Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2022
Autor(a) principal: Sousa, Diógenes Rodrigues de lattes
Orientador(a): Torrão Filho, Amilcar lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em História
Departamento: Faculdade de Ciências Sociais
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573
Resumo: Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São Paulo
id PUC_SP-1_14a66e3440a4baa002feec8c76b9e1af
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29573
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Torrão Filho, Amilcarhttp://lattes.cnpq.br/4319412114581031http://lattes.cnpq.br/0806882249236381Sousa, Diógenes Rodrigues de2022-11-03T18:39:35Z2022-11-03T18:39:35Z2022-09-02Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São PauloParte da historiografia acerca da cidade de São Paulo se debruça sobre o período da passagem do século XIX ao XX. As implantações da estrada de ferro e dos complexos fabris, a partir de 1860, definiram uma tipologia de bairros e um modus vivendi distintos daqueles que eram percebidos até então. Os problemas de circulação, abastecimento, habitação, se distinguiam entre as regiões centrais e as parcas condições das regiões próximas aos rios. Uma particularidade fundamental que marcou definitivamente a região central da capital foi a retificação dos rios Tamanduateí e Tietê. Neste contexto, o Pátio do Pari e seus armazéns, nas proximidades da área central, obra do engenheiro Adolpho Augusto Pinto enquanto funcionário da Estrada de Ferro Santos Jundiaí - a São Paulo Railway, são tema desta pesquisa, pois, baseando-se em sua criação em meados do século XIX, pretendemos demonstrar como o complexo ferroviário se inseriu neste ambiente, além da circulação de bens alimentícios e outras mercadorias, na dimensão de uma cidade em constantes alterações urbanas como a São Paulo do período em questão e da presença da imigração inglesa neste contexto. Essa pesquisa tem como objetivo fundamental apresentar uma contribuição à historiografia com a história deste equipamento urbano, esperando-se que possa desencadear novos questionamentos que abarquem temas concernentes à história econômica, social e cultural que tenham como foco o centro urbano de São PauloCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASão PauloSão Paulo RailwayPariHistóriaUrbanizaçãoSão PauloSão Paulo RailwayPariHistoryUrbanizationNas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIXinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDiogenes Rodrigues de Sousa.pdfapplication/pdf4115943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/1/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf74f07cab7a9f4f1f3f4afd67fa2c2f99MD51TEXTDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.txtDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.txtExtracted texttext/plain461400https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/2/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.txt96cdc85b995c1bd8c97b1e290e0531b9MD52THUMBNAILDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.jpgDiogenes Rodrigues de Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/3/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.jpg0b56efca4e968a10cc9cdc072522829eMD53handle/295732022-11-04 08:53:51.443oai:repositorio.pucsp.br:handle/29573Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-04T11:53:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
title Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
spellingShingle Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
Sousa, Diógenes Rodrigues de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
São Paulo
São Paulo Railway
Pari
História
Urbanização
São Paulo
São Paulo Railway
Pari
History
Urbanization
title_short Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
title_full Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
title_fullStr Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
title_full_unstemmed Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
title_sort Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX
author Sousa, Diógenes Rodrigues de
author_facet Sousa, Diógenes Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Torrão Filho, Amilcar
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4319412114581031
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0806882249236381
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Diógenes Rodrigues de
contributor_str_mv Torrão Filho, Amilcar
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
São Paulo
São Paulo Railway
Pari
História
Urbanização
São Paulo
São Paulo Railway
Pari
History
Urbanization
dc.subject.por.fl_str_mv São Paulo
São Paulo Railway
Pari
História
Urbanização
dc.subject.eng.fl_str_mv São Paulo
São Paulo Railway
Pari
History
Urbanization
description Part of the history of São Paulo city covers the period of the passage from the 19th to 20th centuries. The railroad and the factory complexes operations, since 1860, defined a typology of neighborhoods and a way of living distinct from those perceived until this period. Problems such as traffic, supplies and housing were different in the central regions and within the poor conditions of the places close to the rivers. A fundamental particularity that definitely marked the central region of the capital was the rectification of the rivers Tamanduateí and Tietê. In this context, Pari Courtyard and its warehouses, nearby the central area, constructed by the engineer Adolpho Augusto Pinto as a worker of Santos Jundiaí Railway - the São Paulo Railway, are the matter of this research, for, based on its creation in the 19th century, we intend to demonstrate how the railway complex was inserted in this environment, in addition to the circulation of foodstuffs and other goods, in the dimension of a city in constant urban changes such as São Paulo of the period in question and the presence of English immigration in this context. This research has as its fundamental aim the bringing of a contribution for historiography with the history of this urban equipment, hoping that it can trigger new questionings covering themes as economic, social and cultural history focused on the urban center of São Paulo
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:35Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-09-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573
identifier_str_mv Sousa, Diógenes Rodrigues de. Nas redes do Pari: os armazéns da São Paulo Railway no contexto urbanístico de São Paulo em fins do século XIX. 2022. Tese (Doutorado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29573
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/1/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/2/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29573/3/Diogenes%20Rodrigues%20de%20Sousa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 74f07cab7a9f4f1f3f4afd67fa2c2f99
96cdc85b995c1bd8c97b1e290e0531b9
0b56efca4e968a10cc9cdc072522829e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424011105927168