A imagem do pensamento e o ensino de filosofia
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6930 |
Resumo: | The following paper aims to ponder on the problems of Philosophy teaching from the concept of thought image formulated by Gilles Deleuze, being image the orientation the thought gives itself. Such orientation comes from subjective presuppositions (common sense in general or pré-philosophy) and objectives (scientific sense), responsible for the concepts given in Philosophy in the strict form of propositions. We intended to go through how much of the problems in teaching high-school philosophy are due to the learning of the philosophical thought restricted to representation, it means, when presuppositions decide on the meaning and sense in the relation of the concept with the object. Such thought is given by the orientation of an image that naturally inclines it to truth and safe by the good will of the thinker who prejudges all, deciding on the true and false through the square of the representation: concept identity, analogy of judgments, the opposition of the predicate, and the similitude of the perception. The image of the thought, meaning the dogmatic image of the thought, imposes to the teaching of Philosophy and, especially, to the learning of thinking, a hindrance to a beginning without presuppositions in Philosophy, to a thought on the difference capable of establishing concepts to new ways of feeling, thinking, seeing, listening, speaking, and acting. |
id |
UFSM-20_f947f858b6f9125cd5c733306be441f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6930 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2010-08-192010-08-192010-03-30VALÉRIO, Luís Carlos Boa Nova. THOUGHT IMAGE AND PHILOSOPHY TEACHING. 2010. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6930The following paper aims to ponder on the problems of Philosophy teaching from the concept of thought image formulated by Gilles Deleuze, being image the orientation the thought gives itself. Such orientation comes from subjective presuppositions (common sense in general or pré-philosophy) and objectives (scientific sense), responsible for the concepts given in Philosophy in the strict form of propositions. We intended to go through how much of the problems in teaching high-school philosophy are due to the learning of the philosophical thought restricted to representation, it means, when presuppositions decide on the meaning and sense in the relation of the concept with the object. Such thought is given by the orientation of an image that naturally inclines it to truth and safe by the good will of the thinker who prejudges all, deciding on the true and false through the square of the representation: concept identity, analogy of judgments, the opposition of the predicate, and the similitude of the perception. The image of the thought, meaning the dogmatic image of the thought, imposes to the teaching of Philosophy and, especially, to the learning of thinking, a hindrance to a beginning without presuppositions in Philosophy, to a thought on the difference capable of establishing concepts to new ways of feeling, thinking, seeing, listening, speaking, and acting.Este trabalho visa pensar os problemas do ensino de Filosofia a partir do conceito de imagem do pensamento formulado por Gilles Deleuze, sendo imagem a orientação que o pensamento dá a si mesmo. Esta orientação provém de pressupostos subjetivos (o senso comum em geral ou a pré-filosofia) e objetivos (o senso científico), que são responsáveis pelos conceitos dados em Filosofia na forma estrita de proposições. Procuramos examinar o quanto muito dos problemas em ensinar Filosofia no ensino médio ocorrem em face do aprendizado do pensamento filosófico restrito à representação, ou seja, quando as proposições decidem sobre o significado e o sentido na relação do conceito com o objeto. Tal pensamento dá-se pela orientação de uma imagem que o torna naturalmente inclinado à verdade e seguro pela boa vontade do pensador que a tudo prejulga, decidindo sobre o verdadeiro e o falso por meio do quadrado da representação: a identidade do conceito, a analogia dos juízos, a oposição dos predicados e a semelhança da percepção. A imagem do pensamento, significada assim como imagem dogmática do pensamento, coloca para o ensino da Filosofia e, especialmente, para o aprender a pensar, um obstáculo a um começo sem pressupostos em Filosofia, a um pensamento da diferença capaz de criar conceitos a novas formas de sentir, pensar, ver, ouvir, falar e agir.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoImagem do pensamentoEnsinar filosofiaO pensamento e o aprenderNecessidade e criaçãoThought imagePhilosophy teachingThinking and learningNecessity and creationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA imagem do pensamento e o ensino de filosofiaThought image and philosophy teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTomazetti, Elisete Medianeirahttp://lattes.cnpq.br/3942924352722374Gallo, Silvio Donizetti de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3808560029763904Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085http://lattes.cnpq.br/4364679518717187Valério, Luís Carlos Boa Nova700800000006400500300300500fb013dc0-4954-467f-ba4a-c04757300e98b54476b0-e569-40d8-97e7-68751ba0869c0b0d5a58-f501-401d-8ed6-f0223fe1d46da5834c07-3c92-4640-b2f6-2acb6878729finfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALVALERIO, LUIS