Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional
Ano de defesa: | 2020 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885 |
Resumo: | Brazil’s population in the 21st century is made up of more than 54% of black and brown people, according to the 2016 census. Black people make up the majority. This census shows the number of black and brown people are bigger than white and indigenous people since 2010. However, the asymmetries of races/ethnicities composed of social, political and abstention inequalities have remained since the colonizing process. In this way, this research intends to problematize, by means of audiovisual cinematography, how the image of black population in Brazilian society is constructed, verifying roots and the ways of maintaining these asymmetries. To do so, we selected the qualitative methodology intertwined with the quantitative and theoretical bases that run through the theories of Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) and Silvio de Almeida (2018) and those of Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) and Abdias do Nascimento (2004). Authors that contributed to understand the reasons behind black actor's invisibility and visibility granted to live only one of the 28 stereotypes linked to the black actor within the highest box office Brazilian films from 2008 to 2019 analyzed. |
id |
UPM_e69f6c39052b0479ca9f600f15638188 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/27885 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2020-12-18T14:20:05Z2021-02-08T22:01:22Z2021-02-08T22:01:22Z2020-09-17SANTOS, Thiago Almeida dos. Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885Brazil’s population in the 21st century is made up of more than 54% of black and brown people, according to the 2016 census. Black people make up the majority. This census shows the number of black and brown people are bigger than white and indigenous people since 2010. However, the asymmetries of races/ethnicities composed of social, political and abstention inequalities have remained since the colonizing process. In this way, this research intends to problematize, by means of audiovisual cinematography, how the image of black population in Brazilian society is constructed, verifying roots and the ways of maintaining these asymmetries. To do so, we selected the qualitative methodology intertwined with the quantitative and theoretical bases that run through the theories of Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) and Silvio de Almeida (2018) and those of Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) and Abdias do Nascimento (2004). Authors that contributed to understand the reasons behind black actor's invisibility and visibility granted to live only one of the 28 stereotypes linked to the black actor within the highest box office Brazilian films from 2008 to 2019 analyzed.A população do Brasil no século XXI é composta por mais de 54% de negros/pretos e pardos segundo censo de 2016. O negro/preto consta como maioria. Esse censo apresenta o número de negros/pretos e mestiços como maior do que o de brancos e indígenas desde 2010. Não obstante, as assimetrias de raças/etnias compostas por desigualdades sociais, culturais, políticas e econômicas se mantêm desde o processo colonizador. Dessa forma, esta pesquisa pretende problematizar, por meio do audiovisual cinematográfico, a maneira como é construída a imagem do negro/preto na sociedade brasileira, verificando as raízes e as formas de manutenção dessas assimetrias. Para tanto, selecionou-se a metodologia qualitativa entrelaçada com a quantitativa e as bases teóricas que percorrem as teorias de Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) e Silvio de Almeida (2018) e as de Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) e Abdias do Nascimento (2004). Autores que contribuíram para entender os motivos por trás da invisibilidade do ator negro/preto e da visibilidade concedida apenas para viver um dos 28 estereótipos ligados ao ator negro/preto dentro dos filmes de maior bilheteria brasileira de 2008 a 2019 analisados.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessaudiovisualassimetrias de raçacinema negroimagemCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAUma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchwartz, Rosana Maria Pires Barbatohttp://lattes.cnpq.br/8177502122038987Ramos, Rosângela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Persichetti, Simonettahttp://lattes.cnpq.br/3039090794240525http://lattes.cnpq.br/0371090264889133Santos, Thiago Almeida doshttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4516/5/THIAGO%20ALMEIDA%20DOS%20SANTOS.pdfaudio-visualrace asymmetriesblack cinemaimagereponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/278852021-02-08 19:01:22.456Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
title |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
spellingShingle |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional Santos, Thiago Almeida dos audiovisual assimetrias de raça cinema negro imagem CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
title_short |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
title_full |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
title_fullStr |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
title_full_unstemmed |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
title_sort |
Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional |
author |
Santos, Thiago Almeida dos |
author_facet |
Santos, Thiago Almeida dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8177502122038987 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ramos, Rosângela Patriota |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8434935867197930 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Persichetti, Simonetta |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3039090794240525 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0371090264889133 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Thiago Almeida dos |
contributor_str_mv |
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato Ramos, Rosângela Patriota Persichetti, Simonetta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
audiovisual assimetrias de raça cinema negro imagem |
topic |
audiovisual assimetrias de raça cinema negro imagem CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
description |
Brazil’s population in the 21st century is made up of more than 54% of black and brown people, according to the 2016 census. Black people make up the majority. This census shows the number of black and brown people are bigger than white and indigenous people since 2010. However, the asymmetries of races/ethnicities composed of social, political and abstention inequalities have remained since the colonizing process. In this way, this research intends to problematize, by means of audiovisual cinematography, how the image of black population in Brazilian society is constructed, verifying roots and the ways of maintaining these asymmetries. To do so, we selected the qualitative methodology intertwined with the quantitative and theoretical bases that run through the theories of Frantz Fanon (2008), Florestan Fernandes (1972) and Silvio de Almeida (2018) and those of Neuza Santos Souza (1983), Noel dos Santos Carvalho (2013), Peter Burke (2017), João Carlos Rodrigues (2008), Kabengele Munanga (1999), Elisa Larkin Nascimento (2003) and Abdias do Nascimento (2004). Authors that contributed to understand the reasons behind black actor's invisibility and visibility granted to live only one of the 28 stereotypes linked to the black actor within the highest box office Brazilian films from 2008 to 2019 analyzed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-12-18T14:20:05Z 2021-02-08T22:01:22Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-09-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-02-08T22:01:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Thiago Almeida dos. Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Thiago Almeida dos. Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/27885 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174452107345920 |