Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar?
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Uberlândia
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-graduação em Química
|
Departamento: |
Ciências Exatas e da Terra
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17463 |
Resumo: | This study had as purpose to investigate and to analyze the learning of the Chemistry pre-service teachers on chemical equilibrium identifying their difficulties to develop it, carried through in an Undergraduate Chemistry Course of a university. It was appealed to the qualitative research, with the analysis of questionnaires with opened questions, half-structuralized interviews and lesson plans done by the preservice teachers. To get the necessary data is was delimited as object of research, all of the 47 students registered in specifics subjects of Undergraduate Chemistry Course. The analysis of the data showed that the education of the topic about chemical equilibrium in the teachers formation is guided (for great part of the professors) by a conception that stimulates the mechanical way, reproductive, emphasizing much more the repetitive character than the potential to support the construction of concepts. According to the pre-service teachers reports, the professors unconsidered their previous knowledge and although this is a subject of High School, they need to deepen their knowledge in this area. The analysis of the questionnaires suggest that the students have difficulties with the conceptualization of the chemical equilibrium, the application of the rules of Le Chatelier and the equilibrium in watery way. |
id |
UFU_63f4df673102df6ceb7c29152eec6123 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/17463 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-22T18:48:42Z2015-10-212016-06-22T18:48:42Z2007-08-27TEIXEIRA JÚNIOR, José Gonçalves. Teaching formation: knowledge of the specific content. If I do not understand, as I can explain?. 2007. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17463This study had as purpose to investigate and to analyze the learning of the Chemistry pre-service teachers on chemical equilibrium identifying their difficulties to develop it, carried through in an Undergraduate Chemistry Course of a university. It was appealed to the qualitative research, with the analysis of questionnaires with opened questions, half-structuralized interviews and lesson plans done by the preservice teachers. To get the necessary data is was delimited as object of research, all of the 47 students registered in specifics subjects of Undergraduate Chemistry Course. The analysis of the data showed that the education of the topic about chemical equilibrium in the teachers formation is guided (for great part of the professors) by a conception that stimulates the mechanical way, reproductive, emphasizing much more the repetitive character than the potential to support the construction of concepts. According to the pre-service teachers reports, the professors unconsidered their previous knowledge and although this is a subject of High School, they need to deepen their knowledge in this area. The analysis of the questionnaires suggest that the students have difficulties with the conceptualization of the chemical equilibrium, the application of the rules of Le Chatelier and the equilibrium in watery way.Este estudo propõe investigar e analisar as aprendizagens dos futuros professores de Química sobre Equilíbrio Químico, identificando suas dificuldades e condicionantes em uma universidade pública do estado de Minas Gerais. Para subsidiar este trabalho, recorreu-se à pesquisa qualitativa, que se consolidou em um estudo de caso, que envolveu a análise de questionários, entrevistas semiestruturadas e planos de aula elaborados pelos alunos. Foram investigados 47 licenciandos matriculados em disciplinas sobre ensino de Química, mais especificamente, nas disciplinas de Prática de Ensino, Instrumentação para o Ensino de Química e metodologia de Ensino de Química. A análise dos dados revelou que o ensino do tópico sobre Equilíbrio Químico na formação inicial de professores é orientado (por grande parte dos formadores) de modo mecânico, reprodutivo, enfatizando muito mais o caráter repetitivo do que seu potencial para a construção de conceitos. Ficou evidenciado que os alunos detêm dificuldades com a conceituação de Equilíbrio Químico, com a aplicação das regras de Le Chatelier e em relação ao equilíbrio em meio aquoso, o que possibilita a proposição de situações de ensino que favorecem abordagens superficiais sobre o tema no Ensino Médio.Mestre em Químicaapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em QuímicaUFUBRCiências Exatas e da TerraEquilíbrio químicoFormação docenteQuímica - Formação de professoresChemical equilibriumTeacher formationChemistryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAFormação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar?Teaching formation: knowledge of the specific content. If I do not understand, as I can explain?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSilva, Rejane Maria Ghisolfi dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768945J1Rodrigues Filho, Guimeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786434E5Schnetzler, Roseli Pachecohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781531T2http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4133821P6Teixeira Júnior, José Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILFormacaoDocenteConhecimento_parte 4.pdf.jpgFormacaoDocenteConhecimento_parte 4.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1376https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/11/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf.jpga780bb77826dead13943ddc2cba94568MD511FormacaoDocenteConhecimento_parte 3.pdf.jpgFormacaoDocenteConhecimento_parte 3.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1166https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/12/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf.jpg26f35ac1a8146934d122511dc55fb23cMD512FormacaoDocenteConhecimento_parte 1.pdf.jpgFormacaoDocenteConhecimento_parte 1.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1370https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/13/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdf.jpg2df8a277dc63b0bf62c529305b3eb4ceMD513FormacaoDocenteConhecimento_parte 2.pdf.jpgFormacaoDocenteConhecimento_parte 2.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1733https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/14/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdf.jpgb1f73ffb465ebd0452a146dc576f6eb5MD514FormacaoDocenteConhecimento_parte 5.pdf.jpgFormacaoDocenteConhecimento_parte 5.