A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Judice, Marcos Rodrigues lattes
Orientador(a): Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato lattes
Banca de defesa: Paiero, Denise Cristine lattes, Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Programa de Pós-Graduação: Educação, Arte e História da Cultura
Departamento: Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089
Resumo: The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditions
id UPM_c8b83df10bdbff352aad06ac157313c2
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25089
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str
spelling 2020-03-30T18:02:26Z2020-05-28T18:11:41Z2020-05-28T18:11:41Z2019-12-16JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditionsEste trabalho pretende verificar a aplicação da técnica de Análise de Conteúdo, de Laurence Bardin, para o entendimento de publicações escritas que são utilizadas pelas disciplinas de Humanas do Ensino Médio. Considerada um instrumento de investigação que procura outros significados e significantes das mensagens - o segundo plano da comunicação - esta metodologia visa tornar o leitor mais desconfiado aos pressupostos dos escritos e atento à leitura espontânea ou superficial. Esta pesquisa foi aplicada na prática do ensino da disciplina de Sociologia, em rede particular de São Paulo, quando se objetivou constatar a relevância da metodologia nas condições do cotidiano escolar. Os resultados obtidos pelas inferências e interpretações por categorias, assim como pela frequência ou ausência de informações nos documentos, serviram como comparação com outras análises de textos que não utilizaram a técnica de Bardin. Um grupo expressivo de alunos alcançou relevantes resultados ao longo da aquisição de copiosos significados das mensagens, podendo aferir e, mesmo, desconstruir as intenções do autor e suas condições contextuaisapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesssociologiacomunicaçãoensinometodologiaanálise de conteúdoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchwartz, Rosana Maria Pires Barbatohttp://lattes.cnpq.br/8177502122038987Paiero, Denise Cristinehttp://lattes.cnpq.br/9127918119064426Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelinohttp://lattes.cnpq.br/2632812623662636http://lattes.cnpq.br/7153610895067240Judice, Marcos Rodrigueshttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4175/5/Marcos%20Rodrigues%20Judice.pdfsociologycommunicationteachingmethodologycontent analysisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250892020-05-28 15:11:41.269Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
title A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
spellingShingle A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
Judice, Marcos Rodrigues
sociologia
comunicação
ensino
metodologia
análise de conteúdo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
title_full A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
title_fullStr A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
title_full_unstemmed A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
title_sort A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
author Judice, Marcos Rodrigues
author_facet Judice, Marcos Rodrigues
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8177502122038987
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Paiero, Denise Cristine
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9127918119064426
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2632812623662636
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7153610895067240
dc.contributor.author.fl_str_mv Judice, Marcos Rodrigues
contributor_str_mv Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
Paiero, Denise Cristine
Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino
dc.subject.por.fl_str_mv sociologia
comunicação
ensino
metodologia
análise de conteúdo
topic sociologia
comunicação
ensino
metodologia
análise de conteúdo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditions
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-12-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-03-30T18:02:26Z
2020-05-28T18:11:41Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089
identifier_str_mv JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757174455763730432