O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Letras
|
Departamento: |
Letras
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25430 |
Resumo: | The complexity of discourse in education brings the possibility to analysis under a few perspectives. At this work, is presented an approach based on the development of the studies of discourse and rhetoric; it is an approach that analyses the potentiality of the teacher s discourse as an instrument to change conflict situations in classrooms. More specifically, from the senses constructed in some situations of verbal interaction with students. The interactional approach in classrooms allows to observe the senses constructed, through the language, of the manners of saying and the conditions of production of discourse that influence the actions of the interlocutors. The interactivity supposes that everyone in school scene have qualities noticed by others, in a way that how teachers build their professional identity, since the methods and practicals adopted or by the words used until the way of expression, everything have an influence in your spectators (students). Teacher s style has to do with his behaviour, his ethos. At this research, is noticed that ethos is a behaviour that articulates verbal and nonverbal, causing at its recipients multisensories effects. The Discourse Analysis indicates concrete ways to an analysis of the elements and conditions of enunciation. It is necessary to observe that it is not the application of Discourse Analysis to an object of pedagogic reflexion, but, from the reflexion about theoric and methodologic principles of Discourse Analysis to think the pedagogical relations. |
id |
UPM_fe7124f9d735032ac226785ecc18bee6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25430 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:46:57Z2020-05-28T18:13:27Z2010-07-162020-05-28T18:13:27Z2010-02-26http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25430The complexity of discourse in education brings the possibility to analysis under a few perspectives. At this work, is presented an approach based on the development of the studies of discourse and rhetoric; it is an approach that analyses the potentiality of the teacher s discourse as an instrument to change conflict situations in classrooms. More specifically, from the senses constructed in some situations of verbal interaction with students. The interactional approach in classrooms allows to observe the senses constructed, through the language, of the manners of saying and the conditions of production of discourse that influence the actions of the interlocutors. The interactivity supposes that everyone in school scene have qualities noticed by others, in a way that how teachers build their professional identity, since the methods and practicals adopted or by the words used until the way of expression, everything have an influence in your spectators (students). Teacher s style has to do with his behaviour, his ethos. At this research, is noticed that ethos is a behaviour that articulates verbal and nonverbal, causing at its recipients multisensories effects. The Discourse Analysis indicates concrete ways to an analysis of the elements and conditions of enunciation. It is necessary to observe that it is not the application of Discourse Analysis to an object of pedagogic reflexion, but, from the reflexion about theoric and methodologic principles of Discourse Analysis to think the pedagogical relations.A complexidade do discurso em sala de aula o torna possível de análise sob diversas perspectivas. Neste trabalho, se apresenta uma abordagem que se baseia no desenvolvimento dos estudos do discurso e da retórica; é uma abordagem que analisa a potencialidade do discurso do professor como instrumento modificador das situações de conflito em sala de aula. Mais especificamente, a partir dos sentidos construídos em determinadas situações de interação verbal com alunos. A abordagem interacional em sala de aula permite observar que os sentidos constituídos, por meio da linguagem, dos modos de dizer e das condições de produção dos discursos influenciam as ações dos interlocutores. A interatividade supõe que todos no cenário escolar têm características que são percebidas pelos outros, de modo que a forma como cada professor constrói a sua identidade profissional, tanto pela adoção de métodos e práticas, quanto por suas palavras , sua maneira de se expressar, tudo isso exerce grande influência em seu auditório (seus alunos). O estilo do professor tem a ver com seu comportamento, seu ethos. Nesta pesquisa, mostra-se que o ethos, por natureza, é um comportamento que, como tal, articula verbal e não verbal, provocando nos destinatários efeitos multisensoriais. A Análise do Discurso, indica pistas concretas para uma análise dos elementos e das condições da enunciação. É necessário observar, contudo, que não se trata da aplicação da Análise do Discurso (AD) como tal, a um objeto de reflexão pedagógica, mas de, a partir da reflexão sobre princípios teóricos e metodológicos da AD, pensar as relações pedagógicas.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasdiscursoethosargumentaçãoconflitointeração professor-alunodiscourseethosargumentationconflictinteraction teacher-studentsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASO ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFaccina, Rosemeire Leão da Silvahttp://lattes.cnpq.br/7764188151603056Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002http://lattes.cnpq.br/9682097517696421Silva, Jeanny Meiry Sombrahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4554/Jeanny%20Meiry%20Sombra%20Silva.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2313/1/Jeanny%20Meiry%20Sombra%20Silva.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/254302020-05-28 15:13:27.431Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
title |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
spellingShingle |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula Silva, Jeanny Meiry Sombra discurso ethos argumentação conflito interação professor-aluno discourse ethos argumentation conflict interaction teacher-students CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
title_full |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
title_fullStr |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
title_full_unstemmed |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
title_sort |
O ethos do professor como agente de mudanças de situações de conflito em sala de aula |
author |
Silva, Jeanny Meiry Sombra |
author_facet |
Silva, Jeanny Meiry Sombra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Faccina, Rosemeire Leão da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7764188151603056 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0283876748874002 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9682097517696421 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jeanny Meiry Sombra |
contributor_str_mv |
Faccina, Rosemeire Leão da Silva Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
discurso ethos argumentação conflito interação professor-aluno |
topic |
discurso ethos argumentação conflito interação professor-aluno discourse ethos argumentation conflict interaction teacher-students CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
discourse ethos argumentation conflict interaction teacher-students |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The complexity of discourse in education brings the possibility to analysis under a few perspectives. At this work, is presented an approach based on the development of the studies of discourse and rhetoric; it is an approach that analyses the potentiality of the teacher s discourse as an instrument to change conflict situations in classrooms. More specifically, from the senses constructed in some situations of verbal interaction with students. The interactional approach in classrooms allows to observe the senses constructed, through the language, of the manners of saying and the conditions of production of discourse that influence the actions of the interlocutors. The interactivity supposes that everyone in school scene have qualities noticed by others, in a way that how teachers build their professional identity, since the methods and practicals adopted or by the words used until the way of expression, everything have an influence in your spectators (students). Teacher s style has to do with his behaviour, his ethos. At this research, is noticed that ethos is a behaviour that articulates verbal and nonverbal, causing at its recipients multisensories effects. The Discourse Analysis indicates concrete ways to an analysis of the elements and conditions of enunciation. It is necessary to observe that it is not the application of Discourse Analysis to an object of pedagogic reflexion, but, from the reflexion about theoric and methodologic principles of Discourse Analysis to think the pedagogical relations. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-16 2020-05-28T18:13:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:46:57Z 2020-05-28T18:13:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25430 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174473677602816 |