A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Oeste Paulista
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado em Educação
|
Departamento: |
Ciências Humanas
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/32 |
Resumo: | This work intends to consist of a study on the performance of the pedagogical coordinator teacher in the in-service teacher education. With intention to apprehend the conceptions, practices and difficulties of the researched object, we used as source of data, technical documents (specialized literature) and official documents (legislations and programs). To illustrate the performance of the pedagogical coordinator teacher we used the data of a research carried through with a pedagogical coordinator teacher of a public school of the interior of the state of São Paulo. It is, therefore, a study case, with qualitative approach. Yet, we made use of the theoretical references on the performance of the pedagogical coordinator teacher and we found out that he plays an important role in the in-service teacher education and in the development of constant studies and reflections within the scope of school. The analysis of the research on the pedagogical coordinator teacher, focus of our work, allows us an approximation and a reflection on the developed in-service teacher education. In this direction, when bringing up those reflections, we point out, yet, the importance of the collective work developed in the collective pedagogical working hours HTPC as a space of in-service teacher education. |
id |
UOES_f22a4324e8d9fb6231d9182d6df15207 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdtd.unoeste.br:tede/32 |
network_acronym_str |
UOES |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
repository_id_str |
|
spelling |
Cardoso, Sônia Maria VicenteCPF:42497558868http://lattes.cnpq.br/1875954902451909Moretti, Lucia Helena TiossoCPF:70734640897http://lattes.cnpq.br/8367557846787155Barbosa, Raquel Lazzari LeiteCPF:00000000044http://lattes.cnpq.br/0734650628154687CPF:02820434894http://lattes.cnpq.br/6436678559088614Cassalate, Marisa Salina2016-01-26T18:49:33Z2010-06-252007-10-09CASSALATE, Marisa Salina. The pedagogical coordinator teacher performance in-service teacher education: conceptions, practices and difficulties. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2007.http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/32This work intends to consist of a study on the performance of the pedagogical coordinator teacher in the in-service teacher education. With intention to apprehend the conceptions, practices and difficulties of the researched object, we used as source of data, technical documents (specialized literature) and official documents (legislations and programs). To illustrate the performance of the pedagogical coordinator teacher we used the data of a research carried through with a pedagogical coordinator teacher of a public school of the interior of the state of São Paulo. It is, therefore, a study case, with qualitative approach. Yet, we made use of the theoretical references on the performance of the pedagogical coordinator teacher and we found out that he plays an important role in the in-service teacher education and in the development of constant studies and reflections within the scope of school. The analysis of the research on the pedagogical coordinator teacher, focus of our work, allows us an approximation and a reflection on the developed in-service teacher education. In this direction, when bringing up those reflections, we point out, yet, the importance of the collective work developed in the collective pedagogical working hours HTPC as a space of in-service teacher education.Este trabalho pretende constituir-se num estudo sobre a atuação do professor coordenador pedagógico na formação continuada docente. Com o intuito de apreender as concepções, práticas e dificuldades do objeto pesquisado, utilizamos como fonte de dados, documentos técnicos (literatura especializada) e documentos oficiais (legislações e programas). Para ilustrar a atuação do professor coordenador pedagógico utilizamos os dados de pesquisa realizada com uma professora coordenadora pedagógica de uma escola estadual do interior do Estado de São Paulo. Trata-se, portanto, de um estudo de caso, com abordagem qualitativa de pesquisa. Fizemos uso, ainda, do referencial teórico sobre a atuação do professor coordenador pedagógico e constatamos que ele tem uma função importante na formação continuada docente e no desenvolvimento de constantes estudos e reflexões no âmbito escolar. A análise da pesquisa sobre a professora coordenadora pedagógica, foco do nosso trabalho, nos permite uma aproximação e uma reflexão sobre a formação continuada docente desenvolvida. Nesse sentido, ao trazermos à tona essas reflexões, salientamos, ainda, a importância do trabalho coletivo desenvolvido nas horas de trabalho pedagógico coletivo HTPC como espaço de formação continuada docente.Made available in DSpace on 2016-01-26T18:49:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA SALINA CASSALATE.pdf: 240618 bytes, checksum: 94052386f8de9e0853b756d77d4b7623 (MD5) Previous issue date: 2007-10-09application/pdfhttp://bdtd.unoeste.br:8080/tede/retrieve/474/DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA%20SALINA%20CASSALATE.pdf.jpgporUniversidade do Oeste PaulistaMestrado em EducaçãoUNOESTEBRCiências HumanasEducação continuadaPráticas de ensinoProfessor FormaçãoEscolas Organização e administraçãoContinuing educationPractice teachingTeachers, Training ofSchool administrationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldadesThe pedagogical coordinator teacher performance in-service teacher education: conceptions, practices and difficultiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis2617564530193333365500info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTEinstname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)instacron:UNOESTEORIGINALDISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA