Comunicação, recepção e consumo entre o Guarani: o ínido na mídia e a mídia na vida do índio

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Vendrame, Sonia Ines lattes
Orientador(a): Baccega, Maria Aparecida lattes
Banca de defesa: Rocha, Rosamaria Luiza de Melo lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Escola Superior de Propaganda e Marketing
Programa de Pós-Graduação: Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo
Departamento: ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede2.espm.br/handle/tede/223
Resumo: This thesis discuss the media scene in the village located Tekoha Añetete in Diamante do Oeste, Paraná, and their interactions with the traditional culture, Checking, thus the reception of cultural products through daily practices. The objective is to check how is the reception of media products through the media-event of the meeting tradition in social and cultural practices of families. To understand the communication processes with emphasis on the reception, we adopted multimetodos, namely: ethnographic observation, map of cultural consumption, focus group interviews and in depth. This set of data is analyzed based on the theoretical axis communication, consumption and reception. The magic performed on television by the residents was evident. It is the screen that spring guidelines for the livelihood of the village. The Opy (houses of prayer) is no longer in the place of the renewal of the spirit; lost space for recreation rooms and the brightness of displays. The chamoy (olds) of the village no longer exercise leadership, authority is young and with eyes off the reservation. The clothes follow the latest fashion dictated by TV, the soap; foods are those that advertising conveys. The resistance of a few mixed up the drive time. You can see in the cultural practices of families, the presence of the media, especially TV.
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The objective is to check how is the reception of media products through the media-event of the meeting tradition in social and cultural practices of families. To understand the communication processes with emphasis on the reception, we adopted multimetodos, namely: ethnographic observation, map of cultural consumption, focus group interviews and in depth. This set of data is analyzed based on the theoretical axis communication, consumption and reception. The magic performed on television by the residents was evident. It is the screen that spring guidelines for the livelihood of the village. The Opy (houses of prayer) is no longer in the place of the renewal of the spirit; lost space for recreation rooms and the brightness of displays. The chamoy (olds) of the village no longer exercise leadership, authority is young and with eyes off the reservation. The clothes follow the latest fashion dictated by TV, the soap; foods are those that advertising conveys. The resistance of a few mixed up the drive time. You can see in the cultural practices of families, the presence of the media, especially TV.Esta dissertação discute o cenário midiático implantado na aldeia Tekoha Añetete em Diamante do Oeste, Paraná, e suas interações com a cultura tradicional, aferindo, desse modo, a recepção de produtos culturais, por meio das práticas cotidianas. O objetivo é verificar de que modo deu-se a recepção dos produtos midiáticos através da manifestação do encontro mídia-tradição nas práticas sociais e culturais das famílias. Para conhecer os processos comunicacionais com destaque para a recepção, adotamos multimétodos, a saber: observação etnográfica, mapa de consumo cultural, focus group e entrevistas em profundidade. Este conjunto de informações foi analisado tendo como base teórica o eixo Comunicação, Consumo e Recepção. A magia exercida pela televisão sobre os moradores ficou evidente. É da tela que brotam orientações para o modo de vida da aldeia. As Opy (casas de reza) deixaram de ser o lugar da renovação do espírito; perderam espaço para as salas de estar e para o brilho dos monitores. Os chamoy (velhos) da aldeia já não exercem liderança, a autoridade é jovem e com olhos para fora da reserva. As roupas seguem a última moda ditada, pela telenovela, os alimentos são aqueles que a publicidade veicula. A resistência de uns poucos se mistura à movimentação do momento. Pode-se perceber, nas práticas culturais de todos os membros das famílias, uns mais, outros menos, a presença da mídia, sobretudo a TV.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:38:18Z No. of bitstreams: 1 Sonia Ines Vendrame.pdf: 10624927 bytes, checksum: 8d9347ae024c1d1350836e3ec65d7a61 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:38:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Sonia Ines Vendrame.pdf: 10624927 bytes, checksum: 8d9347ae024c1d1350836e3ec65d7a61 (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2016-11-29T11:44:46Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Sonia Ines Vendrame.pdf: 10624927 bytes, checksum: 8d9347ae024c1d1350836e3ec65d7a61 (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-29T11:45:58Z (GMT). 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