A voz acena : a presença da voz na cena da aula

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Voz
Link de acesso: http://ri.ufmt.br/handle/1/931
Resumo: The teacher´s voice, within the scenery of a class, reveals itself as a protagonist and it is used as a fundamental tool to develop the procedures that the teaching process requires. Under the expectation that something is reported, the teacher's voice marks its presence. The scenery: A school. The stage: The life-living classroom. A scenery where life makes and remakes all the time. Stage of fear, excitement, uncertainty, talking. Each and everyone is alert to the blackboard, arrested ears to the teacher‘s voice – which pulses, aspires, inspires, sings, shouts, creates echoes, emerges, flows, insinuates, speaks, sings, teaches! Inside this classroom scenery, the voice is in commandment. In it, there is an impression that the teacher speaks to his own ears, to hear his own voice, to his own-self, to imitate voice. He needs audience and not necessarily need for listeners. In this work, the regency of this scene was estranged and deterritorialized inside a philosophical discussion over the différance from Derrida‘s source. The linking between the voice and the listening occurred along this research by an intersection of the glottal method and the otobiographie gesture. As a part of the ―Escritoleituras‖ project: a way for reading and writing inside the living, OBEDUC/CAPES/INEP/UFMT were mobilized means to bring up, from ―Biografemas‖ workshops, a kind of intervention by which the results are empirical dimension perceived by teachers and regarding the presence of speech, resulting in a Phonodidaticário.
id UFMT_f5ac34ded0905fcc8063e8e451829dd3
oai_identifier_str oai:localhost:1/931
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A voz acena : a presença da voz na cena da aulaVozAulaCenaNietzscheDerridaMétodo glóticoOtobiografiasPhonodidaticárioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOVoiceClassroomSceneNietzscheDerridaGlottal methodOtobiographiesPhonodidaticárioThe teacher´s voice, within the scenery of a class, reveals itself as a protagonist and it is used as a fundamental tool to develop the procedures that the teaching process requires. Under the expectation that something is reported, the teacher's voice marks its presence. The scenery: A school. The stage: The life-living classroom. A scenery where life makes and remakes all the time. Stage of fear, excitement, uncertainty, talking. Each and everyone is alert to the blackboard, arrested ears to the teacher‘s voice – which pulses, aspires, inspires, sings, shouts, creates echoes, emerges, flows, insinuates, speaks, sings, teaches! Inside this classroom scenery, the voice is in commandment. In it, there is an impression that the teacher speaks to his own ears, to hear his own voice, to his own-self, to imitate voice. He needs audience and not necessarily need for listeners. In this work, the regency of this scene was estranged and deterritorialized inside a philosophical discussion over the différance from Derrida‘s source. The linking between the voice and the listening occurred along this research by an intersection of the glottal method and the otobiographie gesture. As a part of the ―Escritoleituras‖ project: a way for reading and writing inside the living, OBEDUC/CAPES/INEP/UFMT were mobilized means to bring up, from ―Biografemas‖ workshops, a kind of intervention by which the results are empirical dimension perceived by teachers and regarding the presence of speech, resulting in a Phonodidaticário.CAPESA voz do professor, na cena da aula, tem um protagonismo e é utilizada como parte fundamental para desenvolver os procedimentos envolvidos no ensino. Sob a expectativa de que algo seja comunicado, a voz do professor marca a presença. O cenário: a escola. O palco: a sala de aula-vida. Um cenário onde a vida se faz e refaz a todo instante. Palco de temores, de emoção, incertezas, falação. Todos atentos ao quadro-negro, ouvidos presos à voz do professor – que pulsa, aspira, inspira, canta, grita, cria, ecoa, surge, flui, insinua, fala, entoa, ensina! Na cena da aula o comando é da voz. Nela, tem-se a impressão de que o professor fala para seus ouvidos, para ouvir a sua voz, para si, para emitir a voz. Ele precisa de audiência e não necessariamente de ouvintes. A regência dessa cena pela voz foi aqui estranhada e desterritorializada pela discussão que se faz na filosofia da diferença de fonte derridiana. A articulação entre a voz e a escuta deu-se no percurso da pesquisa através da intersecção entre o método glótico e o gesto otobiográfico. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, de cunho filosófico. Do projeto Escrileituras: um modo de ―ler-escrever‖ em meio à vida OBEDUC/CAPES/INEP/UFMT, foram mobilizados meios para trazer, a partir da Oficina de Biografemas, uma forma de intervenção, cujos resultados passam pela dimensão empírica percebida pelos professores e em relação à presença da voz, resultando na construção de um Phonodidaticário.