Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2014
Autor(a) principal: Colla, Rodrigo Avila lattes
Orientador(a): Pereira, Marcos Villela lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul
Programa de Pós-Graduação: Programa de P?s-Gradua??o em Educa??o
Departamento: Faculdade de Educa?
País: BR
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789
Resumo: The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.
id P_RS_3697dedaba57dc90c3e4c3584b0e899c
oai_identifier_str oai:tede2.pucrs.br:tede/3789
network_acronym_str P_RS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
repository_id_str
spelling Pereira, Marcos VillelaCPF:38364670034http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5CPF:00334425093http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8Colla, Rodrigo Avila2015-04-14T14:23:42Z2014-03-282014-02-26COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.O presente trabalho se trata de um estudo de recep??o do filme Wall-E realizado junto a educadoras. A pel?cula ? uma produ??o estadunidense lan?ada em 2008 e dirigida por Andrew Stanton. A pesquisa se utiliza de grupo focal para a obten??o dos seus dados emp?ricos. A via de an?lise compreensiva dos relatos ? a hermen?utica filos?fica. O objetivo ? refletir sobre os caminhos interpretativos das informantes por um vi?s sens?vel, ou seja, buscando compreender aquilo que lhes toca na frui??o da obra e agrega significados a seu entendimento do enredo f?lmico. Mais precisamente, se quer por meio da compreens?o da experi?ncia est?tica das educadoras com o filme, pensar em como algumas categorias sens?veis que aparecem no di?logo do grupo contribuem com argumentos ?ticos ambientais. Os relatos permitem entender certas no??es em sua historicidade e atualidade, bem como d?o lastro para problematiza??es pertinentes ao campo da Educa??o Ambiental. Nota-se tanto uma busca por adjetiva??o de valores ambientais e humanos quanto a presen?a marcante da dicotomia humanidade/meio ambiente.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 455704.pdf: 562909 bytes, checksum: fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488 (MD5) Previous issue date: 2014-02-26application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/12867/455704.pdf.jpgporPontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do SulPrograma de P?s-Gradua??o em Educa??oPUCRSBRFaculdade de Educa?EDUCA??O E CINEMAEDUCA??O AMBIENTALCINEMA NA EDUCA??O?TICA (EDUCA??O)EST?TICA (EDUCA??O)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEcologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-84512857932284779375006007024413195758546274info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL455704.pdf.jpg455704.pdf.jpgimage/jpeg2905http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg093ffff667ddf2410e8e04a922490801MD53TEXT455704.pdf.txt455704.pdf.txttext/plain260029http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txtff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995MD52ORIGINAL455704.pdfapplication/pdf562909http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdffc08c2d70d1a279f055ce8923b393488MD51tede/37892015-04-17 15:54:57.218oai:tede2.pucrs.br:tede/3789Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-17T18:54:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.por.fl_str_mv Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
title Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
spellingShingle Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
Colla, Rodrigo Avila
EDUCA??O E CINEMA
EDUCA??O AMBIENTAL
CINEMA NA EDUCA??O
?TICA (EDUCA??O)
EST?TICA (EDUCA??O)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
title_full Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
title_fullStr Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
title_full_unstemmed Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
title_sort Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema
author Colla, Rodrigo Avila
author_facet Colla, Rodrigo Avila
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Marcos Villela
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:38364670034
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:00334425093
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8
dc.contributor.author.fl_str_mv Colla, Rodrigo Avila
contributor_str_mv Pereira, Marcos Villela
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCA??O E CINEMA
EDUCA??O AMBIENTAL
CINEMA NA EDUCA??O
?TICA (EDUCA??O)
EST?TICA (EDUCA??O)
topic EDUCA??O E CINEMA
EDUCA??O AMBIENTAL
CINEMA NA EDUCA??O
?TICA (EDUCA??O)
EST?TICA (EDUCA??O)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-03-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-14T14:23:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789
identifier_str_mv COLLA, Rodrigo Avila. Ecologiza??o e convivialidade : aproxima??es entre a educa??o ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Disserta??o (Mestrado em Educa??o) - Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
url http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -8451285793228477937
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
600
dc.relation.department.fl_str_mv 7024413195758546274
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de P?s-Gradua??o em Educa??o
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUCRS
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educa?
publisher.none.fl_str_mv Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 093ffff667ddf2410e8e04a922490801
ff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995
fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.central@pucrs.br||
_version_ 1796793198517944320