CARLOS BOA NOVA.pdfapplication/pdf792637http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/1/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdfb42298cd5a5b6a2f1ed8327cc61e43d5MD51TEXTVALERIO, LUIS CARLOS BOA NOVA.pdf.txtVALERIO, LUIS CARLOS BOA NOVA.pdf.txtExtracted texttext/plain316151http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/2/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdf.txtaf43e6e95051f4f3f541c2dfb99113e3MD52THUMBNAILVALERIO, LUIS CARLOS BOA NOVA.pdf.jpgVALERIO, LUIS CARLOS BOA NOVA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5382http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/3/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdf.jpgff17bf26230d47ddd8e1c3fac591a364MD531/69302021-10-06 15:49:19.856oai:repositorio.ufsm.br:1/6930Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132021-10-06T18:49:19Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Thought image and philosophy teaching |
title |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
spellingShingle |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia Valério, Luís Carlos Boa Nova Imagem do pensamento Ensinar filosofia O pensamento e o aprender Necessidade e criação Thought image Philosophy teaching Thinking and learning Necessity and creation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
title_full |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
title_fullStr |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
title_full_unstemmed |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
title_sort |
A imagem do pensamento e o ensino de filosofia |
author |
Valério, Luís Carlos Boa Nova |
author_facet |
Valério, Luís Carlos Boa Nova |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tomazetti, Elisete Medianeira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3942924352722374 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gallo, Silvio Donizetti de Oliveira |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3808560029763904 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Oliveira, Valeska Maria Fortes de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4364679518717187 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valério, Luís Carlos Boa Nova |
contributor_str_mv |
Tomazetti, Elisete Medianeira Gallo, Silvio Donizetti de Oliveira Oliveira, Valeska Maria Fortes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagem do pensamento Ensinar filosofia O pensamento e o aprender Necessidade e criação |
topic |
Imagem do pensamento Ensinar filosofia O pensamento e o aprender Necessidade e criação Thought image Philosophy teaching Thinking and learning Necessity and creation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Thought image Philosophy teaching Thinking and learning Necessity and creation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The following paper aims to ponder on the problems of Philosophy teaching from the concept of thought image formulated by Gilles Deleuze, being image the orientation the thought gives itself. Such orientation comes from subjective presuppositions (common sense in general or pré-philosophy) and objectives (scientific sense), responsible for the concepts given in Philosophy in the strict form of propositions. We intended to go through how much of the problems in teaching high-school philosophy are due to the learning of the philosophical thought restricted to representation, it means, when presuppositions decide on the meaning and sense in the relation of the concept with the object. Such thought is given by the orientation of an image that naturally inclines it to truth and safe by the good will of the thinker who prejudges all, deciding on the true and false through the square of the representation: concept identity, analogy of judgments, the opposition of the predicate, and the similitude of the perception. The image of the thought, meaning the dogmatic image of the thought, imposes to the teaching of Philosophy and, especially, to the learning of thinking, a hindrance to a beginning without presuppositions in Philosophy, to a thought on the difference capable of establishing concepts to new ways of feeling, thinking, seeing, listening, speaking, and acting. |
publishDate |
2010 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2010-08-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-19 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VALÉRIO, Luís Carlos Boa Nova. THOUGHT IMAGE AND PHILOSOPHY TEACHING. 2010. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6930 |
identifier_str_mv |
VALÉRIO, Luís Carlos Boa Nova. THOUGHT IMAGE AND PHILOSOPHY TEACHING. 2010. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
fb013dc0-4954-467f-ba4a-c04757300e98 b54476b0-e569-40d8-97e7-68751ba0869c 0b0d5a58-f501-401d-8ed6-f0223fe1d46d a5834c07-3c92-4640-b2f6-2acb6878729f |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/1/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/2/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6930/3/VALERIO%2c%20LUIS%20CARLOS%20BOA%20NOVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b42298cd5a5b6a2f1ed8327cc61e43d5 af43e6e95051f4f3f541c2dfb99113e3 ff17bf26230d47ddd8e1c3fac591a364 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1794524333374177280 |