Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Reis, Marta Fagundes dos lattes
Orientador(a): Faccina, Rosemeire Leão da Silva lattes
Banca de defesa: Hanna, Vera Lúcia Harabagi lattes, Zanon, Marilena lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Letras
Departamento: Letras
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25451
Resumo: This work is inserted in the inquiry field of Historiografia Linguística e Descrição da Língua Portuguesa. It presents a historiographic view of the book Emília no País da Gramática, by Monteiro Lobato 2nd edition, 1935, The axis of the study is the teaching of the Portuguese language in the first half of the century XX, and the method used here is the comparative one: Lobato s literary work is compared with the linguistic-pedagogic material contained in two grammar books, Gramática Histórica(1915) and Gramática Expositiva Curso-Superior (1907), both written by Eduardo Carlos Pereira. The objective was to check in what measure the philosophies seen in Lobato s work agree or disagree with the philosophies seen in Pereira s works,and with the historical-social, philosophical, education, economical and political views of his time. Also, to check which changes suffered the definite linguistic theories, those material and as they influenced the teaching of mother tongue. The theoretical model used was of the Linguistic Historiography by Köerner and Swiggers (1991) that point to the proceedings-bases of the methodology open to question (Contextualização,Imanência and Adequação). While ending the analysis, we note what Monteiro Lobato was influenced by the philosophies of his time; by the politics and of the society, so, his work was fitted in the education policies, and they were reproducing the standardstandard of the language, following his standards and rules.
id UPM_a10e328fff4720eec9943860b55e1fe4
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25451
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling http://lattes.cnpq.br/7764188151603056Hanna, Vera Lúcia Harabagihttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519Zanon, Marilenahttp://lattes.cnpq.br/3096814078739681Faccina, Rosemeire Leão da Silvahttp://lattes.cnpq.br/7953299758311182Reis, Marta Fagundes dos2016-04-18T21:48:55Z2020-05-28T18:13:30Z2009-11-242020-05-28T18:13:30Z2009-08-07http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25451This work is inserted in the inquiry field of Historiografia Linguística e Descrição da Língua Portuguesa. It presents a historiographic view of the book Emília no País da Gramática, by Monteiro Lobato 2nd edition, 1935, The axis of the study is the teaching of the Portuguese language in the first half of the century XX, and the method used here is the comparative one: Lobato s literary work is compared with the linguistic-pedagogic material contained in two grammar books, Gramática Histórica(1915) and Gramática Expositiva Curso-Superior (1907), both written by Eduardo Carlos Pereira. The objective was to check in what measure the philosophies seen in Lobato s work agree or disagree with the philosophies seen in Pereira s works,and with the historical-social, philosophical, education, economical and political views of his time. Also, to check which changes suffered the definite linguistic theories, those material and as they influenced the teaching of mother tongue. The theoretical model used was of the Linguistic Historiography by Köerner and Swiggers (1991) that point to the proceedings-bases of the methodology open to question (Contextualização,Imanência and Adequação). While ending the analysis, we note what Monteiro Lobato was influenced by the philosophies of his time; by the politics and of the society, so, his work was fitted in the education policies, and they were reproducing the standardstandard of the language, following his standards and rules.Este trabalho insere-se no campo de pesquisa em Historiografia Linguística e na descrição da Língua Portuguesa. Apresenta uma visão historiográfica do livro Emília no País da Gramática, de Monteiro Lobato 2ª edição, 1935, por meio do ensino de Português na primeira metade do século XX, comparando a obra literária de Lobato com o material pedagógico-linguístico da Gramática Histórica (1915) e da Gramática Expositiva - Curso Superior (1907), de Eduardo Carlos Pereira. O objetivo foi estabelecer em que medida as filosofias presentes na obra de Lobato convergem ou divergem das filosofias presentes nas obras de Pereira e das concepções sócio-históricas, filosóficas, educacionais, econômicas e políticas de sua época. Ainda, verificar quais mudanças sofreram as teorias linguísticas expressas nesses materiais e como elas influenciaram o ensino da língua materna. Para tanto, foi seguido o modelo teórico da Historiografia Linguística, de Köerner e Swiggers (1991), que apontam os procedimentos-base da metodologia em questão (Contextualização, Imanência e Adequação). Ao concluir a análise, constatamos que Monteiro Lobato sofreu influência das filosofias de seu tempo, da política e da sociedade, pois sua obra se enquadrava nas políticas educacionais e reproduzia o padrão culto da língua, seguindo, portanto, suas normas e regras.