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas Borgeshttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Tomaz, Vera Lúcia Blum010.390.298-84http://lattes.cnpq.br/8746489476411526028.944.928-63Costa, Luciano Bedin da703.519.290-53http://lattes.cnpq.br/3277990625335032Palma, Rute Cristina Domingos da531.668.331-53http://lattes.cnpq.br/3331812490308225Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala2019-03-18T14:08:52Z2013-06-072019-03-18T14:08:52Z2013-04-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAZEVEDO, Alessandra Christina Arantes Abdala. A voz acena: a presença da voz na cena da aula. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/931porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-03-19T07:02:33ZRepositório InstitucionalPUB
dc.title.none.fl_str_mv A voz acena : a presença da voz na cena da aula
title A voz acena : a presença da voz na cena da aula
spellingShingle A voz acena : a presença da voz na cena da aula
Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala
Voz
Aula
Cena
Nietzsche
Derrida
Método glótico
Otobiografias
Phonodidaticário
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Voice
Classroom
Scene
Nietzsche
Derrida
Glottal method
Otobiographies
Phonodidaticário
title_short A voz acena : a presença da voz na cena da aula
title_full A voz acena : a presença da voz na cena da aula
title_fullStr A voz acena : a presença da voz na cena da aula
title_full_unstemmed A voz acena : a presença da voz na cena da aula
title_sort A voz acena : a presença da voz na cena da aula
author Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala
author_facet Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Monteiro, Silas Borges
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Monteiro, Silas Borges
028.944.928-63
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Tomaz, Vera Lúcia Blum
010.390.298-84
http://lattes.cnpq.br/8746489476411526
028.944.928-63
Costa, Luciano Bedin da
703.519.290-53
http://lattes.cnpq.br/3277990625335032
Palma, Rute Cristina Domingos da
531.668.331-53
http://lattes.cnpq.br/3331812490308225
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Alessandra Christina Arantes Abdala
dc.subject.por.fl_str_mv Voz
Aula
Cena
Nietzsche
Derrida
Método glótico
Otobiografias
Phonodidaticário
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Voice
Classroom
Scene
Nietzsche
Derrida
Glottal method
Otobiographies
Phonodidaticário
topic Voz
Aula
Cena
Nietzsche
Derrida
Método glótico
Otobiografias
Phonodidaticário
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Voice
Classroom
Scene
Nietzsche
Derrida
Glottal method
Otobiographies
Phonodidaticário
description The teacher´s voice, within the scenery of a class, reveals itself as a protagonist and it is used as a fundamental tool to develop the procedures that the teaching process requires. Under the expectation that something is reported, the teacher's voice marks its presence. The scenery: A school. The stage: The life-living classroom. A scenery where life makes and remakes all the time. Stage of fear, excitement, uncertainty, talking. Each and everyone is alert to the blackboard, arrested ears to the teacher‘s voice – which pulses, aspires, inspires, sings, shouts, creates echoes, emerges, flows, insinuates, speaks, sings, teaches! Inside this classroom scenery, the voice is in commandment. In it, there is an impression that the teacher speaks to his own ears, to hear his own voice, to his own-self, to imitate voice. He needs audience and not necessarily need for listeners. In this work, the regency of this scene was estranged and deterritorialized inside a philosophical discussion over the différance from Derrida‘s source. The linking between the voice and the listening occurred along this research by an intersection of the glottal method and the otobiographie gesture. As a part of the ―Escritoleituras‖ project: a way for reading and writing inside the living, OBEDUC/CAPES/INEP/UFMT were mobilized means to bring up, from ―Biografemas‖ workshops, a kind of intervention by which the results are empirical dimension perceived by teachers and regarding the presence of speech, resulting in a Phonodidaticário.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-07
2013-04-19
2019-03-18T14:08:52Z
2019-03-18T14:08:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AZEVEDO, Alessandra Christina Arantes Abdala. A voz acena: a presença da voz na cena da aula. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
http://ri.ufmt.br/handle/1/931
identifier_str_mv AZEVEDO, Alessandra Christina Arantes Abdala. A voz acena: a presença da voz na cena da aula. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777380698335739904