Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira
Ano de defesa: | 2005 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Letras
|
Departamento: |
Letras
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her. |
id |
UFSM_4fd07dc65e6da52d79269afacb56aac9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/9796 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2006-10-262006-10-262005-04-26AGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796The aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her.Este trabalho tem como objetivo verificar as crenças de uma acadêmica do Curso de Letras de uma universidade de Santa Maria já atuante no contexto de ensino de língua inglesa sobre práticas de ensino envolvendo cultura. Tal prática é baseada em uma perspectiva intercultural que leva em consideração uma análise crítica e reflexiva do conteúdo sociocultural refletido nos gêneros textuais. Nesse contexto, a metodologia de coleta de dados utilizada foi a pesquisa-ação (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), a qual tem como premissa principal o trabalho reflexivo e colaborativo como forma de aprimoramento das condições de ensino. Associado a pesquisa-ação foram considerados os princípios de Porlán & Martin (1997) e Liberalli (1999) a respeito dos diários de professor como instrumento para reflexão e auxílio no melhoramento docente. Para a análise dos dados buscou-se sedimentação teórica nos postulados do paradigma indiciário (Ginzburg, 1989), bem como nas concepções da análise do discurso de James Gee (1999) como uma forma de detectar no Discurso as crenças, valores, sentimentos, aspectos da identidade da acadêmica que influenciavam na sua didática de aula. Através das fases de pré-intervenção, intervenção e pós-intervenção foi possível evidenciar as representações da aluna-professora quanto ao trabalho com cultura e gêneros textuais. Além disso, é possível verificar como este trabalho foi planejado, realizado e validado pela acadêmica sujeito da pesquisa.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFSMBRLetrasLingüísticaLinguagemGênero textualLíngua inglesaLíngua estrangeiraAnálise do discursoCulturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASEnsino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeiraCulture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRichter, Marcos Gustavohttp://lattes.cnpq.br/1817640663872249Barros, Nina Célia Almeida dehttp://lattes.cnpq.br/6663081785223445Roth, Désirée Mottahttp://lattes.cnpq.br/1041903940850268Aguiar, Marcia Juliana Dias de80020000000140050050030050021947eec-cd59-4d36-b1e6-7208d54edef5d41666ea-8a15-4b17-b2f1-5cd2afb9b42325c01500-dea0-46c2-a12f-bff0f7952bd652a38998-e19d-4571-be79-cc2c2812935dinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALMARCIAJULIANA.pdfapplication/pdf589092http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9796/1/MARCIAJULIANA.pdf4102e5a96adbab97925620c26e1fb1a0MD511/97962022-02-01 14:48:52.866oai:repositorio.ufsm.br:1/9796Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-02-01T17:48:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher |
title |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
spellingShingle |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira Aguiar, Marcia Juliana Dias de Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_full |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_fullStr |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_sort |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
author |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
author_facet |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Richter, Marcos Gustavo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1817640663872249 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Barros, Nina Célia Almeida de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6663081785223445 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Roth, Désirée Motta |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1041903940850268 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
contributor_str_mv |
Richter, Marcos Gustavo Barros, Nina Célia Almeida de Roth, Désirée Motta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura |
topic |
Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-04-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2006-10-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-10-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
identifier_str_mv |
AGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
800200000001 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 500 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
21947eec-cd59-4d36-b1e6-7208d54edef5 d41666ea-8a15-4b17-b2f1-5cd2afb9b423 25c01500-dea0-46c2-a12f-bff0f7952bd6 52a38998-e19d-4571-be79-cc2c2812935d |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/9796/1/MARCIAJULIANA.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4102e5a96adbab97925620c26e1fb1a0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1793239997911924736 |