Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia
Ano de defesa: | 2008 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Não Informado pela instituição
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/619 |
Resumo: | This dissertation examines the relationship of philosophy on education, taking as the central idea reflection. It has its genesis in a question asked by students in the normal course: after all, so that philosophy in education? The relationship of philosophy to education is a very promising field, from both a philosophical as in teaching. The philosophy is questioned about its usefulness. The philosophy of education is also questioned about their usefulness. These issues bring in his heart the need to conceptualize philosophy and education, which is made in the development of work in order to build an argument guided by a perspective problematizing and dialogic education. To that end, it was a literature search, which highlights the work as we think of John Dewey. According to Dewey, the philosophy is the teaching when you try to understand the world and life in its entirety, always greedy by foreground. The teaching is permeated by different understandings about the knowledge of reason and science. Know the world is not restricted to philosophy and pedagogy. The prevalence of a metaphysical reason or a closed vision of science directly influences the educational theories and actions. Finally, philosophy and education are a mediator: a reflection |
id |
UPF-1_62d41c9943def9f5689104b4b783321a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.upf.br:tede/619 |
network_acronym_str |
UPF-1 |
network_name_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Diehl, Astor AntônioCPF:23976942049http://lattes.cnpq.br/4106525822499548CPF:98822624068Linck, Uilson2018-01-10T18:06:28Z2009-07-102008-08-19http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/619This dissertation examines the relationship of philosophy on education, taking as the central idea reflection. It has its genesis in a question asked by students in the normal course: after all, so that philosophy in education? The relationship of philosophy to education is a very promising field, from both a philosophical as in teaching. The philosophy is questioned about its usefulness. The philosophy of education is also questioned about their usefulness. These issues bring in his heart the need to conceptualize philosophy and education, which is made in the development of work in order to build an argument guided by a perspective problematizing and dialogic education. To that end, it was a literature search, which highlights the work as we think of John Dewey. According to Dewey, the philosophy is the teaching when you try to understand the world and life in its entirety, always greedy by foreground. The teaching is permeated by different understandings about the knowledge of reason and science. Know the world is not restricted to philosophy and pedagogy. The prevalence of a metaphysical reason or a closed vision of science directly influences the educational theories and actions. Finally, philosophy and education are a mediator: a reflectionEsta dissertação analisa a relação da filosofia com a educação, tomando como idéia central a reflexão. Tem sua gênese em uma pergunta feita por estudantes do Curso Normal: afinal, para que filosofia na educação? A relação da filosofia com a educação é um campo muito promissor, tanto do ponto de vista filosófico quanto no âmbito pedagógico. A filosofia é interpelada sobre sua utilidade. A filosofia da educação também é questionada sobre sua proficuidade. Tais questões trazem em seu cerne a necessidade de conceituar filosofia e educação, o que é feito no desenvolvimento do trabalho com vistas a construir uma argumentação orientada por uma perspectiva problematizadora e dialógica da educação. Para tanto, procede-se a uma pesquisa bibliográfica, na qual se destaca a obra Como pensamos, de John Dewey. Segundo Dewey, a filosofia encontra a pedagogia quando tenta compreender o mundo e a vida em sua totalidade, sempre ávidas por novos conhecimentos. O ato de ensinar é permeado por diferentes compreensões acerca do conhecimento, da razão e da ciência. O saber do mundo não está restrito à filosofia e à pedagogia. A prevalência de uma razão metafísica ou de uma visão fechada de ciência influencia diretamente as teorias e ações pedagógicas. Finalmente, filosofia e educação encontram uma mediadora: a reflexãoMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2008UilsonLinck.pdf: 607514 bytes, checksum: b52c75495ba1d95d97e23c1c6043f87e (MD5) Previous issue date: 2008-08-19application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoEducaçãoDewey, John - 1859-1952Educação - FilosofiaReflexão (Filosofia)Reflection (Philosophy)EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAOReflexão como campo de trabalho entre educação e filosofiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2008UilsonLinck.pdfapplication/pdf607514http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/619/1/2008UilsonLinck.pdfb52c75495ba1d95d97e23c1c6043f87eMD51tede/6192018-01-10 16:06:28.48oai:tede.upf.br:tede/619Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:06:28Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
title |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
spellingShingle |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia Linck, Uilson Dewey, John - 1859-1952 Educação - Filosofia Reflexão (Filosofia) Reflection (Philosophy) Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO |
title_short |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
title_full |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
title_fullStr |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
title_full_unstemmed |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
title_sort |
Reflexão como campo de trabalho entre educação e filosofia |
author |
Linck, Uilson |
author_facet |
Linck, Uilson |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Diehl, Astor Antônio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:23976942049 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4106525822499548 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:98822624068 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Linck, Uilson |
contributor_str_mv |
Diehl, Astor Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dewey, John - 1859-1952 Educação - Filosofia Reflexão (Filosofia) |
topic |
Dewey, John - 1859-1952 Educação - Filosofia Reflexão (Filosofia) Reflection (Philosophy) Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reflection (Philosophy) Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO |
description |
This dissertation examines the relationship of philosophy on education, taking as the central idea reflection. It has its genesis in a question asked by students in the normal course: after all, so that philosophy in education? The relationship of philosophy to education is a very promising field, from both a philosophical as in teaching. The philosophy is questioned about its usefulness. The philosophy of education is also questioned about their usefulness. These issues bring in his heart the need to conceptualize philosophy and education, which is made in the development of work in order to build an argument guided by a perspective problematizing and dialogic education. To that end, it was a literature search, which highlights the work as we think of John Dewey. According to Dewey, the philosophy is the teaching when you try to understand the world and life in its entirety, always greedy by foreground. The teaching is permeated by different understandings about the knowledge of reason and science. Know the world is not restricted to philosophy and pedagogy. The prevalence of a metaphysical reason or a closed vision of science directly influences the educational theories and actions. Finally, philosophy and education are a mediator: a reflection |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-01-10T18:06:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/619 |
url |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/619 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
dc.publisher.country.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv |
|
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) instname:Universidade de Passo Fundo (UPF) instacron:UPF |
instname_str |
Universidade de Passo Fundo (UPF) |
instacron_str |
UPF |
institution |
UPF |
reponame_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
collection |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/619/1/2008UilsonLinck.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b52c75495ba1d95d97e23c1c6043f87e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br |
_version_ |
1801045519266480128 |