Mágicas e matemática

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Soares, Tiago Berto lattes
Orientador(a): Costa, Marcus Vinícius Tovar lattes
Banca de defesa: Silva, Maria Darci Godinho da lattes, Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paiva lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Departamento: Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895
Resumo: One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailed
id UERJ_b43e448c9919b08c70df93207647f360
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4895
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Costa, Marcus Vinícius Tovarhttp://lattes.cnpq.br/7992727935310462Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156Silva, Maria Darci Godinho dahttp://lattes.cnpq.br/3903416778636638Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paivahttp://lattes.cnpq.br/9377393197613965http://lattes.cnpq.br/5416838532201525Soares, Tiago Berto2020-11-08T17:23:51Z2018-07-092017-08-24SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailedUm dos grandes obstáculos no ensino-aprendizagem da Matemática é a falta de motivação dos alunos. A maioria dos estudantes têm uma certa rejeição pela disciplina e, isso de alguma forma, cria um bloqueio no processo de assimilação das informações lecionadas. É consenso que truques de mágica encantam pessoas do mundo inteiro, trazendo a atenção e despertando a curiosidade. Nesta dissertação de Mestrado, buscamos uma interseção entre a mágica e a Matemática, utilizando truques com a Matemática como fonte de inspiração e alternativa motivadora para a aprendizagem de conceitos matemáticos. Utilizando-se de um jogo de cartas convencional, foi possível desenvolver um bom número de truques nos quais a Matemática está presente. Para cada um deles, construímos uma explicação matemática adequada. A fundamentação teórica em Educação Formal, Informal e Não Formal é formalmente apresentada, com o objetivo de enfatizar a importância na busca de alternativas em despertar o interesse em aprender Matemática. Fizemos uso da Engenharia Didática em todas as suas etapas como metodologia para a aplicação e desenvolvimento deste trabalho. Como produto final desta dissertação foi desenvolvido um blog apresentando todos os estágios deste trabalhoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:51Z No. of bitstreams: 1 Tiago Berto_PROFMAT_2017.pdf: 1555847 bytes, checksum: c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tiago Berto_PROFMAT_2017.pdf: 1555847 bytes, checksum: c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1 (MD5) Previous issue date: 2017-08-24Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaTeaching-LearningMagicDidactic EngineeringFormalInformal and Non Formal EducationMatemática - Estudo e ensinoJogos em educação matemáticaEnsino-aprendizagemMágicaEngenharia didáticaEducação formalInformal e Não formalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMágicas e matemáticaMagical and mathematicalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTiago Berto_PROFMAT_2017.pdfapplication/pdf1555847http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4895/1/Tiago+Berto_PROFMAT_2017.pdfc1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1MD511/48952024-02-27 15:41:07.32oai:www.bdtd.uerj.br:1/4895Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Mágicas e matemática
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Magical and mathematical
title Mágicas e matemática
spellingShingle Mágicas e matemática
Soares, Tiago Berto
Teaching-Learning
Magic
Didactic Engineering
Formal
Informal and Non Formal Education
Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matemática
Ensino-aprendizagem
Mágica
Engenharia didática
Educação formal
Informal e Não formal
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Mágicas e matemática
title_full Mágicas e matemática
title_fullStr Mágicas e matemática
title_full_unstemmed Mágicas e matemática
title_sort Mágicas e matemática
author Soares, Tiago Berto
author_facet Soares, Tiago Berto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Costa, Marcus Vinícius Tovar
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7992727935310462
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Barbosa, Augusto Cesar de Castro
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1734587740129156
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, Maria Darci Godinho da
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3903416778636638
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paiva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9377393197613965
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5416838532201525
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Tiago Berto
contributor_str_mv Costa, Marcus Vinícius Tovar
Barbosa, Augusto Cesar de Castro
Silva, Maria Darci Godinho da
Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paiva
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching-Learning
Magic
Didactic Engineering
Formal
Informal and Non Formal Education
topic Teaching-Learning
Magic
Didactic Engineering
Formal
Informal and Non Formal Education
Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matemática
Ensino-aprendizagem
Mágica
Engenharia didática
Educação formal
Informal e Não formal
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matemática
Ensino-aprendizagem
Mágica
Engenharia didática
Educação formal
Informal e Não formal
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailed
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-08-24
dc.date.available.fl_str_mv 2018-07-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-08T17:23:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895
identifier_str_mv SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4895/1/Tiago+Berto_PROFMAT_2017.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352116976648192