Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022
Ano de defesa: | 2024 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Escola Superior de Propaganda e Marketing
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo
|
Departamento: |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://tede2.espm.br/handle/tede/752 |
Resumo: | This study analyzes media consumption and digital communication in the face of the contemporary political scenario, more specifically, the far-right elections. We analyzed, using the strategy mapping methodology, how, based on a work that addresses the growth of the contemporary far-right (Os Engenheiros do Caos - Da Empoli, 2019), it is possible to identify several communication strategies that are used simultaneously in different poles, including in the Brazilian presidential elections in 2022. Thus, we seek to understand the existence of a common communication plan among the agents and main personalities of the global far-right, using the digital account of former candidate Jair Bolsonaro on the former Twitter (now X) as a starting point for an analysis of identification of the strategies recognized in the base work. In an attempt to explain this process that is based on the consumption of digital media, we use as theoretical bases the contributions of Isleide Fontenelle, Roger Silverstone, Byung chul Han, among other authors who contributed to the understanding of the digital nvironment and the contemporary neoliberal model, which situates the present research. |
id |
ESPM_834841b4d5410a3f6446bbefcbb9ce92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/752 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Hoff, Tania Marcia CezarSilva, Victória Araújo Lago2024-10-28T15:44:17Z2024-10-21Silva, Victória Araújo Lago. Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022. 2024. [199 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/752This study analyzes media consumption and digital communication in the face of the contemporary political scenario, more specifically, the far-right elections. We analyzed, using the strategy mapping methodology, how, based on a work that addresses the growth of the contemporary far-right (Os Engenheiros do Caos - Da Empoli, 2019), it is possible to identify several communication strategies that are used simultaneously in different poles, including in the Brazilian presidential elections in 2022. Thus, we seek to understand the existence of a common communication plan among the agents and main personalities of the global far-right, using the digital account of former candidate Jair Bolsonaro on the former Twitter (now X) as a starting point for an analysis of identification of the strategies recognized in the base work. In an attempt to explain this process that is based on the consumption of digital media, we use as theoretical bases the contributions of Isleide Fontenelle, Roger Silverstone, Byung chul Han, among other authors who contributed to the understanding of the digital nvironment and the contemporary neoliberal model, which situates the present research.Este estudo analisa o consumo midiático e a comunicação digital frente ao cenário político contemporâneo, mais especificamente, as eleições da extrema direita. Analisamos, com o uso da metodologia de mapeamento de estratégias, como a partir de uma obra que aborda o crescimento da extrema direita contemporânea (Os Engenheiros do Caos - Da Empoli, 2019) é possível identificar diversas estratégias comunicacionais que são utilizadas simultaneamente em diversos polos, inclusive nas eleições presidenciais brasileiras em 2022. Assim, buscamos compreender a existência de um plano comunicacional em comum entre os agentes e principais personalidades da extrema direita mundial, tendo a conta digital do Ex Candidato Jair Bolsonaro no antigo Twitter (agora X) como ponto de partida para uma análise de identificação das estratégias reconhecidas na obra base. Para tentar explicar esse processo que se baseia em um consumo de mídias digitais, utilizamos como bases teóricas as contribuições de Isleide Fontenelle, Roger Silverstone, Byung chul Han, entre outros autores que agregaram para a compreensão do meio digital e do modelo neoliberal contemporâneo, que situa a presente pesquisa.Submitted by Ana Cristina Ropero (ana@espm.br) on 2024-10-28T15:42:12Z No. of bitstreams: 1 14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf: 19209159 bytes, checksum: 526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13 (MD5)Approved for entry into archive by Ana Cristina Ropero (ana@espm.br) on 2024-10-28T15:42:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf: 19209159 bytes, checksum: 526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13 (MD5)Approved for entry into archive by Ana Cristina Ropero (ana@espm.br) on 2024-10-28T15:43:07Z (GMT) No. of bitstreams: 1 14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf: 19209159 bytes, checksum: 526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13 (MD5)Made available in DSpace on 2024-10-28T15:44:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf: 19209159 bytes, checksum: 526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13 (MD5) Previous issue date: 2024-10-21application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/2677/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto SensuComunicação Digital; Consumo midiático; Neoliberalismo, Política, Extrema direita; DemocraciaCommunication; Digital; Media Consumerism; Neoliberalism; Politics; DemocracyCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOComunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAIL14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.jpg14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.jpgimage/jpeg6542http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/4/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.jpg0bc6a448138b25045ed5b968118a15a4MD54TEXT14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.txt14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.txttext/plain276339http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/3/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.txt66ff52a9036ba13f40ca6d7b3f830ed7MD53ORIGINAL14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdfapplication/pdf19209159http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/2/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/7522024-10-29 02:00:13.136oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2024-10-29T04:00:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
title |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
spellingShingle |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 Silva, Victória Araújo Lago Comunicação Digital; Consumo midiático; Neoliberalismo, Política, Extrema direita; Democracia Communication; Digital; Media Consumerism; Neoliberalism; Politics; Democracy CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
title_full |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
title_fullStr |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
title_full_unstemmed |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
title_sort |
Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022 |
author |
Silva, Victória Araújo Lago |
author_facet |
Silva, Victória Araújo Lago |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Victória Araújo Lago |
contributor_str_mv |
Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Digital; Consumo midiático; Neoliberalismo, Política, Extrema direita; Democracia |
topic |
Comunicação Digital; Consumo midiático; Neoliberalismo, Política, Extrema direita; Democracia Communication; Digital; Media Consumerism; Neoliberalism; Politics; Democracy CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Communication; Digital; Media Consumerism; Neoliberalism; Politics; Democracy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This study analyzes media consumption and digital communication in the face of the contemporary political scenario, more specifically, the far-right elections. We analyzed, using the strategy mapping methodology, how, based on a work that addresses the growth of the contemporary far-right (Os Engenheiros do Caos - Da Empoli, 2019), it is possible to identify several communication strategies that are used simultaneously in different poles, including in the Brazilian presidential elections in 2022. Thus, we seek to understand the existence of a common communication plan among the agents and main personalities of the global far-right, using the digital account of former candidate Jair Bolsonaro on the former Twitter (now X) as a starting point for an analysis of identification of the strategies recognized in the base work. In an attempt to explain this process that is based on the consumption of digital media, we use as theoretical bases the contributions of Isleide Fontenelle, Roger Silverstone, Byung chul Han, among other authors who contributed to the understanding of the digital nvironment and the contemporary neoliberal model, which situates the present research. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-10-28T15:44:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-10-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Victória Araújo Lago. Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022. 2024. [199 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/752 |
identifier_str_mv |
Silva, Victória Araújo Lago. Comunicação e consumo midiático: estratégias da extrema direita nas eleições de 2022. 2024. [199 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] . |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/752 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
1478719854366591830 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/4/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/3/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/2/14102024062947868_Dissertacao_Mestrado__Victria_Lagodocx.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/752/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0bc6a448138b25045ed5b968118a15a4 66ff52a9036ba13f40ca6d7b3f830ed7 526c9bc8756ab28e876f1728275fdb13 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1832137150899945472 |