O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Nove de Julho
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/771 |
Resumo: | The theme of participation in the School Council is established as a challenge to the effective achievement of democratic management in education which is necessary and inevitable moment of democratization of Brazilian society . Therefore , in this paper , it is established preliminarily , a relationship between the process of democratization / civil society participation and the phenomenon that occurs through the School Council , one of the most representative forums of democratic management in the school setting as the legal documents show . The category set to seize the perceptions of teachers and parents about the principle and practice of democratic management was " participation " in the School Council , under the understanding that the perceptions of this category , extracted from the agents involved in the activities and purposes of one unit public school elementary schools of the East Zone of São Paulo , could identify the strengths and difficulties of building a democratic culture within the school. The object of this study was chosen with a view to enable the realization of more informed interventions in the dynamics of the Board as a collective body of exercising democratic management , thereby seeking to meet a line of action of the Master Program in Management and Educational Practices. |
id |
NOVE_f6269f0dedd0f6ee8f5a16c86b6524ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/771 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Santos, José Eduardo de OliveiraStangherlim, Robertahttp://lattes.cnpq.br/0630080591569020Palma Filho, João Cardosohttp://lattes.cnpq.br/6871865854491549CPF:04428047816http://lattes.cnpq.br/8447743387441471Fujiye, Tieko2015-04-22T17:17:56Z2014-06-112014-03-31FUJIYE, Tieko. O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2014.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/771The theme of participation in the School Council is established as a challenge to the effective achievement of democratic management in education which is necessary and inevitable moment of democratization of Brazilian society . Therefore , in this paper , it is established preliminarily , a relationship between the process of democratization / civil society participation and the phenomenon that occurs through the School Council , one of the most representative forums of democratic management in the school setting as the legal documents show . The category set to seize the perceptions of teachers and parents about the principle and practice of democratic management was " participation " in the School Council , under the understanding that the perceptions of this category , extracted from the agents involved in the activities and purposes of one unit public school elementary schools of the East Zone of São Paulo , could identify the strengths and difficulties of building a democratic culture within the school. The object of this study was chosen with a view to enable the realization of more informed interventions in the dynamics of the Board as a collective body of exercising democratic management , thereby seeking to meet a line of action of the Master Program in Management and Educational Practices.O tema da participação no Conselho de Escola estabelece-se como um desafio para a efetiva consecução da gestão democrática na educação, que constitui momento necessário e inevitável da democratização da sociedade brasileira. Por esse motivo, neste trabalho, estabelece-se, preliminarmente, uma relação entre o processo de democratização da/na sociedade civil e o fenômeno da participação que se dá por meio do Conselho de Escola, um dos fóruns mais representativos da gestão democrática em âmbito escolar, conforme apontam os documentos legais. A categoria definida para apreender as percepções de professores e pais sobre o princípio e o exercício da gestão democrática foi participação no Conselho de Escola, sob o entendimento de que as percepções sobre tal categoria, extraídas dos agentes implicados nas atividades e fins de uma unidade escolar pública de Ensino Fundamental da Zona Leste de São Paulo, permitiriam identificar as potencialidades e dificuldades de se construir uma cultura democrática no interior da escola. O objeto deste estudo foi escolhido também com a preocupação de possibilitar a realização de intervenções mais fundamentadas na dinâmica do Conselho como órgão coletivo de exercício da gestão democrática, com isso buscando atender a uma linha de ação do Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais.Made available in DSpace on 2015-04-22T17:17:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tieko Fujiye.pdf: 505916 bytes, checksum: 6b8924df49bd1e4045ac7e349065e4e2 (MD5) Previous issue date: 2014-03-31application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Mestrado em Gestão e Práticas EducacionaisUninoveBREducaçãoConselho de EscolaEscola PúblicaGestão DemocráticaParticipaçãoDemocratic ManagementParticipationPublic SchoolSchool BoardCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALTieko Fujiye.pdfapplication/pdf505916http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/771/1/Tieko+Fujiye.pdf6b8924df49bd1e4045ac7e349065e4e2MD51tede/7712022-06-29 17:45:29.613oai:localhost:tede/771Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-29T20:45:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
title |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
spellingShingle |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola Fujiye, Tieko Conselho de Escola Escola Pública Gestão Democrática Participação Democratic Management Participation Public School School Board CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
title_full |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
title_fullStr |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
title_full_unstemmed |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
title_sort |
O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola |
author |
Fujiye, Tieko |
author_facet |
Fujiye, Tieko |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, José Eduardo de Oliveira |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Stangherlim, Roberta |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0630080591569020 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Palma Filho, João Cardoso |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6871865854491549 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:04428047816 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8447743387441471 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fujiye, Tieko |
contributor_str_mv |
Santos, José Eduardo de Oliveira Stangherlim, Roberta Palma Filho, João Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conselho de Escola Escola Pública Gestão Democrática Participação |
topic |
Conselho de Escola Escola Pública Gestão Democrática Participação Democratic Management Participation Public School School Board CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Democratic Management Participation Public School School Board |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The theme of participation in the School Council is established as a challenge to the effective achievement of democratic management in education which is necessary and inevitable moment of democratization of Brazilian society . Therefore , in this paper , it is established preliminarily , a relationship between the process of democratization / civil society participation and the phenomenon that occurs through the School Council , one of the most representative forums of democratic management in the school setting as the legal documents show . The category set to seize the perceptions of teachers and parents about the principle and practice of democratic management was " participation " in the School Council , under the understanding that the perceptions of this category , extracted from the agents involved in the activities and purposes of one unit public school elementary schools of the East Zone of São Paulo , could identify the strengths and difficulties of building a democratic culture within the school. The object of this study was chosen with a view to enable the realization of more informed interventions in the dynamics of the Board as a collective body of exercising democratic management , thereby seeking to meet a line of action of the Master Program in Management and Educational Practices. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-06-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-22T17:17:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FUJIYE, Tieko. O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/771 |
identifier_str_mv |
FUJIYE, Tieko. O princípio da gestão democrática e a participação nos conselhos de escola. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2014. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/771/1/Tieko+Fujiye.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6b8924df49bd1e4045ac7e349065e4e2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1797250745166200832 |