49c7-aa1b-887e64e5f2b72d43a608-1d2f-4f74-a019-0d93b7b58feb320f06ca-631a-4d36-9d1e-a53dfde50a6d2f700c47-a679-4f10-a15d-00c8a6e2ec65info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALAMARAL, CLAUDIA LETICIA DE CASTRO DO.pdfapplication/pdf1482298http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/1/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf3ecdb4c5d6b6f62d454bc8473a95cf28MD51TEXTAMARAL, CLAUDIA LETICIA DE CASTRO DO.pdf.txtAMARAL, CLAUDIA LETICIA DE CASTRO DO.pdf.txtExtracted texttext/plain294549http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/2/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf.txta85b994c242f2ddf092a932748ec988eMD52THUMBNAILAMARAL, CLAUDIA LETICIA DE CASTRO DO.pdf.jpgAMARAL, CLAUDIA LETICIA DE CASTRO DO.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5546http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/3/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf.jpg942fa539cecf41f4016efe1dd7222421MD531/69532022-01-06 12:42:40.517oai:repositorio.ufsm.br:1/6953Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-06T15:42:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil) |
title |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
spellingShingle |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria Amaral, Cláudia Letícia de Castro do Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos Work Job Profession Teachers Discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_full |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_fullStr |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_full_unstemmed |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
title_sort |
À procura de pertença profissional: as interfaces do trabalho nos discursos de egressos(as) do curso de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Maria |
author |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
author_facet |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pereira, Sueli Menezes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3883536502592508 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Hypolito, Álvaro Luiz Moreira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7674934224612535 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1886459532412260 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Cláudia Letícia de Castro do |
contributor_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares Pereira, Sueli Menezes Hypolito, Álvaro Luiz Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos |
topic |
Trabalho Emprego Profissão Professores Discursos Work Job Profession Teachers Discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Work Job Profession Teachers Discourse |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
From the discourse analysis of graduated people from Languages English Course of Santa Maria Federal University, since 2008, this study aimed at investigating the interfaces of work, job, profession and social class for teachers of English nowadays, taking into account the capitalist context. That date was chosen because it was when there was the first graduated group on simple teaching of English, since the reformulation of this Course. Many times the graduated people on English face labor instability of their work conditions that result in a crisis related to their sense of professional belonging. In that sense, the main objective of this study is observing manifestations and spaces of resistance in search for autonomy and, consequently, professional belonging of those workers. In order to do that, it used a qualitative case study, with approach on dialectical materialism. The data were collected from interviews with the just graduated people which were analyzed, through Content Analysis approach (BARDIN, 2010). It was concluded that graduation on Languages and autonomy are the main attributes considered by the graduated for feeling as belonging to a professional group. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2011-03-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-03-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
identifier_str_mv |
AMARAL, Cláudia Letícia de Castro do. Looking for professional belonging: the interfaces of work on the discourses of new graduated people from English Languages course of Federal Santa Maria University(Brazil). 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6953 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 500 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
62afe5b0-1b0b-49c7-aa1b-887e64e5f2b7 2d43a608-1d2f-4f74-a019-0d93b7b58feb 320f06ca-631a-4d36-9d1e-a53dfde50a6d 2f700c47-a679-4f10-a15d-00c8a6e2ec65 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/1/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/2/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6953/3/AMARAL%2c%20CLAUDIA%20LETICIA%20DE%20CASTRO%20DO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3ecdb4c5d6b6f62d454bc8473a95cf28 a85b994c242f2ddf092a932748ec988e 942fa539cecf41f4016efe1dd7222421 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1793240179662651392 |