Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras
Ano de defesa: | 2013 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
Resumo: | This paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners. |
id |
UFSM-20_4ca7190dc60204eefdf230c15ac8c504 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7077 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-06-092014-06-092013-04-16ROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077This paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners.Este trabalho teve como principal objetivo pesquisar as representações sociais das professoras em relação aos estudantes com comportamentos de superdotação e suas implicações no processo de identificação e na busca de compreender estas representações que existem no cotidiano que circulam no senso comum deste grupo social. Foi utilizada a teoria das representações sociais e algumas possibilidades metodológicas que ela permite. Esta pesquisa foi realizada com sete professoras de uma escola pública estadual do município de Santa Maria/RS. Todas as participantes da pesquisa tomar parte no processo de coleta de dados, que consistiu em uma triangulação de instrumentos, iniciando-se pela dinâmica denominada pelas pesquisadoras de Dinâmica das Três Características, de uma Técnica de Associação Livre de Palavras e, por fim, responderam um questionário para confirmar os dados coletados anteriormente. Os dados foram analisados de acordo com a frequência com que as palavras foram evocadas e sua importância no contexto da pesquisa. Constatou-se que as representações mais fortes e recorrentes das professoras em relação às características dos estudantes que apresentam comportamentos de superdotação são a inteligência, a esperteza, a curiosidade e a postura de serem questionadores.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoSuperdotaçãoRepresentações sociaisProfessorasDiscursividadeGiftednessSocial representationsTeachersSpeechCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIndicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professorasIndicators of social representations of giftedness in teachers speechinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFreitas, Soraia Napoleãohttp://lattes.cnpq.br/8605918251808106Chacon, Miguel Claudio Morielhttp://lattes.cnpq.br/3168297318782887Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Antunes, Helenise Sangoihttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151http://lattes.cnpq.br/6872843067269222Romanowski, Caroline Leonhardt700800000006400500300300500300a497bc09-9716-48ee-822f-30c6dc271d667eeccc70-3dbf-4dd2-8a60-eb451c40e676aabd8526-c500-46ea-b119-50c8ac48be55a5834c07-3c92-4640-b2f6-2acb6878729faba09779-8a9c-40d2-8acb-ab1737d12211info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALROMANOWSKI, CAROLINE LEONHARDT.pdfapplication/pdf880037http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/1/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf7feec9a13012b7e536a484f91f0ca129MD51TEXTROMANOWSKI, CAROLINE LEONHARDT.pdf.txtROMANOWSKI, CAROLINE LEONHARDT.pdf.txtExtracted texttext/plain173693http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/2/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf.txt996341e609225c6704c5e8796adac415MD52THUMBNAILROMANOWSKI, CAROLINE LEONHARDT.pdf.jpgROMANOWSKI, CAROLINE LEONHARDT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4850http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/3/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf.jpg05172ba3c15b0f2999b17b27c7f832fdMD531/70772021-10-22 14:52:07.977oai:repositorio.ufsm.br:1/7077Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-10-22T17:52:07Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Indicators of social representations of giftedness in teachers speech |
title |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
spellingShingle |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras Romanowski, Caroline Leonhardt Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade Giftedness Social representations Teachers Speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_full |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_fullStr |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_full_unstemmed |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_sort |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
author |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
author_facet |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Freitas, Soraia Napoleão |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8605918251808106 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Chacon, Miguel Claudio Moriel |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3168297318782887 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Oliveira, Valeska Maria Fortes de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Antunes, Helenise Sangoi |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6872843067269222 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
contributor_str_mv |
Freitas, Soraia Napoleão Chacon, Miguel Claudio Moriel Oliveira, Valeska Maria Fortes de Antunes, Helenise Sangoi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade |
topic |
Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade Giftedness Social representations Teachers Speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Giftedness Social representations Teachers Speech |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-06-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-06-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
identifier_str_mv |
ROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a497bc09-9716-48ee-822f-30c6dc271d66 7eeccc70-3dbf-4dd2-8a60-eb451c40e676 aabd8526-c500-46ea-b119-50c8ac48be55 a5834c07-3c92-4640-b2f6-2acb6878729f aba09779-8a9c-40d2-8acb-ab1737d12211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/1/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/2/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7077/3/ROMANOWSKI%2c%20CAROLINE%20LEONHARDT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7feec9a13012b7e536a484f91f0ca129 996341e609225c6704c5e8796adac415 05172ba3c15b0f2999b17b27c7f832fd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1794524368123985920 |