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrashistoriografialinguísticahistórialiteratura infantillíngua portuguesahistoriographylinguisticshistorychildren literatureportuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográficainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEORIGINALMarta Fagundes dos Reis....pdfMarta Fagundes dos Reis....pdfMarta Reisapplication/pdf2377664https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/1/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdfd5531e2e90a29b5f9bb5590ea33d0087MD51TEXTMarta Fagundes dos Reis....pdf.txtMarta Fagundes dos Reis....pdf.txtExtracted texttext/plain371607https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/2/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdf.txtf83c6673bfba8d2e81d40583d53c69c9MD52THUMBNAILMarta Fagundes dos Reis....pdf.jpgMarta Fagundes dos Reis....pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1235https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/3/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdf.jpgaafb76f63ce4520ee0d7c14309e325e8MD5310899/254512022-03-08 03:01:39.254Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
title Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
spellingShingle Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
Reis, Marta Fagundes dos
historiografia
linguística
história
literatura infantil
língua portuguesa
historiography
linguistics
history
children literature
portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
title_full Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
title_fullStr Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
title_full_unstemmed Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
title_sort Lobato em Emília no país da gramática: uma visão historiográfica
author Reis, Marta Fagundes dos
author_facet Reis, Marta Fagundes dos
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7764188151603056
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hanna, Vera Lúcia Harabagi
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7378861073762519
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Zanon, Marilena
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3096814078739681
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Faccina, Rosemeire Leão da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7953299758311182
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Marta Fagundes dos
contributor_str_mv Hanna, Vera Lúcia Harabagi
Zanon, Marilena
Faccina, Rosemeire Leão da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv historiografia
linguística
história
literatura infantil
língua portuguesa
topic historiografia
linguística
história
literatura infantil
língua portuguesa
historiography
linguistics
history
children literature
portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.eng.fl_str_mv historiography
linguistics
history
children literature
portuguese language
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This work is inserted in the inquiry field of Historiografia Linguística e Descrição da Língua Portuguesa. It presents a historiographic view of the book Emília no País da Gramática, by Monteiro Lobato 2nd edition, 1935, The axis of the study is the teaching of the Portuguese language in the first half of the century XX, and the method used here is the comparative one: Lobato s literary work is compared with the linguistic-pedagogic material contained in two grammar books, Gramática Histórica(1915) and Gramática Expositiva Curso-Superior (1907), both written by Eduardo Carlos Pereira. The objective was to check in what measure the philosophies seen in Lobato s work agree or disagree with the philosophies seen in Pereira s works,and with the historical-social, philosophical, education, economical and political views of his time. Also, to check which changes suffered the definite linguistic theories, those material and as they influenced the teaching of mother tongue. The theoretical model used was of the Linguistic Historiography by Köerner and Swiggers (1991) that point to the proceedings-bases of the methodology open to question (Contextualização,Imanência and Adequação). While ending the analysis, we note what Monteiro Lobato was influenced by the philosophies of his time; by the politics and of the society, so, his work was fitted in the education policies, and they were reproducing the standardstandard of the language, following his standards and rules.
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-11-24
2020-05-28T18:13:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-18T21:48:55Z
2020-05-28T18:13:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25451
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/1/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdf
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/2/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdf.txt
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/25451/3/Marta%20Fagundes%20dos%20Reis....pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d5531e2e90a29b5f9bb5590ea33d0087
f83c6673bfba8d2e81d40583d53c69c9
aafb76f63ce4520ee0d7c14309e325e8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174470747881472