Carl Rogers na educação de ensino médio
Ano de defesa: | 2015 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
Resumo: | The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process. |
id |
UPM_b2a979b8ea173de03c14dbccedd1b17b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24958 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-10-01T15:48:37Z2020-05-28T18:11:21Z2020-05-28T18:11:21Z2015-08-07OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process.O presente trabalho de pesquisa tem como proposta, discutir a aplicabilidade da abordagem humanista de Carl Rogers na educação de ensino médio. O ponto de partida foi uma entrevista realizada com alunos de ensino médio de uma escola particular na cidade de São Paulo. A metodologia empregada foi a etnopesquisa, uma vez que o pesquisador e seu objeto estão imbricados; primeiramente foram descritas, as informações sobre a escola em que foi realizada a pesquisa, bem como as características da turma entrevistada. Posteriormente, foi apresentado um estudo sobre a abordagem humanista de Carl Rogers, mostrando sua abordagem como um contraponto ao Behaviorismo de B.F. Skinner, que também ganhava força na década de 1970. A experiência descrita nessa pesquisa buscou vivenciar um modelo que gerou alteridade ao atual modelo de educação do ensino médio seguido pela escola, de focar a aprendizagem nas provas de vestibular, que não promove a aprendizagem significativa, isto é, uma aprendizagem que provoque mudanças de pensamento e comportamentos nos alunos. A análise da entrevista mostrou que os alunos, apesar de não conhecerem a teoria de Carl Rogers e sua abordagem, estão em busca de uma educação bastante próxima à sugerida pelo autor. A partir da abordagem de Rogers, e das experiências durante as aulas de Sociologia e Filosofia, foi constatado que é possível ter uma escola mais reflexiva, centrada no aluno, em que este passe por um processo de autodescoberta para que então possa significar sua aprendizagem, tendo o professor como um facilitador deste processo.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarl Rogerspsicologia da aprendizagemensino médioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOCarl Rogers na educação de ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAmbrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reishttp://lattes.cnpq.br/2170526237232776http://lattes.cnpq.br/3267525309956512Oliveira, Igor Alves Dantas dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/11476/Igor%20Alves%20Dantas%20de%20Oliveira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2876/10/Igor%20Alves%20Dantas%20de%20Oliveira.pdfCarl Rogerslearning psychologyhigh schoolreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/249582020-05-28 15:11:21.696Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
spellingShingle |
Carl Rogers na educação de ensino médio Oliveira, Igor Alves Dantas de Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
title_short |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_full |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_fullStr |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_full_unstemmed |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_sort |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
author |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
author_facet |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2170526237232776 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3267525309956512 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
contributor_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio |
topic |
Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
description |
The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-10-01T15:48:37Z 2020-05-28T18:11:21Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174468435771392 |