Mágicas e matemática
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
|
Departamento: |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895 |
Resumo: | One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailed |
id |
UERJ_b43e448c9919b08c70df93207647f360 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4895 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Costa, Marcus Vinícius Tovarhttp://lattes.cnpq.br/7992727935310462Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156Silva, Maria Darci Godinho dahttp://lattes.cnpq.br/3903416778636638Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paivahttp://lattes.cnpq.br/9377393197613965http://lattes.cnpq.br/5416838532201525Soares, Tiago Berto2020-11-08T17:23:51Z2018-07-092017-08-24SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailedUm dos grandes obstáculos no ensino-aprendizagem da Matemática é a falta de motivação dos alunos. A maioria dos estudantes têm uma certa rejeição pela disciplina e, isso de alguma forma, cria um bloqueio no processo de assimilação das informações lecionadas. É consenso que truques de mágica encantam pessoas do mundo inteiro, trazendo a atenção e despertando a curiosidade. Nesta dissertação de Mestrado, buscamos uma interseção entre a mágica e a Matemática, utilizando truques com a Matemática como fonte de inspiração e alternativa motivadora para a aprendizagem de conceitos matemáticos. Utilizando-se de um jogo de cartas convencional, foi possível desenvolver um bom número de truques nos quais a Matemática está presente. Para cada um deles, construímos uma explicação matemática adequada. A fundamentação teórica em Educação Formal, Informal e Não Formal é formalmente apresentada, com o objetivo de enfatizar a importância na busca de alternativas em despertar o interesse em aprender Matemática. Fizemos uso da Engenharia Didática em todas as suas etapas como metodologia para a aplicação e desenvolvimento deste trabalho. Como produto final desta dissertação foi desenvolvido um blog apresentando todos os estágios deste trabalhoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:51Z No. of bitstreams: 1 Tiago Berto_PROFMAT_2017.pdf: 1555847 bytes, checksum: c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tiago Berto_PROFMAT_2017.pdf: 1555847 bytes, checksum: c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1 (MD5) Previous issue date: 2017-08-24Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaTeaching-LearningMagicDidactic EngineeringFormalInformal and Non Formal EducationMatemática - Estudo e ensinoJogos em educação matemáticaEnsino-aprendizagemMágicaEngenharia didáticaEducação formalInformal e Não formalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMágicas e matemáticaMagical and mathematicalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTiago Berto_PROFMAT_2017.pdfapplication/pdf1555847http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4895/1/Tiago+Berto_PROFMAT_2017.pdfc1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1MD511/48952024-02-27 15:41:07.32oai:www.bdtd.uerj.br:1/4895Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Mágicas e matemática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Magical and mathematical |
title |
Mágicas e matemática |
spellingShingle |
Mágicas e matemática Soares, Tiago Berto Teaching-Learning Magic Didactic Engineering Formal Informal and Non Formal Education Matemática - Estudo e ensino Jogos em educação matemática Ensino-aprendizagem Mágica Engenharia didática Educação formal Informal e Não formal CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Mágicas e matemática |
title_full |
Mágicas e matemática |
title_fullStr |
Mágicas e matemática |
title_full_unstemmed |
Mágicas e matemática |
title_sort |
Mágicas e matemática |
author |
Soares, Tiago Berto |
author_facet |
Soares, Tiago Berto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Costa, Marcus Vinícius Tovar |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7992727935310462 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1734587740129156 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, Maria Darci Godinho da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3903416778636638 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paiva |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9377393197613965 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5416838532201525 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Tiago Berto |
contributor_str_mv |
Costa, Marcus Vinícius Tovar Barbosa, Augusto Cesar de Castro Silva, Maria Darci Godinho da Almeida, Maria de Fatima Lins Barbosa de Paiva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching-Learning Magic Didactic Engineering Formal Informal and Non Formal Education |
topic |
Teaching-Learning Magic Didactic Engineering Formal Informal and Non Formal Education Matemática - Estudo e ensino Jogos em educação matemática Ensino-aprendizagem Mágica Engenharia didática Educação formal Informal e Não formal CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Jogos em educação matemática Ensino-aprendizagem Mágica Engenharia didática Educação formal Informal e Não formal |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
One of the major obstacles in Mathematics teaching-learning process is the lack of student motivation. Most students have a certain rejection of the subject and this, in some regard, is related to a lock in the content learning process. It is a general consensus that magic tricks delight people from all over the world, bringing attention and arousing curiosity. In this Master's dissertation, we seek to build a bridge linking Magic and Mathematics, making use of tricks with Mathematics as a source of inspiration and as an alternative motivation for learning the mathematical concepts. Using a conventional card game, it was possible to develop a good number of tricks, in which Mathematics is clearly present. For each one of them, we construct the adequate mathematical explanation. A theoretical foundation in Formal, Informal and Non-Formal Education is formally presented to emphasize the importance of searching for alternatives that aim to awaken student interest in learning Mathematics. For the application and evaluation of this work we make use of the Didactic Engineering methodology and all its stages. As a final product a blog was created with all the processes stages detailed |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-08-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-07-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895 |
identifier_str_mv |
SOARES, Tiago Berto. Mágicas e matemática. 2017. 73 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4895/1/Tiago+Berto_PROFMAT_2017.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c1aa78c175c16ca0b6f9feeb115a02b1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352116976648192 |