Carl Rogers na educação de ensino médio

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Oliveira, Igor Alves Dantas de lattes
Orientador(a): Ambrogi, Ingrid Hötte lattes
Banca de defesa: Mizukami, Maria da Graça Nicoletti lattes, Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Educação, Arte e História da Cultura
Departamento: Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958
Resumo: The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process.
id UPM_b2a979b8ea173de03c14dbccedd1b17b
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24958
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling 2016-10-01T15:48:37Z2020-05-28T18:11:21Z2020-05-28T18:11:21Z2015-08-07OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process.O presente trabalho de pesquisa tem como proposta, discutir a aplicabilidade da abordagem humanista de Carl Rogers na educação de ensino médio. O ponto de partida foi uma entrevista realizada com alunos de ensino médio de uma escola particular na cidade de São Paulo. A metodologia empregada foi a etnopesquisa, uma vez que o pesquisador e seu objeto estão imbricados; primeiramente foram descritas, as informações sobre a escola em que foi realizada a pesquisa, bem como as características da turma entrevistada. Posteriormente, foi apresentado um estudo sobre a abordagem humanista de Carl Rogers, mostrando sua abordagem como um contraponto ao Behaviorismo de B.F. Skinner, que também ganhava força na década de 1970. A experiência descrita nessa pesquisa buscou vivenciar um modelo que gerou alteridade ao atual modelo de educação do ensino médio seguido pela escola, de focar a aprendizagem nas provas de vestibular, que não promove a aprendizagem significativa, isto é, uma aprendizagem que provoque mudanças de pensamento e comportamentos nos alunos. A análise da entrevista mostrou que os alunos, apesar de não conhecerem a teoria de Carl Rogers e sua abordagem, estão em busca de uma educação bastante próxima à sugerida pelo autor. A partir da abordagem de Rogers, e das experiências durante as aulas de Sociologia e Filosofia, foi constatado que é possível ter uma escola mais reflexiva, centrada no aluno, em que este passe por um processo de autodescoberta para que então possa significar sua aprendizagem, tendo o professor como um facilitador deste processo.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarl Rogerspsicologia da aprendizagemensino médioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOCarl Rogers na educação de ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAmbrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reishttp://lattes.cnpq.br/2170526237232776http://lattes.cnpq.br/3267525309956512Oliveira, Igor Alves Dantas dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/11476/Igor%20Alves%20Dantas%20de%20Oliveira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2876/10/Igor%20Alves%20Dantas%20de%20Oliveira.pdfCarl Rogerslearning psychologyhigh schoolreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/249582020-05-28 15:11:21.696Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Carl Rogers na educação de ensino médio
title Carl Rogers na educação de ensino médio
spellingShingle Carl Rogers na educação de ensino médio
Oliveira, Igor Alves Dantas de
Carl Rogers
psicologia da aprendizagem
ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
title_short Carl Rogers na educação de ensino médio
title_full Carl Rogers na educação de ensino médio
title_fullStr Carl Rogers na educação de ensino médio
title_full_unstemmed Carl Rogers na educação de ensino médio
title_sort Carl Rogers na educação de ensino médio
author Oliveira, Igor Alves Dantas de
author_facet Oliveira, Igor Alves Dantas de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6330995631263989
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2121396261196481
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2170526237232776
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3267525309956512
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Igor Alves Dantas de
contributor_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Carl Rogers
psicologia da aprendizagem
ensino médio
topic Carl Rogers
psicologia da aprendizagem
ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
description The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-10-01T15:48:37Z
2020-05-28T18:11:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958
identifier_str_mv OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174468435771392