O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense
Ano de defesa: | 2018 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , , |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24645 |
Resumo: | This research investigates the senses that (how) circus art-educators attribute to body movement, and how these beliefs are articulated in their educational actions. The objective was in fact to their practices through their testimonies and, later on, to explore possibilities for an interlocution between their subjectivities, the concept of education circa and some assumptions of the paradigm of corporeity. To collect this information we used the semi-structured interview and recorded the testimonies for later transcription, in full. How information was organized, and they were extracted as units of meaning more enlightening for our purpose. Based on the information gathered, together with the educators and the theoretical-methodological reference, it is possible to perceive that their works can assume different meanings. However, there was a consensus among these professionals that body movement, not circus, is technical, expressive-communicative and contributes to the development of body awareness. As reflexes made at the end of the work suggest the need to go deeper into the question by proposing new research, so that more clarity of what is to be educated through languages is presented. |
id |
UPM_fb5086953cbc372ce3ed699cc3b62dc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24645 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2018-04-28T17:21:36Z2020-05-28T18:09:55Z2020-05-28T18:09:55Z2018-02-06FONSECA, Eglon Pinto da. O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense. 2018. 132 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24645This research investigates the senses that (how) circus art-educators attribute to body movement, and how these beliefs are articulated in their educational actions. The objective was in fact to their practices through their testimonies and, later on, to explore possibilities for an interlocution between their subjectivities, the concept of education circa and some assumptions of the paradigm of corporeity. To collect this information we used the semi-structured interview and recorded the testimonies for later transcription, in full. How information was organized, and they were extracted as units of meaning more enlightening for our purpose. Based on the information gathered, together with the educators and the theoretical-methodological reference, it is possible to perceive that their works can assume different meanings. However, there was a consensus among these professionals that body movement, not circus, is technical, expressive-communicative and contributes to the development of body awareness. As reflexes made at the end of the work suggest the need to go deeper into the question by proposing new research, so that more clarity of what is to be educated through languages is presented.Este trabalho de pesquisa investigou os sentidos que os(as) arte-educadores circenses atribuem ao movimento corporal, e como essas crenças se articulam nas suas ações educativas. O objetivo foi o de compreender às suas práticas por meio de seus depoimentos para, posteriormente, perscrutar possibilidades de realizar uma interlocução entre suas subjetividades, o conceito de educação circense e alguns pressupostos do paradigma da corporeidade. Para coletar essas informações recorremos à entrevista semiestruturada e gravamos os depoimentos para posterior transcrição, na integra. As informações foram organizadas, e delas foram extraídas as unidades de significado mais esclarecedoras para o nosso objetivo. A partir das informações levantadas, junto aos(as) educadores(as) e o referencial teórico-metodológico, foi possível perceber que os seus trabalhos podem assumir diferentes sentidos. No entanto, houve o consenso, entre esses profissionais, de que o movimento corporal, no circo, é técnico, expressivo-comunicativo e contribui para o desenvolvimento da consciência corporal. As reflexões realizadas ao final desse trabalho sugerem a necessidade de se aprofundar na questão propondo novas pesquisas, para que se tenha maior clareza do que seja educar por meio dessas linguagens.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesspráticas corporais circensesarte-educaçãoaprendizagem corporalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circenseinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisBueno, Marcelo Martinshttp://lattes.cnpq.br/5593879626315474Assis, Silvana Maria Blascovi dehttp://lattes.cnpq.br/6553900966729412Martins, Mirian Celeste Ferreira Diashttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668Bissoto, Maria Luisa Amorim Costahttp://lattes.cnpq.br/5521397779453520Favaretto, Celso Fernandohttp://lattes.cnpq.br/4298908601278259http://lattes.cnpq.br/8431839955566277Fonseca, Eglon Pinto dahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/16441/Eglon%20Pinto%20da%20Fosceca.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3561/5/Eglon%20Pinto%20da%20Fosceca.pdfcircus corporal practicesart-educationbody of learningreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246452020-05-28 15:09:55.83Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
title |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
spellingShingle |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense Fonseca, Eglon Pinto da práticas corporais circenses arte-educação aprendizagem corporal CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
title_full |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
title_fullStr |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
title_full_unstemmed |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
title_sort |
O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense |
author |
Fonseca, Eglon Pinto da |
author_facet |
Fonseca, Eglon Pinto da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bueno, Marcelo Martins |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5593879626315474 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Assis, Silvana Maria Blascovi de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6553900966729412 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7167254305943668 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Bissoto, Maria Luisa Amorim Costa |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5521397779453520 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Favaretto, Celso Fernando |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4298908601278259 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8431839955566277 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Eglon Pinto da |
contributor_str_mv |
Bueno, Marcelo Martins Assis, Silvana Maria Blascovi de Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias Bissoto, Maria Luisa Amorim Costa Favaretto, Celso Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
práticas corporais circenses arte-educação aprendizagem corporal |
topic |
práticas corporais circenses arte-educação aprendizagem corporal CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This research investigates the senses that (how) circus art-educators attribute to body movement, and how these beliefs are articulated in their educational actions. The objective was in fact to their practices through their testimonies and, later on, to explore possibilities for an interlocution between their subjectivities, the concept of education circa and some assumptions of the paradigm of corporeity. To collect this information we used the semi-structured interview and recorded the testimonies for later transcription, in full. How information was organized, and they were extracted as units of meaning more enlightening for our purpose. Based on the information gathered, together with the educators and the theoretical-methodological reference, it is possible to perceive that their works can assume different meanings. However, there was a consensus among these professionals that body movement, not circus, is technical, expressive-communicative and contributes to the development of body awareness. As reflexes made at the end of the work suggest the need to go deeper into the question by proposing new research, so that more clarity of what is to be educated through languages is presented. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-04-28T17:21:36Z 2020-05-28T18:09:55Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-02-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:09:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FONSECA, Eglon Pinto da. O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense. 2018. 132 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24645 |
identifier_str_mv |
FONSECA, Eglon Pinto da. O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense. 2018. 132 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174457076547584 |