Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Pinto, Daniella Basso Batista lattes
Orientador(a): Ambrogi, Ingrid Hötte lattes
Banca de defesa: Mizukami, Maria da Graça Nicoletti lattes, Andrade, Maria de Fátima Ramos de lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Educação, Arte e História da Cultura
Departamento: Educação, Arte e História
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862
Resumo: The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors.
id UPM_44881006ff46e81454d2505a56d21a37
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24862
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling 2016-03-15T19:43:30Z2020-05-28T18:11:06Z2009-02-262020-05-28T18:11:06Z2009-01-29PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors.A proposta deste estudo se refere à compreensão de como está sendo desenvolvida a aprendizagem profissional da docência no curso de Pedagogia e sua contribuição para a prática pedagógica do professor; e reconhecer o olhar dos alunos diante de seu processo de formação. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, ou seja, uma análise da literatura, bem como dos documentos do curso, no que diz respeito as suas diretrizes curriculares e propostas pedagógicas para a formação docente, intrínsecas ao seu Projeto Pedagógico. Como modalidade de pesquisa, optou-se por um estudo de caso acompanhado de pesquisa de campo, de abordagem qualitativa e de cunho descritivo, utilizando-se como procedimento metodológico entrevistas semi-estruturadas com questões direcionadas, realizadas com alunos do 8º semestre do curso de Pedagogia em uma Universidade privada no município de São Paulo. Contudo foi verificada como é concebida, pela ótica dos futuros professores, a aprendizagem profissional da docência no curso de Pedagogia e seu pensamento quanto à prática pedagógica dos alunos de final de curso. O presente estudo, portanto, não pretendeu concluir a investigação, uma vez que esta não se esgota. Nesse sentido, pretende-se dar continuidade à pesquisa, utilizando-se de novas análises e compreensões, além de apontar possíveis trajetórias em relação à formação de professores.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaformação de professoresdiretrizes curricularescurso de Pedagogiaprática reflexivaaprendizagem profissionalformation of professorscurricular lines of directioncourse of Pedagogiapractical reflexiveprofessional learningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAmbrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Andrade, Maria de Fátima Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412http://lattes.cnpq.br/4501314880758046Pinto, Daniella Basso Batistahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4325/Daniella%20Basso%20Batista%20Pinto.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2007/1/Daniella%20Basso%20Batista%20Pinto.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248622020-05-28 15:11:06.025Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
title Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
spellingShingle Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
Pinto, Daniella Basso Batista
formação de professores
diretrizes curriculares
curso de Pedagogia
prática reflexiva
aprendizagem profissional
formation of professors
curricular lines of direction
course of Pedagogia
practical reflexive
professional learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
title_full Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
title_fullStr Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
title_full_unstemmed Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
title_sort Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
author Pinto, Daniella Basso Batista
author_facet Pinto, Daniella Basso Batista
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6330995631263989
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2121396261196481
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2272192785424412
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4501314880758046
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Daniella Basso Batista
contributor_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores
diretrizes curriculares
curso de Pedagogia
prática reflexiva
aprendizagem profissional
topic formação de professores
diretrizes curriculares
curso de Pedagogia
prática reflexiva
aprendizagem profissional
formation of professors
curricular lines of direction
course of Pedagogia
practical reflexive
professional learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv formation of professors
curricular lines of direction
course of Pedagogia
practical reflexive
professional learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors.
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-02-26
2020-05-28T18:11:06Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-01-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:43:30Z
2020-05-28T18:11:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862
identifier_str_mv PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174446727102464