O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
|
Departamento: |
Psicologia
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359 |
Resumo: | This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classes |
id |
PUC_SP-1_0820e52ffb86893c6a8398af880d1675 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/17359 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rosemberg, Fúlviahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239051J4Prado, Renata Lopes Costa2016-04-29T13:32:25Z2009-07-202009-05-28Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classesEsta dissertação compõe uma das linhas de pesquisa do Núcleo de Estudos sobre Gênero, Raça e Idade (NEGRI), cujo objetivo geral é contribuir para a apreensão da construção social da infância no Brasil. O objetivo específico foi oferecer uma interpretação do tratamento dado ao tema trabalho infanto-juvenil (TIJ) na produção acadêmica brasileira da Psicologia. Foram analisados 24 artigos sobre TIJ elaborados por psicólogos e publicados entre 1985 e 2007 em revistas acadêmicas brasileiras. Contou-se, para tanto, com aportes dos novos estudos sobre a infância (JAMES e PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), dos estudos sobre construção de problemas sociais (OSZLAK e O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER e BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) e, como referencial teórico central, da produção de John B. Thompson (2002) sobre ideologia. No plano metodológico, buscou-se articular o método da hermenêutica de profundidade (HP), tal como proposto por John B. Thompson (2002), às técnicas da análise de conteúdo (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). Apreendeu-se o uso de retórica dramática na construção argumentativa da produção acadêmica brasileira da Psicologia. Tal retórica estigmatiza crianças, adolescentes trabalhadores e família pobres. Assim, esta produção pode ser (re)interpretada como ideológica, na medida em que sustenta relações de dominação entre idades e entre classes sociaisConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36348/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaTrabalho infanto-juvenilProblemas sociaisIdeologiaAdolescencia -- BrasilInfancia -- BrasilTrabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologiaChildhoodAdolescenceChild and adolescent laborSocial problemIdeologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALO tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Lopes Costa Prado.pdf.txtRenata Lopes Costa Prado.pdf.txtExtracted texttext/plain454317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/3/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.txt4fc68cff6a8ecc3691de0d2631ac9e60MD53ORIGINALRenata Lopes Costa Prado.pdfapplication/pdf1206710https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/1/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf0c436ad1997caa598e8f2c45e5e9f487MD51THUMBNAILRenata Lopes Costa Prado.pdf.jpgRenata Lopes Costa Prado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/2/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/173592022-04-28 01:16:18.77oai:repositorio.pucsp.br:handle/17359Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T04:16:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
title |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
spellingShingle |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica Prado, Renata Lopes Costa Trabalho infanto-juvenil Problemas sociais Ideologia Adolescencia -- Brasil Infancia -- Brasil Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia Childhood Adolescence Child and adolescent labor Social problem Ideology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
title_full |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
title_fullStr |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
title_full_unstemmed |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
title_sort |
O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica |
author |
Prado, Renata Lopes Costa |
author_facet |
Prado, Renata Lopes Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rosemberg, Fúlvia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239051J4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Renata Lopes Costa |
contributor_str_mv |
Rosemberg, Fúlvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho infanto-juvenil Problemas sociais Ideologia Adolescencia -- Brasil Infancia -- Brasil Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia |
topic |
Trabalho infanto-juvenil Problemas sociais Ideologia Adolescencia -- Brasil Infancia -- Brasil Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia Childhood Adolescence Child and adolescent labor Social problem Ideology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Childhood Adolescence Child and adolescent labor Social problem Ideology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classes |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-20 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T13:32:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359 |
identifier_str_mv |
Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/3/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/1/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/2/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4fc68cff6a8ecc3691de0d2631ac9e60 0c436ad1997caa598e8f2c45e5e9f487 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424083783778304 |