O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Letras
|
Departamento: |
Letras
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25257 |
Resumo: | The purpose of the present thesis is to demonstrate how the gender song can be employed as a facilitator and motivator in the Portuguese classes (mother tongue), inasmuch as reaching an effective result in the learning-teaching process requires the development of the complete content, in a comprehensive and creative manner. Based on the fundamentals of the Linguistic Education, this study intends to analyse the collection of the textbooks most widely used in public Middle Schools, Português: linguagens, according to PNLD Programa Nacional do Livro Didático (National Textbook Program) 2011. It was observed that in some cases, the approach employed in classroom with the gender song was superficial and fragmented; in other cases, the activities proposed had no connection with the content of the chapter in which such activities were inserted, nor either contributed to the development of the abilities and competences expected from students in such grades. The theoretic stand point of this study is grounded in the work of scholars such as: Bechara (2006), Travaglia (2003; 2006), Marcuschi (2005, 2008), Costa (2005), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010). From the critical analysis, this thesis presents along the lines of Linguistic Education, four teaching sequences, as suggestions for teachers to develop contextualized and meaningful activities to students, employing the gender song. |
id |
UPM_f55d6b292a47b07ad5a48de5008a6435 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25257 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:45:24Z2020-05-28T18:12:59Z2012-02-022020-05-28T18:12:59Z2011-12-07LACERDA, Viviane Nery. O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25257The purpose of the present thesis is to demonstrate how the gender song can be employed as a facilitator and motivator in the Portuguese classes (mother tongue), inasmuch as reaching an effective result in the learning-teaching process requires the development of the complete content, in a comprehensive and creative manner. Based on the fundamentals of the Linguistic Education, this study intends to analyse the collection of the textbooks most widely used in public Middle Schools, Português: linguagens, according to PNLD Programa Nacional do Livro Didático (National Textbook Program) 2011. It was observed that in some cases, the approach employed in classroom with the gender song was superficial and fragmented; in other cases, the activities proposed had no connection with the content of the chapter in which such activities were inserted, nor either contributed to the development of the abilities and competences expected from students in such grades. The theoretic stand point of this study is grounded in the work of scholars such as: Bechara (2006), Travaglia (2003; 2006), Marcuschi (2005, 2008), Costa (2005), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010). From the critical analysis, this thesis presents along the lines of Linguistic Education, four teaching sequences, as suggestions for teachers to develop contextualized and meaningful activities to students, employing the gender song.A presente dissertação tem como propósito mostrar como o gênero canção pode ser utilizado como facilitador e motivador nas aulas de português (língua materna), uma vez que para se alcançar um resultado eficaz no processo de ensino e aprendizagem é necessário que desenvolva não só de forma a dar conta de um conteúdo, mas também que o faça de modo criativo. Com base nos fundamentos da Educação Linguística, este trabalho propõe-se a analisar a presença da canção na coleção didática mais adotada pela rede pública para o Ensino Fundamental II, Português: linguagens, segundo dados do PNLD 2011. Observou-se pela análise da coleção, que, em muitos casos a canção é utilizada de uma maneira superficial e fragmentada; em outros as atividades propostas não se relacionam com o conteúdo do capítulo, no qual estão inseridas, nem tampouco contribuem para o desenvolvimento das habilidades e competências esperadas para as séries em questão. Do ponto de vista teórico, este estudo fundamenta-se na obra de estudiosos como: Bechara (2009), Travaglia (2003; 2006), Marcuschi (2005, 2008), Costa (2005), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010). A partir da análise crítica, esta dissertação apresenta, nos moldes da Educação Linguística, quatro sequências didáticas, como sugestões para que o professor desenvolva atividades contextualizadas e significativas para o aluno, a partir do gênero canção.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetraseducação linguísticaensinogênerocançãolíngua portuguesalinguistic educationteachinggendersongportuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASO ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/5720921133186299Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002http://lattes.cnpq.br/8498943471281608Lacerda, Viviane Neryhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4387/Viviane%20Nery%20Lacerda.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2124/1/Viviane%20Nery%20Lacerda.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/252572020-05-28 15:12:59.392Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
title |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
spellingShingle |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística Lacerda, Viviane Nery educação linguística ensino gênero canção língua portuguesa linguistic education teaching gender song portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
title_full |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
title_fullStr |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
title_full_unstemmed |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
title_sort |
O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística |
author |
Lacerda, Viviane Nery |
author_facet |
Lacerda, Viviane Nery |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5720921133186299 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0283876748874002 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8498943471281608 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lacerda, Viviane Nery |
contributor_str_mv |
Brito, Regina Helena Pires de Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação linguística ensino gênero canção língua portuguesa |
topic |
educação linguística ensino gênero canção língua portuguesa linguistic education teaching gender song portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
linguistic education teaching gender song portuguese language |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The purpose of the present thesis is to demonstrate how the gender song can be employed as a facilitator and motivator in the Portuguese classes (mother tongue), inasmuch as reaching an effective result in the learning-teaching process requires the development of the complete content, in a comprehensive and creative manner. Based on the fundamentals of the Linguistic Education, this study intends to analyse the collection of the textbooks most widely used in public Middle Schools, Português: linguagens, according to PNLD Programa Nacional do Livro Didático (National Textbook Program) 2011. It was observed that in some cases, the approach employed in classroom with the gender song was superficial and fragmented; in other cases, the activities proposed had no connection with the content of the chapter in which such activities were inserted, nor either contributed to the development of the abilities and competences expected from students in such grades. The theoretic stand point of this study is grounded in the work of scholars such as: Bechara (2006), Travaglia (2003; 2006), Marcuschi (2005, 2008), Costa (2005), Dolz, Noverraz e Schneuwly (2010). From the critical analysis, this thesis presents along the lines of Linguistic Education, four teaching sequences, as suggestions for teachers to develop contextualized and meaningful activities to students, employing the gender song. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-02-02 2020-05-28T18:12:59Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:45:24Z 2020-05-28T18:12:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LACERDA, Viviane Nery. O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25257 |
identifier_str_mv |
LACERDA, Viviane Nery. O ensino do gênero canção em aulas de língua portuguesa: um estudo de educação linguística. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174443985076224 |