O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Funicelli, Ana Cláudia dos Santos lattes
Orientador(a): Stori, Norberto lattes
Banca de defesa: Sanchez, Petra Sanchez lattes, Cherobim, Mauro lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Educação, Arte e História da Cultura
Departamento: Educação, Arte e História
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855
Resumo: This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development.
id UPM_031157b93893fecc1f1ee41691abc549
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24855
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling 2016-03-15T19:43:25Z2020-05-28T18:11:04Z2008-11-112020-05-28T18:11:04Z2008-11-11FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development.A presente dissertação é o produto de uma pesquisa sobre a aplicação de jogos e brincadeiras na educação infantil. Elementos encontrados em todas as sociedades, são integrantes do conjunto de valores que transpassam gerações, carregam divertimento e prazer, exemplos de conduta e padrões de comportamento. O objetivo deste estudo é verificar como a aplicação do jogo e da brincadeira interfere no processo de ensino-aprendizagem, auxiliando a assimilação de conteúdos e a formação do conhecimento de crianças em idade pré-escolar. A contextualização do jogo como fenômeno social, defendida por teóricos da Pedagogia, não permite a mera visão simplista do jogo caracterizado pelo lazer e entretenimento. É necessária abordagem madura, em que panoramas socioculturais destaquem a relevância da ludicidade na assimilação de conteúdos. Cabe ao professor a adequada aplicação destes instrumentos na sala de aula. Sua atuação é delineadora do processo de formação do conhecimento. Impulsionada por jogos compatíveis com sua idade, a criança desenvolve a criatividade e interage com o mundo ao seu redor, compreendendo situações diversas e transformando-se em agente de seu próprio desenvolvimento.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriajogo e brincadeiraensino-aprendizagemlúdico na sociedadeplay and jokeeducation-leaningplayful in the societyCNPQ::CIENCIAS HUMANASO jogo infantil e a brincadeira numa abordagem socioculturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Cherobim, Maurohttp://lattes.cnpq.br/4320791525762014http://lattes.cnpq.br/4974025204123441Funicelli, Ana Cláudia dos Santoshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4320/Ana%20Claudia%20dos%20Santos%20Funicelli.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1991/1/Ana%20Claudia%20dos%20Santos%20Funicelli.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248552020-05-28 15:11:05.012Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
title O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
spellingShingle O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
Funicelli, Ana Cláudia dos Santos
jogo e brincadeira
ensino-aprendizagem
lúdico na sociedade
play and joke
education-leaning
playful in the society
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
title_full O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
title_fullStr O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
title_full_unstemmed O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
title_sort O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
author Funicelli, Ana Cláudia dos Santos
author_facet Funicelli, Ana Cláudia dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Stori, Norberto
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9008340653385020
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sanchez, Petra Sanchez
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8981709844306799
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Cherobim, Mauro
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4320791525762014
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4974025204123441
dc.contributor.author.fl_str_mv Funicelli, Ana Cláudia dos Santos
contributor_str_mv Stori, Norberto
Sanchez, Petra Sanchez
Cherobim, Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv jogo e brincadeira
ensino-aprendizagem
lúdico na sociedade
topic jogo e brincadeira
ensino-aprendizagem
lúdico na sociedade
play and joke
education-leaning
playful in the society
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
dc.subject.eng.fl_str_mv play and joke
education-leaning
playful in the society
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development.
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-11
2020-05-28T18:11:04Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:43:25Z
2020-05-28T18:11:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855
identifier_str_mv FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174464607420416