A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa
Ano de defesa: | 2015 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10669 |
Resumo: | The technologies are increasingly present day in our lives and in the school environment. However, the potentiating access to information, creating a new challenge for educators and students in order to carry out the construction of learning through autonomy, a critical and creative perspective. In this sense, this study aims to evaluate the potential use of Webquest methodology for improving the teaching-learning process in the subject of chemistry. The work falls under the line of Educational Technology Development Research Network of PPGTER and has as a final product to produce a Chemical newspaper, addressing various topics of everyday life of students involving chemical concepts. Research has research-action character as it includes in addition to the researcher, the students in their final year of high school College Technical Industrial de Santa Maria (CTISM) and is divided into three stages, involving exploratory studies, construction activities and evaluation methodology by students. Data will be collected through questionnaires survey type and delivery of abstracts and Chemicals newspapers as a way to assess the effectiveness of this methodology. |
id |
UFSM-20_d9bd070a83330656a96de7930f33d10d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/10669 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-05-092016-05-092015-11-30SANTOS, Tiarles Rosa dos. THE WEBQUEST METHODOLOGY FOR PROLEMATIZATION CONCEPTS OF CHEMICAL AS A STRATEGY TO PROMOTE SIGNIFICANT LEARNING. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10669The technologies are increasingly present day in our lives and in the school environment. However, the potentiating access to information, creating a new challenge for educators and students in order to carry out the construction of learning through autonomy, a critical and creative perspective. In this sense, this study aims to evaluate the potential use of Webquest methodology for improving the teaching-learning process in the subject of chemistry. The work falls under the line of Educational Technology Development Research Network of PPGTER and has as a final product to produce a Chemical newspaper, addressing various topics of everyday life of students involving chemical concepts. Research has research-action character as it includes in addition to the researcher, the students in their final year of high school College Technical Industrial de Santa Maria (CTISM) and is divided into three stages, involving exploratory studies, construction activities and evaluation methodology by students. Data will be collected through questionnaires survey type and delivery of abstracts and Chemicals newspapers as a way to assess the effectiveness of this methodology.As tecnologias estão a cada dia mais presentes em nossas vidas e no ambiente escolar. No entanto, ao potencializarem o acesso à informação, criam um novo desafio para educadores e alunos de forma a efetivar a construção da aprendizagem, através da autonomia, numa perspectiva crítica e criativa. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo avaliar as potencialidades do uso da metodologia Webquest para a melhoria do processo de ensino-aprendizagem na disciplina de Química. O trabalho se enquadra na linha de pesquisa de Desenvolvimento de Tecnologias Educacionais em Rede do PPGTER e possui como produto final a produção de um jornal Químico, abordando diversas temáticas do cotidiano dos estudantes que envolvem conceitos químicos. A pesquisa possui caráter de pesquisa-ação em que inclui além do pesquisador, os estudantes do último ano do Ensino Médio do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria (CTISM) e está dividida em três etapas, envolvendo estudos exploratórios, construção das atividades e avaliação da metodologia por parte dos estudantes. Os dados serão recolhidos através de questionários do tipo survey e entrega de resumos e dos Jornais Químicos como forma de avaliar a eficácia desta metodologia.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em RedeUFSMBREducaçãoWebquestAprendizagem significativaConceitos químicosMeaningful learningChemical conceptsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativaThe Webquest methodology for prolematization concepts of chemical as a strategy to promote significant learninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBarin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Rocha, Karla Marques dahttp://lattes.cnpq.br/3301494042964760Ellensohn, Ricardo Machadohttp://lattes.cnpq.br/0307859719242030http://lattes.cnpq.br/1052105739008089Santos, Tiarles Rosa dos700800000006400300300300300f9d58b5a-3f8d-4d89-885b-c39483d5184a4dbc4a9a-675a-4758-ad7b-d77bd801cdef92127cb0-c129-415d-81f4-6153422f53e0b2762860-a8c3-4e1e-a8ba-b81b72cba9b5info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALSANTOS, TIARLES ROSA