O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2009
Autor(a) principal: Prado, Renata Lopes Costa lattes
Orientador(a): Rosemberg, Fúlvia
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
Departamento: Psicologia
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359
Resumo: This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classes
id PUC_SP-1_0820e52ffb86893c6a8398af880d1675
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/17359
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Rosemberg, Fúlviahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239051J4Prado, Renata Lopes Costa2016-04-29T13:32:25Z2009-07-202009-05-28Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classesEsta dissertação compõe uma das linhas de pesquisa do Núcleo de Estudos sobre Gênero, Raça e Idade (NEGRI), cujo objetivo geral é contribuir para a apreensão da construção social da infância no Brasil. O objetivo específico foi oferecer uma interpretação do tratamento dado ao tema trabalho infanto-juvenil (TIJ) na produção acadêmica brasileira da Psicologia. Foram analisados 24 artigos sobre TIJ elaborados por psicólogos e publicados entre 1985 e 2007 em revistas acadêmicas brasileiras. Contou-se, para tanto, com aportes dos novos estudos sobre a infância (JAMES e PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), dos estudos sobre construção de problemas sociais (OSZLAK e O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER e BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) e, como referencial teórico central, da produção de John B. Thompson (2002) sobre ideologia. No plano metodológico, buscou-se articular o método da hermenêutica de profundidade (HP), tal como proposto por John B. Thompson (2002), às técnicas da análise de conteúdo (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). Apreendeu-se o uso de retórica dramática na construção argumentativa da produção acadêmica brasileira da Psicologia. Tal retórica estigmatiza crianças, adolescentes trabalhadores e família pobres. Assim, esta produção pode ser (re)interpretada como ideológica, na medida em que sustenta relações de dominação entre idades e entre classes sociaisConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36348/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaTrabalho infanto-juvenilProblemas sociaisIdeologiaAdolescencia -- BrasilInfancia -- BrasilTrabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologiaChildhoodAdolescenceChild and adolescent laborSocial problemIdeologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALO tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Lopes Costa Prado.pdf.txtRenata Lopes Costa Prado.pdf.txtExtracted texttext/plain454317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/3/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.txt4fc68cff6a8ecc3691de0d2631ac9e60MD53ORIGINALRenata Lopes Costa Prado.pdfapplication/pdf1206710https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/1/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf0c436ad1997caa598e8f2c45e5e9f487MD51THUMBNAILRenata Lopes Costa Prado.pdf.jpgRenata Lopes Costa Prado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/2/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/173592022-04-28 01:16:18.77oai:repositorio.pucsp.br:handle/17359Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T04:16:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
title O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
spellingShingle O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
Prado, Renata Lopes Costa
Trabalho infanto-juvenil
Problemas sociais
Ideologia
Adolescencia -- Brasil
Infancia -- Brasil
Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia
Childhood
Adolescence
Child and adolescent labor
Social problem
Ideology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
title_full O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
title_fullStr O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
title_full_unstemmed O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
title_sort O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica
author Prado, Renata Lopes Costa
author_facet Prado, Renata Lopes Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rosemberg, Fúlvia
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239051J4
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Renata Lopes Costa
contributor_str_mv Rosemberg, Fúlvia
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho infanto-juvenil
Problemas sociais
Ideologia
Adolescencia -- Brasil
Infancia -- Brasil
Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia
topic Trabalho infanto-juvenil
Problemas sociais
Ideologia
Adolescencia -- Brasil
Infancia -- Brasil
Trabalho infantil -- Analise em artigos academicos de psicologia
Childhood
Adolescence
Child and adolescent labor
Social problem
Ideology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Childhood
Adolescence
Child and adolescent labor
Social problem
Ideology
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description This study is part of one of the research lines of the NEGRI (Nucleus of Studies on Gender, Race and Age), whose general aim is to contribute to the comprehension of the social construction of the childhood in Brazil. The specific objective is to offer an interpretation of the treatment given to the theme child and adolescent labor on the Brazilian academic production of Psychology. We have analysed 24 articles about child and adolescent labor elaborated by psychologists and published between 1985 and 2007 in Brazilian academic publications. For such, we have counted on the contribution of the new studies about childhood (JAMES and PROUT, 1997; JENKS, 2002; MONTANDON, 2001; SIROTA, 2001; ROSEMBERG, 1979), the studies regarding the construction of social problems (OSZLAK and O DONNELL, 1976; GUSFIELD, 1989; HILGARTNER and BOSK, 1988; BEST, 2001, 2007; LAHIRE, 2005) and, as central theoretic referential, the John B. Thompson s (2002) production about ideology. At the methodological level, we sought to link the hermeneutics of depth s as proposed by John B. Thompson (2002) to the content analysis techniques (BARDIN, 1977; ROSEMBERG, 1981). We observed the use of dramatic rhetoric on the Brazilian academic production of Psychology Rhetoric that stigmatizes working children, adolescents and poor families. Thus, this production can be (re) interpreted as ideological, in the sense that it supports the relation of domination between ages and social classes
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-07-20
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T13:32:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359
identifier_str_mv Prado, Renata Lopes Costa. O tema trabalho infanto-juvenil em artigos acadêmicos de psicólogos (as): uma interpretação ideológica. 2009. 280 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/3/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/1/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17359/2/Renata%20Lopes%20Costa%20Prado.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4fc68cff6a8ecc3691de0d2631ac9e60
0c436ad1997caa598e8f2c45e5e9f487
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424083783778304