Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo
Ano de defesa: | 2021 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
|
Departamento: |
Faculdade de Educação
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24688 |
Resumo: | The research Reading the world: Journalism from the perspective of educational action – a study on Revista E by Sesc São Paulo investigates the approximations between Journalism and Education based on a case study on Revista E, created and maintained by Sesc São Paulo. It analyzes the characteristics of a journalistic publication carried out with educational intent to identify the foundations and outline paradigms of Journalism committed to Education, from the references of cultural mediation and from the perspective of non-formal education. The research starts from the question-problem: What are the characteristics of a journalistic publication that allow to understand it beyond the commitment to inform, also approaching an educational action? As for the methodology, it is a qualitative research, based on a literature review and a case study. The research analyzes the twelve monthly editions of 2019 of the publication, based on the elementary categories built based on the theoretical framework, which relate cultural mediation, communication and educational action as an ethical dimension of the project. The categories used are: commitment to expanding the repertoire; valorization of the plurality of voices; and encouragement of aesthetic appreciation. The result of this survey allowed us to understand how the magazine articulates these methodologies in its content production, to fulfill the premises of a journalistic product aligned with the commitment to Education |
id |
PUC_SP-1_3e5d742ec20cf8f28eac66733b404058 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/24688 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Fernando José dehttp://lattes.cnpq.br/0130775836783181http://lattes.cnpq.br/7311551970080414Paulics, Adriana Reis2022-02-22T15:41:53Z2022-02-22T15:41:53Z2021-11-30Paulics, Adriana Reis. Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24688The research Reading the world: Journalism from the perspective of educational action – a study on Revista E by Sesc São Paulo investigates the approximations between Journalism and Education based on a case study on Revista E, created and maintained by Sesc São Paulo. It analyzes the characteristics of a journalistic publication carried out with educational intent to identify the foundations and outline paradigms of Journalism committed to Education, from the references of cultural mediation and from the perspective of non-formal education. The research starts from the question-problem: What are the characteristics of a journalistic publication that allow to understand it beyond the commitment to inform, also approaching an educational action? As for the methodology, it is a qualitative research, based on a literature review and a case study. The research analyzes the twelve monthly editions of 2019 of the publication, based on the elementary categories built based on the theoretical framework, which relate cultural mediation, communication and educational action as an ethical dimension of the project. The categories used are: commitment to expanding the repertoire; valorization of the plurality of voices; and encouragement of aesthetic appreciation. The result of this survey allowed us to understand how the magazine articulates these methodologies in its content production, to fulfill the premises of a journalistic product aligned with the commitment to EducationA pesquisa Ler o mundo: o Jornalismo na perspectiva da ação educativa – um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo investiga as aproximações entre o Jornalismo e a Educação a partir de um estudo de caso sobre a Revista E, criada e mantida pelo Sesc São Paulo. Analisa as características de uma publicação jornalística realizada com intencionalidade educativa para identificar os fundamentos e traçar paradigmas do Jornalismo comprometido com a Educação, a partir de referenciais da mediação cultural e sob a ótica da educação não formal. A pesquisa parte da pergunta-problema: Quais as características de uma publicação jornalística que permitem compreendê-la para além do compromisso de informar, aproximando-se também de uma ação educativa? Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa qualitativa, embasada em revisão de literatura e em estudo de caso. A pesquisa analisa as doze edições mensais de 2019 da publicação, a partir das categorias elementares construídas com base no referencial teórico, que relacionam a mediação cultural, a comunicação e a ação educativa como dimensão ética do projeto. As categorias utilizadas são: compromisso com ampliação de repertório; valorização da pluralidade de vozes; e estímulo à apreciação estética. O resultado deste levantamento permitiu compreender como a revista articula essas metodologias em sua produção de conteúdo, para cumprir com as premissas de um produto jornalístico alinhado com o compromisso da EducaçãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOJornalismo e educaçãoMediação culturalCurrículoEducação não formalEducomunicaçãoJournalism and EducationCultural mediationCurriculumNon-formal educationEdu-communicationLer o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAdriana Reis Paulics.pdfapplication/pdf2648208https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/1/Adriana%20Reis%20Paulics.pdfd547c847983bc0ab454647b004dd056eMD51TEXTAdriana Reis Paulics.pdf.txtAdriana Reis Paulics.pdf.txtExtracted texttext/plain299140https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/2/Adriana%20Reis%20Paulics.pdf.txtc6a8f35840a2538da859f753743471acMD52THUMBNAILAdriana Reis Paulics.pdf.jpgAdriana Reis Paulics.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1204https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/3/Adriana%20Reis%20Paulics.pdf.jpgcd9f2aca8e63c7d583361d2a54b9081dMD53handle/246882022-02-23 07:58:22.736oai:repositorio.pucsp.br:handle/24688Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T10:58:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
title |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
spellingShingle |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo Paulics, Adriana Reis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Jornalismo e educação Mediação cultural Currículo Educação não formal Educomunicação Journalism and Education Cultural mediation Curriculum Non-formal education Edu-communication |
title_short |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
title_full |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
title_fullStr |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
title_full_unstemmed |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
title_sort |
Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo |
author |
Paulics, Adriana Reis |
author_facet |
Paulics, Adriana Reis |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0130775836783181 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7311551970080414 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulics, Adriana Reis |
contributor_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Jornalismo e educação Mediação cultural Currículo Educação não formal Educomunicação Journalism and Education Cultural mediation Curriculum Non-formal education Edu-communication |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo e educação Mediação cultural Currículo Educação não formal Educomunicação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Journalism and Education Cultural mediation Curriculum Non-formal education Edu-communication |
description |
The research Reading the world: Journalism from the perspective of educational action – a study on Revista E by Sesc São Paulo investigates the approximations between Journalism and Education based on a case study on Revista E, created and maintained by Sesc São Paulo. It analyzes the characteristics of a journalistic publication carried out with educational intent to identify the foundations and outline paradigms of Journalism committed to Education, from the references of cultural mediation and from the perspective of non-formal education. The research starts from the question-problem: What are the characteristics of a journalistic publication that allow to understand it beyond the commitment to inform, also approaching an educational action? As for the methodology, it is a qualitative research, based on a literature review and a case study. The research analyzes the twelve monthly editions of 2019 of the publication, based on the elementary categories built based on the theoretical framework, which relate cultural mediation, communication and educational action as an ethical dimension of the project. The categories used are: commitment to expanding the repertoire; valorization of the plurality of voices; and encouragement of aesthetic appreciation. The result of this survey allowed us to understand how the magazine articulates these methodologies in its content production, to fulfill the premises of a journalistic product aligned with the commitment to Education |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-11-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-02-22T15:41:53Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-02-22T15:41:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Paulics, Adriana Reis. Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24688 |
identifier_str_mv |
Paulics, Adriana Reis. Ler o mundo: o jornalismo na perspectiva da ação educativa - um estudo sobre a Revista E do Sesc São Paulo. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/1/Adriana%20Reis%20Paulics.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/2/Adriana%20Reis%20Paulics.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24688/3/Adriana%20Reis%20Paulics.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d547c847983bc0ab454647b004dd056e c6a8f35840a2538da859f753743471ac cd9f2aca8e63c7d583361d2a54b9081d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793423946841849856 |