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1224https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/15/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf.jpg6f1dae0fa8fd3ce7677e2fd85252c8ccMD515ORIGINALFormacaoDocenteConhecimento_parte 4.pdfapplication/pdf1872356https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/1/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf101c67f1a5a967dff8b47c2c368d4410MD51FormacaoDocenteConhecimento_parte 3.pdfapplication/pdf1696997https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/2/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf9cb04d3a6df4bec671b65d849c1c8d09MD52FormacaoDocenteConhecimento_parte 1.pdfapplication/pdf1387237https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/3/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdfcedeb310eef046a0968f5d207f5c9156MD53FormacaoDocenteConhecimento_parte 2.pdfapplication/pdf1126961https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/4/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdfa39633ee9a7187142f2f95fff9abf122MD54FormacaoDocenteConhecimento_parte 5.pdfapplication/pdf1413309https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/5/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf3798d9571eb0baab31ecdafdf67b2c91MD55TEXTFormacaoDocenteConhecimento_parte 4.pdf.txtFormacaoDocenteConhecimento_parte 4.pdf.txtExtracted texttext/plain274https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/6/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf.txt755981a410abe792d619cc333ac908e8MD56FormacaoDocenteConhecimento_parte 3.pdf.txtFormacaoDocenteConhecimento_parte 3.pdf.txtExtracted texttext/plain3199https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/7/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf.txta48c0a36618e14d7265861cd76d4bbacMD57FormacaoDocenteConhecimento_parte 1.pdf.txtFormacaoDocenteConhecimento_parte 1.pdf.txtExtracted texttext/plain142591https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/8/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdf.txt91717575338dee06bca9763fa24f4a3aMD58FormacaoDocenteConhecimento_parte 2.pdf.txtFormacaoDocenteConhecimento_parte 2.pdf.txtExtracted texttext/plain77585https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/9/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdf.txtbb48265c9d9a60a5234bbdd672b573aaMD59FormacaoDocenteConhecimento_parte 5.pdf.txtFormacaoDocenteConhecimento_parte 5.pdf.txtExtracted texttext/plain263https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/10/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf.txt8a33fa0e301619bc2361a3bca0d5d3b1MD510123456789/174632016-06-23 04:51:30.482oai:repositorio.ufu.br:123456789/17463Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T07:51:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Teaching formation: knowledge of the specific content. If I do not understand, as I can explain? |
title |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
spellingShingle |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? Teixeira Júnior, José Gonçalves Equilíbrio químico Formação docente Química - Formação de professores Chemical equilibrium Teacher formation Chemistry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
title_full |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
title_fullStr |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
title_full_unstemmed |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
title_sort |
Formação docente: conhecimento do conteúdo específico. Se eu não entendo, como posso explicar? |
author |
Teixeira Júnior, José Gonçalves |
author_facet |
Teixeira Júnior, José Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Rejane Maria Ghisolfi da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768945J1 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rodrigues Filho, Guimes |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786434E5 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Schnetzler, Roseli Pacheco |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781531T2 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4133821P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira Júnior, José Gonçalves |
contributor_str_mv |
Silva, Rejane Maria Ghisolfi da Rodrigues Filho, Guimes Schnetzler, Roseli Pacheco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equilíbrio químico Formação docente Química - Formação de professores |
topic |
Equilíbrio químico Formação docente Química - Formação de professores Chemical equilibrium Teacher formation Chemistry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Chemical equilibrium Teacher formation Chemistry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
This study had as purpose to investigate and to analyze the learning of the Chemistry pre-service teachers on chemical equilibrium identifying their difficulties to develop it, carried through in an Undergraduate Chemistry Course of a university. It was appealed to the qualitative research, with the analysis of questionnaires with opened questions, half-structuralized interviews and lesson plans done by the preservice teachers. To get the necessary data is was delimited as object of research, all of the 47 students registered in specifics subjects of Undergraduate Chemistry Course. The analysis of the data showed that the education of the topic about chemical equilibrium in the teachers formation is guided (for great part of the professors) by a conception that stimulates the mechanical way, reproductive, emphasizing much more the repetitive character than the potential to support the construction of concepts. According to the pre-service teachers reports, the professors unconsidered their previous knowledge and although this is a subject of High School, they need to deepen their knowledge in this area. The analysis of the questionnaires suggest that the students have difficulties with the conceptualization of the chemical equilibrium, the application of the rules of Le Chatelier and the equilibrium in watery way. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-08-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-21 2016-06-22T18:48:42Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-22T18:48:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TEIXEIRA JÚNIOR, José Gonçalves. Teaching formation: knowledge of the specific content. If I do not understand, as I can explain?. 2007. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17463 |
identifier_str_mv |
TEIXEIRA JÚNIOR, José Gonçalves. Teaching formation: knowledge of the specific content. If I do not understand, as I can explain?. 2007. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Química |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFU |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Exatas e da Terra |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/11/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/12/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/13/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/14/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/15/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/1/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/2/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/3/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/4/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/5/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/6/FormacaoDocenteConhecimento_parte%204.pdf.txt https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/7/FormacaoDocenteConhecimento_parte%203.pdf.txt https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/8/FormacaoDocenteConhecimento_parte%201.pdf.txt https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/9/FormacaoDocenteConhecimento_parte%202.pdf.txt https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17463/10/FormacaoDocenteConhecimento_parte%205.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a780bb77826dead13943ddc2cba94568 26f35ac1a8146934d122511dc55fb23c 2df8a277dc63b0bf62c529305b3eb4ce b1f73ffb465ebd0452a146dc576f6eb5 6f1dae0fa8fd3ce7677e2fd85252c8cc 101c67f1a5a967dff8b47c2c368d4410 9cb04d3a6df4bec671b65d849c1c8d09 cedeb310eef046a0968f5d207f5c9156 a39633ee9a7187142f2f95fff9abf122 3798d9571eb0baab31ecdafdf67b2c91 755981a410abe792d619cc333ac908e8 a48c0a36618e14d7265861cd76d4bbac 91717575338dee06bca9763fa24f4a3a bb48265c9d9a60a5234bbdd672b573aa 8a33fa0e301619bc2361a3bca0d5d3b1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1792331444973993984 |