DOS.pdfapplication/pdf2625317http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/1/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdfb2a31c5ba20d8ee1313fa63bb58a6ca7MD51TEXTSANTOS, TIARLES ROSA DOS.pdf.txtSANTOS, TIARLES ROSA DOS.pdf.txtExtracted texttext/plain157504http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/2/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdf.txt761f9f473ad786f0a29c9f5d29ef74e1MD52THUMBNAILSANTOS, TIARLES ROSA DOS.pdf.jpgSANTOS, TIARLES ROSA DOS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5218http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/3/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdf.jpgdae1bee91c2b4913b4650b35692a0a3fMD531/106692021-02-05 07:53:02.805oai:repositorio.ufsm.br:1/10669Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-02-05T10:53:02Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Webquest methodology for prolematization concepts of chemical as a strategy to promote significant learning |
title |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
spellingShingle |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa Santos, Tiarles Rosa dos Webquest Aprendizagem significativa Conceitos químicos Meaningful learning Chemical concepts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
title_full |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
title_fullStr |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
title_full_unstemmed |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
title_sort |
A metodologia Webquest na prolematização dos conceitos químicos como estratégia para promover a aprendizagem significativa |
author |
Santos, Tiarles Rosa dos |
author_facet |
Santos, Tiarles Rosa dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barin, Cláudia Smaniotto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rocha, Karla Marques da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3301494042964760 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ellensohn, Ricardo Machado |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0307859719242030 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1052105739008089 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Tiarles Rosa dos |
contributor_str_mv |
Barin, Cláudia Smaniotto Rocha, Karla Marques da Ellensohn, Ricardo Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Webquest Aprendizagem significativa Conceitos químicos |
topic |
Webquest Aprendizagem significativa Conceitos químicos Meaningful learning Chemical concepts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Meaningful learning Chemical concepts |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The technologies are increasingly present day in our lives and in the school environment. However, the potentiating access to information, creating a new challenge for educators and students in order to carry out the construction of learning through autonomy, a critical and creative perspective. In this sense, this study aims to evaluate the potential use of Webquest methodology for improving the teaching-learning process in the subject of chemistry. The work falls under the line of Educational Technology Development Research Network of PPGTER and has as a final product to produce a Chemical newspaper, addressing various topics of everyday life of students involving chemical concepts. Research has research-action character as it includes in addition to the researcher, the students in their final year of high school College Technical Industrial de Santa Maria (CTISM) and is divided into three stages, involving exploratory studies, construction activities and evaluation methodology by students. Data will be collected through questionnaires survey type and delivery of abstracts and Chemicals newspapers as a way to assess the effectiveness of this methodology. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-11-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-05-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-05-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Tiarles Rosa dos. THE WEBQUEST METHODOLOGY FOR PROLEMATIZATION CONCEPTS OF CHEMICAL AS A STRATEGY TO PROMOTE SIGNIFICANT LEARNING. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10669 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Tiarles Rosa dos. THE WEBQUEST METHODOLOGY FOR PROLEMATIZATION CONCEPTS OF CHEMICAL AS A STRATEGY TO PROMOTE SIGNIFICANT LEARNING. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
f9d58b5a-3f8d-4d89-885b-c39483d5184a 4dbc4a9a-675a-4758-ad7b-d77bd801cdef 92127cb0-c129-415d-81f4-6153422f53e0 b2762860-a8c3-4e1e-a8ba-b81b72cba9b5 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/1/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/2/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/10669/3/SANTOS%2c%20TIARLES%20ROSA%20DOS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b2a31c5ba20d8ee1313fa63bb58a6ca7 761f9f473ad786f0a29c9f5d29ef74e1 dae1bee91c2b4913b4650b35692a0a3f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1794524320726253568 |