Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25005 |
Resumo: | This research aims at the documentation and the historiographic record of the "Mamulengo" Puppet Theater Project, presenting its trajectory since its beginning in 1978 in the Session of Special Sections of the Municipal Secretariat of Education of São Paulo until December 2016. In this research Documentary, the experiences with puppet theater in the municipal public schools, through the performances of entertainment theater shows and the teaching actions of the teachers participating in the training courses offered by the Municipal Department of Education of São Paulo, are articulated to the theoretical basis In Amaral (1991, 1995), Vygotsky (2000, 2014), Dewey (2010) Benjamin (2014), and Barbosa (2004, 2010). Analyzes reveal the breadth and significant marks of the Project's 38 years of existence and attest to the potency of the puppet theater language as a pathway of playful, creative, aesthetic and interdisciplinary experiences for students and educators. It recognizes the fascination and enchantment that puppetry plays in children and adults, leading to a reflection on how this language can be experienced in the school environment, in fostering cultural mediation, creative processes, interactivity and the production of Knowledge driven by an educational action established in a Secretariat of Education. |
id |
UPM_d1b52708929040a923c18339d1f6583f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25005 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2017-04-03T15:39:57Z2020-05-28T18:11:29Z2020-05-28T18:11:29Z2017-02-21SOUSA, Clarinda Conceição Rocha de. Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016. 2017. 253 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25005This research aims at the documentation and the historiographic record of the "Mamulengo" Puppet Theater Project, presenting its trajectory since its beginning in 1978 in the Session of Special Sections of the Municipal Secretariat of Education of São Paulo until December 2016. In this research Documentary, the experiences with puppet theater in the municipal public schools, through the performances of entertainment theater shows and the teaching actions of the teachers participating in the training courses offered by the Municipal Department of Education of São Paulo, are articulated to the theoretical basis In Amaral (1991, 1995), Vygotsky (2000, 2014), Dewey (2010) Benjamin (2014), and Barbosa (2004, 2010). Analyzes reveal the breadth and significant marks of the Project's 38 years of existence and attest to the potency of the puppet theater language as a pathway of playful, creative, aesthetic and interdisciplinary experiences for students and educators. It recognizes the fascination and enchantment that puppetry plays in children and adults, leading to a reflection on how this language can be experienced in the school environment, in fostering cultural mediation, creative processes, interactivity and the production of Knowledge driven by an educational action established in a Secretariat of Education.Esta pesquisa tem como objetivo a documentação e o registro historiográfico do Projeto Teatro de Bonecos “Mamulengo”, apresentando a sua trajetória desde o seu início em 1978 na Sessão de Setores Especiais da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo até dezembro de 2016. Nesta pesquisa documental, as vivências com teatro de bonecos nas escolas públicas municipais, por meio das apresentações de espetáculos de teatro de animação e das ações docentes dos professores participantes nos cursos de formação oferecidos pela Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, se articulam à fundamentação teórica pautada em Amaral (1991, 1995), Vygotsky (2000, 2014), Dewey (2010) Benjamin (2014), e Barbosa (2004, 2010). Análises revelam a abrangência e as marcas significativas nos 38 anos de existência do Projeto e atestam a potência da linguagem do teatro de bonecos como um caminho de experiências lúdicas, criativas, estéticas e interdisciplinares para alunos e educadores. Reconhece assim, o fascínio e o encantamento que o teatro de bonecos exerce nas crianças e nos adultos, levando à reflexão sobre como essa linguagem pode ser vivenciada no ambiente escolar, no fomento a mediação cultural, a processos criativos, a interatividade e a produção de saberes impulsionados por uma ação educativa instaurada em uma Secretaria de Educação.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessteatro de bonecoseducação estéticamediação culturalformação de professorespolíticas públicasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROProjeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMartins, Mirian Celeste Ferreira Diashttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668Serrão, Célia Regina Batistahttp://lattes.cnpq.br/5786181991530429Christov, Luiza Helena da Silvahttp://lattes.cnpq.br/6759357428919652http://lattes.cnpq.br/0652401696280702Sousa, Clarinda Conceição Rocha dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/13843/Clarinda%20Concei%c3%a7%c3%a3o%20Rocha%20de%20Sousa.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3181/5/Clarinda%20Concei%C3%A7%C3%A3o%20Rocha%20de%20Sousa.pdfpuppet theatereducationaesthetic educationcultural mediationteacher trainingpublic policyreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250052020-05-28 15:11:29.104Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
title |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
spellingShingle |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 Sousa, Clarinda Conceição Rocha de teatro de bonecos educação estética mediação cultural formação de professores políticas públicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
title_short |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
title_full |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
title_fullStr |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
title_full_unstemmed |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
title_sort |
Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016 |
author |
Sousa, Clarinda Conceição Rocha de |
author_facet |
Sousa, Clarinda Conceição Rocha de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7167254305943668 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Serrão, Célia Regina Batista |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5786181991530429 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Christov, Luiza Helena da Silva |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6759357428919652 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0652401696280702 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Clarinda Conceição Rocha de |
contributor_str_mv |
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias Serrão, Célia Regina Batista Christov, Luiza Helena da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teatro de bonecos educação estética mediação cultural formação de professores políticas públicas |
topic |
teatro de bonecos educação estética mediação cultural formação de professores políticas públicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
This research aims at the documentation and the historiographic record of the "Mamulengo" Puppet Theater Project, presenting its trajectory since its beginning in 1978 in the Session of Special Sections of the Municipal Secretariat of Education of São Paulo until December 2016. In this research Documentary, the experiences with puppet theater in the municipal public schools, through the performances of entertainment theater shows and the teaching actions of the teachers participating in the training courses offered by the Municipal Department of Education of São Paulo, are articulated to the theoretical basis In Amaral (1991, 1995), Vygotsky (2000, 2014), Dewey (2010) Benjamin (2014), and Barbosa (2004, 2010). Analyzes reveal the breadth and significant marks of the Project's 38 years of existence and attest to the potency of the puppet theater language as a pathway of playful, creative, aesthetic and interdisciplinary experiences for students and educators. It recognizes the fascination and enchantment that puppetry plays in children and adults, leading to a reflection on how this language can be experienced in the school environment, in fostering cultural mediation, creative processes, interactivity and the production of Knowledge driven by an educational action established in a Secretariat of Education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-04-03T15:39:57Z 2020-05-28T18:11:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-02-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUSA, Clarinda Conceição Rocha de. Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016. 2017. 253 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25005 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Clarinda Conceição Rocha de. Projeto Teatro de Bonecos "Mamulengo"/ Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: trajetórias e ressonâncias entre 1978 e 2016. 2017. 253 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174477836255232 |