Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de P?s-Gradua??o em Educa??o
|
Departamento: |
Faculdade de Educa?
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
Resumo: | The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment. |
id |
P_RS_3697dedaba57dc90c3e4c3584b0e899c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/3789 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Pereira, Marcos VillelaCPF:38364670034http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5CPF:00334425093http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8Colla, Rodrigo Avila2015-04-14T14:23:42Z2014-03-282014-02-26COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.O presente trabalho se trata de um estudo de recep??o do filme Wall-E realizado junto a educadoras. A pel?cula ? uma produ??o estadunidense lan?ada em 2008 e dirigida por Andrew Stanton. A pesquisa se utiliza de grupo focal para a obten??o dos seus dados emp?ricos. A via de an?lise compreensiva dos relatos ? a hermen?utica filos?fica. O objetivo ? refletir sobre os caminhos interpretativos das informantes por um vi?s sens?vel, ou seja, buscando compreender aquilo que lhes toca na frui??o da obra e agrega significados a seu entendimento do enredo f?lmico. Mais precisamente, se quer por meio da compreens?o da experi?ncia est?tica das educadoras com o filme, pensar em como algumas categorias sens?veis que aparecem no di?logo do grupo contribuem com argumentos ?ticos ambientais. Os relatos permitem entender certas no??es em sua historicidade e atualidade, bem como d?o lastro para problematiza??es pertinentes ao campo da Educa??o Ambiental. Nota-se tanto uma busca por adjetiva??o de valores ambientais e humanos quanto a presen?a marcante da dicotomia humanidade/meio ambiente.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 455704.pdf: 562909 bytes, checksum: fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488 (MD5) Previous issue date: 2014-02-26application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/12867/455704.pdf.jpgporPontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do SulPrograma de P?s-Gradua??o em Educa??oPUCRSBRFaculdade de Educa?EDUCA??O E CINEMAEDUCA??O AMBIENTALCINEMA NA EDUCA??O?TICA (EDUCA??O)EST?TICA (EDUCA??O)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEcologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-84512857932284779375006007024413195758546274info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL455704.pdf.jpg455704.pdf.jpgimage/jpeg2905http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg093ffff667ddf2410e8e04a922490801MD53TEXT455704.pdf.txt455704.pdf.txttext/plain260029http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txtff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995MD52ORIGINAL455704.pdfapplication/pdf562909http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdffc08c2d70d1a279f055ce8923b393488MD51tede/37892015-04-17 15:54:57.218oai:tede2.pucrs.br:tede/3789Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-17T18:54:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
title |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
spellingShingle |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema Colla, Rodrigo Avila EDUCA??O E CINEMA EDUCA??O AMBIENTAL CINEMA NA EDUCA??O ?TICA (EDUCA??O) EST?TICA (EDUCA??O) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
title_full |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
title_fullStr |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
title_full_unstemmed |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
title_sort |
Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema |
author |
Colla, Rodrigo Avila |
author_facet |
Colla, Rodrigo Avila |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:38364670034 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:00334425093 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Colla, Rodrigo Avila |
contributor_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EDUCA??O E CINEMA EDUCA??O AMBIENTAL CINEMA NA EDUCA??O ?TICA (EDUCA??O) EST?TICA (EDUCA??O) |
topic |
EDUCA??O E CINEMA EDUCA??O AMBIENTAL CINEMA NA EDUCA??O ?TICA (EDUCA??O) EST?TICA (EDUCA??O) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-14T14:23:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
identifier_str_mv |
COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-8451285793228477937 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
7024413195758546274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de P?s-Gradua??o em Educa??o |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educa? |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
093ffff667ddf2410e8e04a922490801 ff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995 fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1796793198517944320 |