Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Salvatico, Bianca Mendes lattes
Orientador(a): Bock, Ana Mercês Bahia
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
Departamento: Psicologia
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175
Resumo: This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian society
id PUC_SP-1_7460a41abfc11d47888747c4005e2fb3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16175
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bock, Ana Mercês Bahiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4881363P4Salvatico, Bianca Mendes2016-04-28T20:56:51Z2015-04-242015-03-24Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian societyA pesquisa teve como objetivo compreender os sentidos subjetivos constituídos por alunos bolsistas da Educação Básica em uma escola particular de São Paulo. A justificativa se baseia no pressuposto de que ao estudarmos o aluno bolsista em escolas particulares temos a possibilidade de investigar a dimensão subjetiva da desigualdade social, partindo da ideia de que esse fenômeno social não é constituído apenas por uma dimensão objetiva, mas também por formas de agir, sentir e viver que constituem um arcabouço subjetivo que poucas vezes é considerado como aspecto formativo do sujeito. O referencial teórico escolhido foi a Psicologia Sócio-Histórica, que tem como concepção de homem um ser ativo, histórico e social, em contínuo movimento em transformação, à luz das considerações de autores como Aguiar e Ozella (2006). A coleta de informações foi realizada por meio de entrevista coletiva com foco nas vivências escolares de alunos bolsistas em escola particular. Após a realização da entrevista, partimos para construção dos núcleos de significados, que expressam os pontos centrais do sujeito e o que o envolve emocionalmente. Os resultados apontaram para a compreensão das relações estabelecidas e o modo como toda a experiência dos alunos bolsistas é vivida. Pretendemos assim contribuir para os conhecimentos da área de investigações em desigualdade social ao revelar os sentidos subjetivos dos sujeitos participantes do processo escolar, procurando compreende-los em suas totalidades, que poderão abrir novas perspectivas das diversas formas de manifestação da desigualdade na sociedade brasileiraConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31956/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaDesigualdade socialAluno bolsistaEducação básicaSocial inequalityScholarship studentsBasic educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAlunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBianca Mendes Salvatico.pdf.txtBianca Mendes Salvatico.pdf.txtExtracted texttext/plain271580https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/3/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.txt9177507a3371c10207f899bdc5bcdbb8MD53ORIGINALBianca Mendes Salvatico.pdfapplication/pdf6914098https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/1/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdff4a6374272191fd7e9cc9245cea90018MD51THUMBNAILBianca Mendes Salvatico.pdf.jpgBianca Mendes Salvatico.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3333https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/2/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpgb7550c09565486891ecd6f5f38a63116MD52handle/161752022-04-27 14:30:00.04oai:repositorio.pucsp.br:handle/16175Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
title Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
spellingShingle Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
Salvatico, Bianca Mendes
Desigualdade social
Aluno bolsista
Educação básica
Social inequality
Scholarship students
Basic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
title_full Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
title_fullStr Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
title_full_unstemmed Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
title_sort Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
author Salvatico, Bianca Mendes
author_facet Salvatico, Bianca Mendes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bock, Ana Mercês Bahia
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4881363P4
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvatico, Bianca Mendes
contributor_str_mv Bock, Ana Mercês Bahia
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade social
Aluno bolsista
Educação básica
topic Desigualdade social
Aluno bolsista
Educação básica
Social inequality
Scholarship students
Basic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Social inequality
Scholarship students
Basic education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian society
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-04-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-03-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:56:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175
identifier_str_mv Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/3/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/1/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/2/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9177507a3371c10207f899bdc5bcdbb8
f4a6374272191fd7e9cc9245cea90018
b7550c09565486891ecd6f5f38a63116
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793423955823951872