Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950)
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Educação, Arte e História
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24684 |
Resumo: | This work proposes a historical recovery of production and operating procedures of Atelier Mirga, led by Polish artist Henrique Mirgalowski and responsible for creating the posters distributed by the Companhia de Annuncios em Bonds in São Paulo. Contextualizes the advertising posters on trams in a city of intense transformation like São Paulo in the first half of the twentieth century. Investigates how the advertising posters on trams, with their surroundings and characteristics, entered into a modernity that cannot be understood outside the urban context. It traces the formative years of Henrique Mirgalowski before arriving in Brazil and becoming a pioneer of modern Brazilian poster. Puts the art in dialogue with the advertising graphics of the period, analyzing the hierarchical distinction between major and "minor arts. Dedicates to the training of the Brazilian advertisers and designers before the 1950‟s, highlighting educational and pioneering role of Henrique Mirgalowski and his studio. Investigates how foreign models influenced the production of Atelier Mirga. Demonstrates how the educational process and the influences at the Atelier Mirga are examples of a rich and varied tradition of Brazilian culture projective in advertising and design, detached from any ideology and visual homogenization |
id |
UPM_be98e42751d528373312f6d8d74c933e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24684 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:41:55Z2020-05-28T18:10:37Z2012-02-072020-05-28T18:10:37Z2010-12-13http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24684This work proposes a historical recovery of production and operating procedures of Atelier Mirga, led by Polish artist Henrique Mirgalowski and responsible for creating the posters distributed by the Companhia de Annuncios em Bonds in São Paulo. Contextualizes the advertising posters on trams in a city of intense transformation like São Paulo in the first half of the twentieth century. Investigates how the advertising posters on trams, with their surroundings and characteristics, entered into a modernity that cannot be understood outside the urban context. It traces the formative years of Henrique Mirgalowski before arriving in Brazil and becoming a pioneer of modern Brazilian poster. Puts the art in dialogue with the advertising graphics of the period, analyzing the hierarchical distinction between major and "minor arts. Dedicates to the training of the Brazilian advertisers and designers before the 1950‟s, highlighting educational and pioneering role of Henrique Mirgalowski and his studio. Investigates how foreign models influenced the production of Atelier Mirga. Demonstrates how the educational process and the influences at the Atelier Mirga are examples of a rich and varied tradition of Brazilian culture projective in advertising and design, detached from any ideology and visual homogenizationO presente trabalho propõe o resgate histórico da produção e dos procedimentos operacionais do Atelier Mirga, liderado pelo artista polonês Henrique Mirgalowski e responsável pela criação dos cartazes veiculados pela Companhia de Annuncios em Bonds paulistana. Contextualiza o cartaz de bonde em uma cidade em intensa transformação como São Paulo na primeira metade do século XX. Investiga como o cartaz de bonde, com sua ambiência e especificidades, inseriu-se em uma modernidade que não pode ser entendida fora do contexto urbano. Resgata os anos de formação de Henrique Mirgalowski antes de desembarcar no Brasil e tornar-se um dos pioneiros do moderno cartaz brasileiro. Coloca as artes plásticas em diálogo com o desenho publicitário do período, analisando a distinção hierárquica entre artes maiores e menores . Dedica-se à formação do profissional de publicidade e do design brasileiro anterior à década de 1950, destacando o papel educacional e o pioneirismo de Henrique Mirgalowski e seu ateliê. Investiga como os modelos estrangeiros influenciaram a produção do Atelier Mirga. Demonstra como a formação dos profissionais e as influências presentes no Atelier Mirga constituem exemplos de uma rica e variada tradição da cultura projetiva brasileira em publicidade e design, desapegada de ideologias e de qualquer homogeneização visualporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e HistóriacartazesbondespublicidadedesignmodernidadeartíficeposterstramsadvertisingdesignmodernitycraftsmanCNPQ::CIENCIAS HUMANASVeja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRizolli, Marcoshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874Martins, Mirian Celeste Ferreira Diashttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668Caramella, Elaine da Graça de Paulahttp://lattes.cnpq.br/5717548316748653http://lattes.cnpq.br/3425101875347583Gaudêncio Junior, Norbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246842020-05-28 15:10:37.738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
title |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
spellingShingle |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) Gaudêncio Junior, Norberto cartazes bondes publicidade design modernidade artífice posters trams advertising design modernity craftsman CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
title_full |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
title_fullStr |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
title_full_unstemmed |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
title_sort |
Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950) |
author |
Gaudêncio Junior, Norberto |
author_facet |
Gaudêncio Junior, Norberto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rizolli, Marcos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4808339542698874 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7167254305943668 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Caramella, Elaine da Graça de Paula |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5717548316748653 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3425101875347583 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaudêncio Junior, Norberto |
contributor_str_mv |
Rizolli, Marcos Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias Caramella, Elaine da Graça de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cartazes bondes publicidade design modernidade artífice |
topic |
cartazes bondes publicidade design modernidade artífice posters trams advertising design modernity craftsman CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
posters trams advertising design modernity craftsman |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This work proposes a historical recovery of production and operating procedures of Atelier Mirga, led by Polish artist Henrique Mirgalowski and responsible for creating the posters distributed by the Companhia de Annuncios em Bonds in São Paulo. Contextualizes the advertising posters on trams in a city of intense transformation like São Paulo in the first half of the twentieth century. Investigates how the advertising posters on trams, with their surroundings and characteristics, entered into a modernity that cannot be understood outside the urban context. It traces the formative years of Henrique Mirgalowski before arriving in Brazil and becoming a pioneer of modern Brazilian poster. Puts the art in dialogue with the advertising graphics of the period, analyzing the hierarchical distinction between major and "minor arts. Dedicates to the training of the Brazilian advertisers and designers before the 1950‟s, highlighting educational and pioneering role of Henrique Mirgalowski and his studio. Investigates how foreign models influenced the production of Atelier Mirga. Demonstrates how the educational process and the influences at the Atelier Mirga are examples of a rich and varied tradition of Brazilian culture projective in advertising and design, detached from any ideology and visual homogenization |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-02-07 2020-05-28T18:10:37Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:41:55Z 2020-05-28T18:10:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24684 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24684 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174452297138176 |