Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Educação, Arte e História
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862 |
Resumo: | The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors. |
id |
UPM_44881006ff46e81454d2505a56d21a37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24862 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:43:30Z2020-05-28T18:11:06Z2009-02-262020-05-28T18:11:06Z2009-01-29PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors.A proposta deste estudo se refere à compreensão de como está sendo desenvolvida a aprendizagem profissional da docência no curso de Pedagogia e sua contribuição para a prática pedagógica do professor; e reconhecer o olhar dos alunos diante de seu processo de formação. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, ou seja, uma análise da literatura, bem como dos documentos do curso, no que diz respeito as suas diretrizes curriculares e propostas pedagógicas para a formação docente, intrínsecas ao seu Projeto Pedagógico. Como modalidade de pesquisa, optou-se por um estudo de caso acompanhado de pesquisa de campo, de abordagem qualitativa e de cunho descritivo, utilizando-se como procedimento metodológico entrevistas semi-estruturadas com questões direcionadas, realizadas com alunos do 8º semestre do curso de Pedagogia em uma Universidade privada no município de São Paulo. Contudo foi verificada como é concebida, pela ótica dos futuros professores, a aprendizagem profissional da docência no curso de Pedagogia e seu pensamento quanto à prática pedagógica dos alunos de final de curso. O presente estudo, portanto, não pretendeu concluir a investigação, uma vez que esta não se esgota. Nesse sentido, pretende-se dar continuidade à pesquisa, utilizando-se de novas análises e compreensões, além de apontar possíveis trajetórias em relação à formação de professores.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaformação de professoresdiretrizes curricularescurso de Pedagogiaprática reflexivaaprendizagem profissionalformation of professorscurricular lines of directioncourse of Pedagogiapractical reflexiveprofessional learningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAmbrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Andrade, Maria de Fátima Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412http://lattes.cnpq.br/4501314880758046Pinto, Daniella Basso Batistahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4325/Daniella%20Basso%20Batista%20Pinto.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2007/1/Daniella%20Basso%20Batista%20Pinto.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248622020-05-28 15:11:06.025Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
title |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
spellingShingle |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão Pinto, Daniella Basso Batista formação de professores diretrizes curriculares curso de Pedagogia prática reflexiva aprendizagem profissional formation of professors curricular lines of direction course of Pedagogia practical reflexive professional learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
title_full |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
title_fullStr |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
title_full_unstemmed |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
title_sort |
Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão |
author |
Pinto, Daniella Basso Batista |
author_facet |
Pinto, Daniella Basso Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2272192785424412 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4501314880758046 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Daniella Basso Batista |
contributor_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação de professores diretrizes curriculares curso de Pedagogia prática reflexiva aprendizagem profissional |
topic |
formação de professores diretrizes curriculares curso de Pedagogia prática reflexiva aprendizagem profissional formation of professors curricular lines of direction course of Pedagogia practical reflexive professional learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
formation of professors curricular lines of direction course of Pedagogia practical reflexive professional learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The proposal of this study if relates to the understanding of as she is being developed the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical contribution for the pedagogical one of the professor; e to ahead recognize the look of the pupils of its process of formation. For in such a way, a bibliographical research was carried through, that is, an analysis of literature, as well as of documents of the course, in what it says respect its curricular lines of direction and pedagogical proposals for the teaching formation, intrinsic to its Pedagogical Project. As research modality, it was opted to a study of folloied case of research of field, qualitative boarding and descriptive matrix, using itself as metodológico procedure interviews half-structuralized with directed questions, carried through with pupils of 8º semester of the course of Pedagogia in a private University in the city of São Paulo. However it was verified as it is conceived, by the optics of the future professors, the professional learning of the docência in the course of Pedagogia and its practical thought how much to the pedagogical one of the pupils of course end. The present study, therefore, it did not intend to conclude the inquiry, a time that this is not depleted. In this direction, it is intended to give to continuity to the research, using itself of new analyses and understanding, beyond pointing possible trajectories in relation to the formation of professors. |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-02-26 2020-05-28T18:11:06Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-01-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:30Z 2020-05-28T18:11:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862 |
identifier_str_mv |
PINTO, Daniella Basso Batista. Formação de professores na universidade: o curso de Pedagogia em questão. 2009. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174446727102464 |