Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2002
Autor(a) principal: Silva, Ismael de Araújo
Orientador(a): Ag Almouloud, Saddo
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188
Resumo: From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost test
id PUC_SP-1_30a12678dfa0d0b68842c6fd756db0b1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11188
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, SaddoSilva, Ismael de Araújo2016-04-27T16:58:13Z2007-08-032002-05-17Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost testDesde a sua origem, o conceito de probabilidades desenvolveu-se em múltiplas perspectivas: concretamente, a probabilidade de um acontecimento ou de um fenômeno tem sido concebida numa vertente clássica ou laplaciana (baseada na "Lei de Laplace"), numa vertente freqüentista (baseada na "Lei dos Grandes Números" de Jacques Bernoulli) e numa vertente pessoal ou subjetiva. Esta dissertação de mestrado teve por objetivo o estudo e aplicação de uma seqüência didática na qual os conceitos ou noções que conduzem à definição de probabilidades fossem abordados a partir de atividades ou situações-problema e as concepções freqüentista e clássica de probabilidade pudessem ser integradas no ensino tendo em vista uma aprendizagem mais profunda e significativa em termos de compreensão e aplicação das probabilidades. A partir do estabelecimento de uma fundamentação teórica e de uma metodologia de pesquisa, dos estudos da História, da Epistemologia e da Transposição Didática, estabelecemos nossa problemática, hipóteses e objetivos de pesquisa. Aplicamos, então, uma seqüência didática com o intuito de atingirmos nossos objetivos de pesquisa. Em seguida, elaboramos nossas conclusões e apresentamos uma bibliografia de nossa pesquisa seguida do questionário aplicado no teste pilotoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22081/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoVisao laplacianaVisao frequentistaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProbabilidadesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAProbabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txtdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txtExtracted texttext/plain311484https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/3/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txt80d4725330e5e43fee817e550bcc5763MD53ORIGINALdissertacao_ismael_araujo_silva.pdfapplication/pdf615518https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/1/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdff211a91228074c46cec931700518ea40MD51THUMBNAILdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgdissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/2/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpg6ac132d14de0cf62d8d3822b07396b9eMD52handle/111882022-04-27 21:08:30.138oai:repositorio.pucsp.br:handle/11188Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:08:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
title Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
spellingShingle Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
Silva, Ismael de Araújo
Visao laplaciana
Visao frequentista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
title_full Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
title_fullStr Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
title_full_unstemmed Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
title_sort Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito
author Silva, Ismael de Araújo
author_facet Silva, Ismael de Araújo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ismael de Araújo
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Visao laplaciana
Visao frequentista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
topic Visao laplaciana
Visao frequentista
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description From her origin, the concept of probabilities grew in multiple perspectives: concretely, the probability of an event or phenomenon has been conceived in a classic slope or laplaciana (based on the "Law of Laplace"), in a slope based on the relative frequency of the event in study (based on the "Law of the Great Numbers" of Jacques Bernoulli) and in a slope personal or subjective. This master's degree dissertation had for objective the study and application of a didactic sequence in the which the concepts or notions that lead to the definition of probabilities were approached starting from activities or situation-problem and the conceptions of relative frequency of an event and classic of probability they could be integrated in the teaching tends in view a deeper and signifcant learning in understanding terms and application of the probabilities. Starting from the establishment of the theoretical foundations and of a research methodology, of the studies of the History, of the Origins of the Knowledge and of the Didactic Transposition, we established our problem, hypotheses and research objectives then. We applied a didactic sequence then with the intention of we reach our research objectives. Soon afterwards, we elaborated our conclusions and we presented a bibliography of our work following by the applied questionnaire in the pilost test
publishDate 2002
dc.date.issued.fl_str_mv 2002-05-17
dc.date.available.fl_str_mv 2007-08-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188
identifier_str_mv Silva, Ismael de Araújo. Probabilidades: a visão laplaciana e a visão freqüentista na introdução do conceito. 2002. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/3/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/1/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11188/2/dissertacao_ismael_araujo_silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 80d4725330e5e43fee817e550bcc5763
f211a91228074c46cec931700518ea40
6ac132d14de0cf62d8d3822b07396b9e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424040589787136