Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , , |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Presbiteriana Mackenzie
|
Programa de Pós-Graduação: |
Educação, Arte e História da Cultura
|
Departamento: |
Educação, Arte e História
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24604 |
Resumo: | The present work discusses the Art on Stage Project, its creational and development process, held at the State School Plínio Barreto in São Paulo county, and also includes the analisys of the projects student theater company (2007-2014), a teen s group that holds the same name, and evaluates its creative process, assemblies and performances that took place at school and beyond. This research assumes that the theater concept is a practice of freedom and a possibility to provide the opportunity for public schools students and alumni to expand their ability to create as well as to be part of a constructive process, and also assumes theather as a facilitator of their potentialities development in today's society, with an more human and active participation. I take the premise that art - theater - constitutes a critical and transformative educational activity, and I use Edgard Morin, Paulo Freire, and Lev Vigotski thoughts, in a historical and cultural perspective, as well as theatricals Constantin Stanislavski and Augusto Boal theories and practices, to promote a qualitative approach investigation assumed as action research, that includes the direct participation of the students involved in the process. This work developed a methodology which reframed action research due to a critical-dialogical and participatory process that understands that students can become empowering agents and art and culture producers. |
id |
UPM_ff76fce70a5fa66396065f86160ce0e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24604 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-03-15T19:44:47Z2020-05-28T18:09:49Z2015-04-262020-05-28T18:09:49Z2014-12-17OLIVEIRA, Marcia Cristina Polacchini de. Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade. 2014. 243 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24604The present work discusses the Art on Stage Project, its creational and development process, held at the State School Plínio Barreto in São Paulo county, and also includes the analisys of the projects student theater company (2007-2014), a teen s group that holds the same name, and evaluates its creative process, assemblies and performances that took place at school and beyond. This research assumes that the theater concept is a practice of freedom and a possibility to provide the opportunity for public schools students and alumni to expand their ability to create as well as to be part of a constructive process, and also assumes theather as a facilitator of their potentialities development in today's society, with an more human and active participation. I take the premise that art - theater - constitutes a critical and transformative educational activity, and I use Edgard Morin, Paulo Freire, and Lev Vigotski thoughts, in a historical and cultural perspective, as well as theatricals Constantin Stanislavski and Augusto Boal theories and practices, to promote a qualitative approach investigation assumed as action research, that includes the direct participation of the students involved in the process. This work developed a methodology which reframed action research due to a critical-dialogical and participatory process that understands that students can become empowering agents and art and culture producers.Este trabalho aborda o processo de criação e desenvolvimento do Projeto Arte em Cena, realizado na Escola Estadual Plínio Barreto, na cidade de São Paulo, e inclui a apresentação e análise da trajetória do grupo de teatro estudantil (de 2007 a 2014), de mesmo nome, seu processo de criação, as montagens e apresentações teatrais na escola e fora dela. A pesquisa trata do teatro como prática de liberdade e sua possibilidade de proporcionar a oportunidade de adolescentes, educandos e ex-educandos da escola pública, ampliarem a habilidade de criação, bem como o processo criativo e construtivo como facilitador do desenvolvimento de potencialidades de vivência na sociedade atual, com participação ativa e de modo mais humanizado. Parte da premissa de que a arte - o teatro constitui-se de uma ação educativa crítica e transformadora, e utiliza os pensamentos de Edgard Morin, Paulo Freire e Lev Vigotski, em uma perspectiva histórico-cultural, e as teorias e práticas teatrais de Constantin Stanislavski e Augusto Boal, para promover uma investigação apoiada na abordagem qualitativa com caráter de pesquisa-ação aliada a pesquisa etnográfica, implicada diretamente na participação dos sujeitos envolvidos. O trabalho desenvolveu uma proposta metodológica em um processo dialógico-crítico-participativo e que entende que os alunos podem tornar-se agentes fortalecedores e produtores de arte e cultura.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e HistóriaArte em CenateatroarteadolescentesescolaArt on StagetheaterArtteensschoolCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROArte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/7987535061534762Mate, Alexandre Luizhttp://lattes.cnpq.br/6366706439459055Martins, Mirian Celeste Ferreira Diashttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668Hooper, Silvana Seabrahttp://lattes.cnpq.br/8311529534023655Pilan, Hânia Cecíliahttp://lattes.cnpq.br/8445822654396019http://lattes.cnpq.br/9602521709635362Oliveira, Marcia Cristina Polacchini dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4138/Marcia%20Cristina%20Polacchini%20de%20Oliveira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2090/1/Marcia%20Cristina%20Polacchini%20de%20Oliveira.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/246042020-05-28 15:09:49.155Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
title |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
spellingShingle |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de Arte em Cena teatro arte adolescentes escola Art on Stage theater Art teens school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
title_short |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
title_full |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
title_fullStr |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
title_full_unstemmed |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
title_sort |
Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade |
author |
Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de |
author_facet |
Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7987535061534762 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mate, Alexandre Luiz |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6366706439459055 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7167254305943668 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Hooper, Silvana Seabra |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8311529534023655 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Pilan, Hânia Cecília |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8445822654396019 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9602521709635362 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de |
contributor_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro Mate, Alexandre Luiz Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias Hooper, Silvana Seabra Pilan, Hânia Cecília |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte em Cena teatro arte adolescentes escola |
topic |
Arte em Cena teatro arte adolescentes escola Art on Stage theater Art teens school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Art on Stage theater Art teens school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
The present work discusses the Art on Stage Project, its creational and development process, held at the State School Plínio Barreto in São Paulo county, and also includes the analisys of the projects student theater company (2007-2014), a teen s group that holds the same name, and evaluates its creative process, assemblies and performances that took place at school and beyond. This research assumes that the theater concept is a practice of freedom and a possibility to provide the opportunity for public schools students and alumni to expand their ability to create as well as to be part of a constructive process, and also assumes theather as a facilitator of their potentialities development in today's society, with an more human and active participation. I take the premise that art - theater - constitutes a critical and transformative educational activity, and I use Edgard Morin, Paulo Freire, and Lev Vigotski thoughts, in a historical and cultural perspective, as well as theatricals Constantin Stanislavski and Augusto Boal theories and practices, to promote a qualitative approach investigation assumed as action research, that includes the direct participation of the students involved in the process. This work developed a methodology which reframed action research due to a critical-dialogical and participatory process that understands that students can become empowering agents and art and culture producers. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-04-26 2020-05-28T18:09:49Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:44:47Z 2020-05-28T18:09:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Marcia Cristina Polacchini de. Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade. 2014. 243 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24604 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Marcia Cristina Polacchini de. Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade. 2014. 243 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24604 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757174456450547712 |