SALINA CASSALATE.pdfapplication/pdf240618http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/32/1/DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA+SALINA+CASSALATE.pdf94052386f8de9e0853b756d77d4b7623MD51THUMBNAILDISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA SALINA CASSALATE.pdf.jpgDISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA SALINA CASSALATE.pdf.jpgimage/jpeg2127http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/32/2/DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA+SALINA+CASSALATE.pdf.jpgb3f7a4beb558af9bbdda673c40924e7cMD52tede/322016-01-27 01:00:19.109oai:bdtd.unoeste.br:tede/32Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/PUBhttp://bdtd.unoeste.br:8080/oai/requestbdtd@unoeste.bropendoar:2016-01-27T03:00:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The pedagogical coordinator teacher performance in-service teacher education: conceptions, practices and difficulties |
title |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
spellingShingle |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades Cassalate, Marisa Salina Educação continuada Práticas de ensino Professor Formação Escolas Organização e administração Continuing education Practice teaching Teachers, Training of School administration CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
title_full |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
title_fullStr |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
title_full_unstemmed |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
title_sort |
A atuação do professor coordenador na formação continuada docente: concepções, práticas e dificuldades |
author |
Cassalate, Marisa Salina |
author_facet |
Cassalate, Marisa Salina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cardoso, Sônia Maria Vicente |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:42497558868 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1875954902451909 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Moretti, Lucia Helena Tiosso |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:70734640897 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8367557846787155 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Raquel Lazzari Leite |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000044 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0734650628154687 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02820434894 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6436678559088614 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassalate, Marisa Salina |
contributor_str_mv |
Cardoso, Sônia Maria Vicente Moretti, Lucia Helena Tiosso Barbosa, Raquel Lazzari Leite |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação continuada Práticas de ensino Professor Formação Escolas Organização e administração |
topic |
Educação continuada Práticas de ensino Professor Formação Escolas Organização e administração Continuing education Practice teaching Teachers, Training of School administration CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Continuing education Practice teaching Teachers, Training of School administration |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work intends to consist of a study on the performance of the pedagogical coordinator teacher in the in-service teacher education. With intention to apprehend the conceptions, practices and difficulties of the researched object, we used as source of data, technical documents (specialized literature) and official documents (legislations and programs). To illustrate the performance of the pedagogical coordinator teacher we used the data of a research carried through with a pedagogical coordinator teacher of a public school of the interior of the state of São Paulo. It is, therefore, a study case, with qualitative approach. Yet, we made use of the theoretical references on the performance of the pedagogical coordinator teacher and we found out that he plays an important role in the in-service teacher education and in the development of constant studies and reflections within the scope of school. The analysis of the research on the pedagogical coordinator teacher, focus of our work, allows us an approximation and a reflection on the developed in-service teacher education. In this direction, when bringing up those reflections, we point out, yet, the importance of the collective work developed in the collective pedagogical working hours HTPC as a space of in-service teacher education. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-06-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-01-26T18:49:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CASSALATE, Marisa Salina. The pedagogical coordinator teacher performance in-service teacher education: conceptions, practices and difficulties. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/32 |
identifier_str_mv |
CASSALATE, Marisa Salina. The pedagogical coordinator teacher performance in-service teacher education: conceptions, practices and difficulties. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2007. |
url |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/32 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
2617564530193333365 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNOESTE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE instname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) instacron:UNOESTE |
instname_str |
Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
instacron_str |
UNOESTE |
institution |
UNOESTE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/32/1/DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA+SALINA+CASSALATE.pdf http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/32/2/DISSERTACAO_EDUCACAO_MARISA+SALINA+CASSALATE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
94052386f8de9e0853b756d77d4b7623 b3f7a4beb558af9bbdda673c40924e7c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd@unoeste.br |
_version_ |
1785359463076593664 |