Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Amaral, Thais lattes
Orientador(a): Mello, Regina Lara Silveira lattes
Banca de defesa: Martins, Mirian Celeste, Albano, Ana Angélica Medeiros
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Educação, Arte e História da Cultura
Departamento: Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25015
Resumo: This research sought to investigate the creative process of High School students in the art room, called atelier, of a private school in the city of São Bernardo do Campo, São Paulo. Based on the flow, a concept of Csikszentmihalyi, the practices developed in art workshops had the repertoire from the histories and particular memories of each one of them as elementary point; for this, a personal object was the matrix of the developed productions. Essential elements for the creation process were considered fundamental for the analysis of the practices: the interior guide, the modifications during the creations, the relevance of an atelier for the artistic making, as well as the relations between teacher and students. It was emphasized the importance of the works exhibition developed in the workshops so that art had its role of language. We used the concepts of artistic research methodologies (MARÍN VIADEL and ROLDÁN, 2012) to present the images collected in the experiences, taking photography as a research methodology, aiming at maintaining the poetic and unique character from all of them as an essential part of the work.
id UPM_e2cb2e78d3bca33469abe08a051f9c80
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25015
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling 2017-08-01T17:30:36Z2020-05-28T18:11:30Z2020-05-28T18:11:30Z2017-06-05AMARAL, Thais. Aluno-artista : repertórios e experiências em fluxo. 2017. 177 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25015This research sought to investigate the creative process of High School students in the art room, called atelier, of a private school in the city of São Bernardo do Campo, São Paulo. Based on the flow, a concept of Csikszentmihalyi, the practices developed in art workshops had the repertoire from the histories and particular memories of each one of them as elementary point; for this, a personal object was the matrix of the developed productions. Essential elements for the creation process were considered fundamental for the analysis of the practices: the interior guide, the modifications during the creations, the relevance of an atelier for the artistic making, as well as the relations between teacher and students. It was emphasized the importance of the works exhibition developed in the workshops so that art had its role of language. We used the concepts of artistic research methodologies (MARÍN VIADEL and ROLDÁN, 2012) to present the images collected in the experiences, taking photography as a research methodology, aiming at maintaining the poetic and unique character from all of them as an essential part of the work.Esta pesquisa buscou investigar o processo criativo de estudantes do Ensino Médio na sala de arte, chamada de ateliê, de uma escola particular da cidade de São Bernardo do Campo, São Paulo. Embasada no conceito do fluxo de Csikszentmihalyi, as práticas desenvolvidas em oficinas artísticas tiveram como ponto elementar o repertório advindo das histórias e memórias particulares de cada um deles; para isso, um objeto pessoal foi matriz das produções desenvolvidas. Elementos essenciais para o processo de criação foram considerados fundamentais para a análise das práticas: o guia interior, as modificações durante as criações, a relevância de um ateliê para o fazer artístico, bem como as relações entre professora e alunos. Enfatizou-se a importância da exposição dos trabalhos desenvolvidos nas oficinas realizadas para que a arte tivesse seu papel de linguagem. Utilizamos os conceitos das metodologias artísticas de investigação (MARÍN VIADEL e ROLDÁN, 2012) para apresentar as imagens colhidas nas experiências, tendo a fotografia como metodologia de investigação, visando manter o caráter poético e único de todas elas enquanto parte imprescindível do trabalho.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessfluxorepertórioexperiênciapoéticafotografiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESAluno-artista: repertórios e experiências em fluxoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMello, Regina Lara Silveirahttp://lattes.cnpq.br/0439114372762829Martins, Mirian CelesteAlbano, Ana Angélica Medeiroshttp://lattes.cnpq.br/0357103633213658Amaral, Thaishttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/14479/Thais%20Amaral.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3284/5/Thais%20Amaral.pdfflowrepertoireartexperiencepoeticsphotographyreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250152020-05-28 15:11:30.549Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
title Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
spellingShingle Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
Amaral, Thais
fluxo
repertório
experiência
poética
fotografia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
title_full Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
title_fullStr Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
title_full_unstemmed Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
title_sort Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo
author Amaral, Thais
author_facet Amaral, Thais
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mello, Regina Lara Silveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0439114372762829
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Martins, Mirian Celeste
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Albano, Ana Angélica Medeiros
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0357103633213658
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Thais
contributor_str_mv Mello, Regina Lara Silveira
Martins, Mirian Celeste
Albano, Ana Angélica Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv fluxo
repertório
experiência
poética
fotografia
topic fluxo
repertório
experiência
poética
fotografia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This research sought to investigate the creative process of High School students in the art room, called atelier, of a private school in the city of São Bernardo do Campo, São Paulo. Based on the flow, a concept of Csikszentmihalyi, the practices developed in art workshops had the repertoire from the histories and particular memories of each one of them as elementary point; for this, a personal object was the matrix of the developed productions. Essential elements for the creation process were considered fundamental for the analysis of the practices: the interior guide, the modifications during the creations, the relevance of an atelier for the artistic making, as well as the relations between teacher and students. It was emphasized the importance of the works exhibition developed in the workshops so that art had its role of language. We used the concepts of artistic research methodologies (MARÍN VIADEL and ROLDÁN, 2012) to present the images collected in the experiences, taking photography as a research methodology, aiming at maintaining the poetic and unique character from all of them as an essential part of the work.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-08-01T17:30:36Z
2020-05-28T18:11:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-06-05
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AMARAL, Thais. Aluno-artista : repertórios e experiências em fluxo. 2017. 177 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25015
identifier_str_mv AMARAL, Thais. Aluno-artista : repertórios e experiências em fluxo. 2017. 177 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174451637583872