Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Quaresma, Daniel Gelini lattes
Orientador(a): Passarelli, Lílian Maria Ghiuro lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249
Resumo: This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial action
id PUC_SP-1_673133671d652c50efa3088004e60b8c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10249
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Passarelli, Lílian Maria Ghiurohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796365D9http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8559509Z6Quaresma, Daniel Gelini2016-04-27T14:48:46Z2015-10-132015-09-14Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial actionA pesquisa investiga os limites e as possibilidades da efetivação da gestão democrática numa escola estadual de ensino integral em São Paulo, considerando os princípios de diálogo, participação e autonomia propostos por Paulo Freire em sua pedagogia libertadora. Com foco em gestão escolar, este estudo descreve a criação de condições para a reorientação das ações na Escola de Ensino Integral, a fim de reorganizá-las e reinventá-las, ambicionando o respeito às necessidades dos alunos. Como a gestão escolar não se dá de uma forma neutra estando condicionada a um tipo de educação e resultados sujeitos a diversas concepções e interesses no cotidiano escolar espera-se, por meio de uma ação democrática, que todos os atores envolvidos na comunidade escolar se apropriem da valorização e da identificação cultural para a efetiva participação no reduto social. Os resultados apontam para possibilidades concretas da gestão democrática no Programa Escola de Ensino Integral, orientadas pela criação de novas condições para a superação de enfrentamentos e limitações a partir da necessidade de se travar uma ação gestora compartilhada, participativa e desalienadaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22458/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de FormadoresPUC-SPBREducaçãoPaulo FreireGestão democráticaEnsino integralPrincípios de diálogo, participação e autonomiaPaulo Freire and democratic managementFull-time schoolingPrinciples of dialogue, participation and autonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniel Gelini Quaresma.pdf.txtDaniel Gelini Quaresma.pdf.txtExtracted texttext/plain407698https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/3/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.txt16cb3129921ab7cc3705946a3f713285MD53ORIGINALDaniel Gelini Quaresma.pdfapplication/pdf3424413https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/1/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf602b8dba38e18651b285a422fb4909a7MD51THUMBNAILDaniel Gelini Quaresma.pdf.jpgDaniel Gelini Quaresma.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/2/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/102492022-04-28 04:35:06.708oai:repositorio.pucsp.br:handle/10249Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:35:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
title Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
spellingShingle Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
Quaresma, Daniel Gelini
Paulo Freire
Gestão democrática
Ensino integral
Princípios de diálogo, participação e autonomia
Paulo Freire and democratic management
Full-time schooling
Principles of dialogue, participation and autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
title_full Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
title_fullStr Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
title_full_unstemmed Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
title_sort Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
author Quaresma, Daniel Gelini
author_facet Quaresma, Daniel Gelini
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Passarelli, Lílian Maria Ghiuro
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796365D9
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8559509Z6
dc.contributor.author.fl_str_mv Quaresma, Daniel Gelini
contributor_str_mv Passarelli, Lílian Maria Ghiuro
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Gestão democrática
Ensino integral
Princípios de diálogo, participação e autonomia
topic Paulo Freire
Gestão democrática
Ensino integral
Princípios de diálogo, participação e autonomia
Paulo Freire and democratic management
Full-time schooling
Principles of dialogue, participation and autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Paulo Freire and democratic management
Full-time schooling
Principles of dialogue, participation and autonomy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial action
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-10-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-09-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:48:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249
identifier_str_mv Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/3/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/1/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/2/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 16cb3129921ab7cc3705946a3f713285
602b8dba38e18651b285a422fb4909a7
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793423985237557248