Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação
Ano de defesa: | 2012 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
|
Departamento: |
Psicologia
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16055 |
Resumo: | This work on fear and relations of power is a bibliographical research and a theoretical approach to how fear can be used as an instrument of social control. All the reflection about fear and its possible uses as an instrument of social control is made from the synthesis of Vygotsky in his studies on the theory of emotions. For him, emotion, and therefore, fear is not a simple natural and instinctive survival strength, but also a higher psychological function that constitutes itself on a mediation between person and society, thus a complex synthesis of multiple determinations. After a very brief history of the fears that have plagued, and continues to plague, the human race, some situations in which fear is used as one of the forms of power in relationships are presented, from biblical scriptures and indigenous legends to the 21th century establishment of massive frightening news announcements, through the relations of power within families, schools and the labor s world. Also, we discuss the possible consequences of this culture of fear as an expansion of armed conflicts, social hygienism, as well as the increase in related diseases to that phenomenon, the perpetuation of disciplinary forms of education and how some sectors of society profits from these fears. Finally, a reflection on how we can overcome these relationships, and if this is possible within a class society |
id |
PUC_SP-1_37657d75e508fe1f7bc94ccbac3c1faa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16055 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130629H9Castro, Henrique Meira de2016-04-28T20:56:33Z2012-11-102012-10-16Castro, Henrique Meira de. Fear and relations of power: a contribution to educational psychology. 2012. 82 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16055This work on fear and relations of power is a bibliographical research and a theoretical approach to how fear can be used as an instrument of social control. All the reflection about fear and its possible uses as an instrument of social control is made from the synthesis of Vygotsky in his studies on the theory of emotions. For him, emotion, and therefore, fear is not a simple natural and instinctive survival strength, but also a higher psychological function that constitutes itself on a mediation between person and society, thus a complex synthesis of multiple determinations. After a very brief history of the fears that have plagued, and continues to plague, the human race, some situations in which fear is used as one of the forms of power in relationships are presented, from biblical scriptures and indigenous legends to the 21th century establishment of massive frightening news announcements, through the relations of power within families, schools and the labor s world. Also, we discuss the possible consequences of this culture of fear as an expansion of armed conflicts, social hygienism, as well as the increase in related diseases to that phenomenon, the perpetuation of disciplinary forms of education and how some sectors of society profits from these fears. Finally, a reflection on how we can overcome these relationships, and if this is possible within a class societyA presente dissertação sobre medo e relações de poder é pesquisa bibliográfica e reflexão teórica sobre como o medo pode ser utilizado como instrumento de controle social. Toda a reflexão sobre medo e seu possível uso como instrumento de controle social é feita a partir da síntese que Vigotski faz em seus estudos sobre a teoria das emoções, na qual a emoção e, por conseguinte, o medo não são uma simples força natural e instintiva de sobrevivência, mas também, uma função psicológica superior que se constitui na mediação entre indivíduo e sociedade, portanto complexa, em transformação e síntese de múltiplas determinações. Após traçar uma breve história dos medos que afligiram, e continuam a afligir, o gênero humano, são apresentadas diversas situações nas quais o medo é utilizado como uma das formas de poder nas relações, desde textos bíblicos e lendas indígenas à veiculação massiva de notícias amedrontadoras do século XXI, passando pelas relações de poder dentro das famílias, escolas e no mundo do trabalho. A partir disso, discute possíveis consequências dessa cultura do medo como, uma expansão de conflitos armados, higienismo social, aumento de doenças relacionadas a esses fenômenos, a perpetuação das formas disciplinares na educação e como alguns setores da sociedade lucram com esses medos. Faz uma reflexão sobre como podemos superar essas relações e se isso é possível numa sociedade de classesConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32314/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaMedoEmoçõesRelações de poderCultura do medoVigotskiPsicologia histórico-culturalFearEmotionsRelations of powerCulture of fearVygotskyHistorical-cultural psychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALMedo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educaçãoFear and relations of power: a contribution to educational psychologyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTHenrique Meira de Castro.pdf.txtHenrique Meira de Castro.pdf.txtExtracted texttext/plain144270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/3/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf.txt5f169fe3086e10caa2eedbeba0faee65MD53ORIGINALHenrique Meira de Castro.pdfapplication/pdf968354https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/1/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdfefc12339e49fe6013a418d2e3fee45c5MD51THUMBNAILHenrique Meira de Castro.pdf.jpgHenrique Meira de Castro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/2/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/160552022-04-27 15:27:41.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/16055Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:27:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Fear and relations of power: a contribution to educational psychology |
title |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
spellingShingle |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação Castro, Henrique Meira de Medo Emoções Relações de poder Cultura do medo Vigotski Psicologia histórico-cultural Fear Emotions Relations of power Culture of fear Vygotsky Historical-cultural psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
title_full |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
title_fullStr |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
title_full_unstemmed |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
title_sort |
Medo e relações de poder: uma contribuição para a psicologia da educação |
author |
Castro, Henrique Meira de |
author_facet |
Castro, Henrique Meira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130629H9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Henrique Meira de |
contributor_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medo Emoções Relações de poder Cultura do medo Vigotski Psicologia histórico-cultural |
topic |
Medo Emoções Relações de poder Cultura do medo Vigotski Psicologia histórico-cultural Fear Emotions Relations of power Culture of fear Vygotsky Historical-cultural psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Fear Emotions Relations of power Culture of fear Vygotsky Historical-cultural psychology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This work on fear and relations of power is a bibliographical research and a theoretical approach to how fear can be used as an instrument of social control. All the reflection about fear and its possible uses as an instrument of social control is made from the synthesis of Vygotsky in his studies on the theory of emotions. For him, emotion, and therefore, fear is not a simple natural and instinctive survival strength, but also a higher psychological function that constitutes itself on a mediation between person and society, thus a complex synthesis of multiple determinations. After a very brief history of the fears that have plagued, and continues to plague, the human race, some situations in which fear is used as one of the forms of power in relationships are presented, from biblical scriptures and indigenous legends to the 21th century establishment of massive frightening news announcements, through the relations of power within families, schools and the labor s world. Also, we discuss the possible consequences of this culture of fear as an expansion of armed conflicts, social hygienism, as well as the increase in related diseases to that phenomenon, the perpetuation of disciplinary forms of education and how some sectors of society profits from these fears. Finally, a reflection on how we can overcome these relationships, and if this is possible within a class society |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-11-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-10-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Castro, Henrique Meira de. Fear and relations of power: a contribution to educational psychology. 2012. 82 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16055 |
identifier_str_mv |
Castro, Henrique Meira de. Fear and relations of power: a contribution to educational psychology. 2012. 82 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/3/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/1/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16055/2/Henrique%20Meira%20de%20Castro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5f169fe3086e10caa2eedbeba0faee65 efc12339e49fe6013a418d2e3fee45c5 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793423960732336128 |