Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020
Ano de defesa: | 2022 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
|
Departamento: |
Faculdade de Educação
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30982 |
Resumo: | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES |
id |
PUC_SP-1_556fc9a9e49fd67dd33e6a25ad5140da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/30982 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquimhttp://lattes.cnpq.br/7346391673249451http://lattes.cnpq.br/3243128112364552Fontes, Renata Canuto2023-02-03T14:56:19Z2023-02-03T14:56:19Z2022-12-08Fontes, Renata Canuto. Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30982Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESEssa dissertação tem como intenção analisar historicamente o conceito de Educação Patrimonial, ou seja, os motivos para o seu aparecimento e seu histórico, desde os anos 1980 até o presente momento, buscando compreender o aparecimento de termo, as mudanças e permanências de seus significados, e a discussão sobre quais devem ser os artefatos culturais dignos de preservação e educação, seus motivos e práticas educativas. Tem por hipótese que o termo vai sendo modificado enquanto novos grupos e agentes entram no debate sobre o patrimônio cultural no Brasil, imprimindo novos significados ao termo, por interesses sociais e políticos e por embates relacionados às alterações sobre a própria noção de patrimônio. A base documental será composta por diferentes documentos normativos, as bases legais para a orientação do termo, o ordenamento jurídico nacional para sua orientação, impressos variados que falam sobre o assunto. Para os estudos sobre patrimônio e o seu histórico, serão utilizados os trabalhos de Hartog (2005), para os estudos sobre História e Memória, Jacques Le Goff (2013) e para o entendimento da história dos conceitos, Reinhart Koselleck (1992). Chegou-se à conclusão de que a Educação Patrimonial surge como uma metodologia para o público identificar e reconhecer um bem público, com vistas à patrimonialização ou já patrimonializado. Hoje, preserva essa função, mas evidencia a participação da comunidade nos processos de identificação e (auto)reconhecimento do que deva ser preservadoporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação patrimonialPatrimónio culturalHistória dos conceitosThis paper intends to historically analyze the concept of Heritage Education, such as, its creation and appearance of the term as well as its history, from 1980 to the present, seeking to understand the appearance of the term, the changes and permanence of its meanings, and the debate about which cultural artifacts should be worthy of preservation and education, the educational practices and its motives. The hypothesis is that the term is being modified as new groups and agents enter the debate on cultural heritage in Brazil, giving new meanings to the term, due to social and political interests and clashes related to changes in the very notion of heritage. The documentary basis will be composed of different normative documents, the legal bases for the orientation of the term, the national legal system for its orientation, and various forms of written papers that discuss the subject. For the studies on heritage and its history, the works of Hartog (2005) will be used, for studies on History and Memory Jacques Le Goff (2013) and for understanding the Conceptual History, Reinhart Koselleck (1992). This study concluded that Heritage Education emerges as a methodology for the public to identify and recognize a public good, aiming to patrimonialization or is already a listed heritage. Today, Heritage Education preserves this function, but also highlights the participation of the community in the processes of identification and (self) recognition of what must be preservedEducação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Canuto Fontes.pdf.txtRenata Canuto Fontes.pdf.txtExtracted texttext/plain356621https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/2/Renata%20Canuto%20Fontes.pdf.txt0d9e8179de4ab8b8429944c3c2e98affMD52THUMBNAILRenata Canuto Fontes.pdf.jpgRenata Canuto Fontes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1222https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/3/Renata%20Canuto%20Fontes.pdf.jpg0b3460534dc2fef8d940bc941441fff1MD53ORIGINALRenata Canuto Fontes.pdfRenata Canuto Fontes.pdfapplication/pdf13426481https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/4/Renata%20Canuto%20Fontes.pdfd72f557b57ccea8feee87f82167da506MD54handle/309822023-02-06 08:01:21.68oai:repositorio.pucsp.br:handle/30982Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-02-06T11:01:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
title |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
spellingShingle |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 Fontes, Renata Canuto CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação patrimonial Património cultural História dos conceitos This paper intends to historically analyze the concept of Heritage Education, such as, its creation and appearance of the term as well as its history, from 1980 to the present, seeking to understand the appearance of the term, the changes and permanence of its meanings, and the debate about which cultural artifacts should be worthy of preservation and education, the educational practices and its motives. The hypothesis is that the term is being modified as new groups and agents enter the debate on cultural heritage in Brazil, giving new meanings to the term, due to social and political interests and clashes related to changes in the very notion of heritage. The documentary basis will be composed of different normative documents, the legal bases for the orientation of the term, the national legal system for its orientation, and various forms of written papers that discuss the subject. For the studies on heritage and its history, the works of Hartog (2005) will be used, for studies on History and Memory Jacques Le Goff (2013) and for understanding the Conceptual History, Reinhart Koselleck (1992). This study concluded that Heritage Education emerges as a methodology for the public to identify and recognize a public good, aiming to patrimonialization or is already a listed heritage. Today, Heritage Education preserves this function, but also highlights the participation of the community in the processes of identification and (self) recognition of what must be preserved |
title_short |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
title_full |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
title_fullStr |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
title_full_unstemmed |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
title_sort |
Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020 |
author |
Fontes, Renata Canuto |
author_facet |
Fontes, Renata Canuto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquim |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7346391673249451 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3243128112364552 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontes, Renata Canuto |
contributor_str_mv |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquim |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação patrimonial Património cultural História dos conceitos This paper intends to historically analyze the concept of Heritage Education, such as, its creation and appearance of the term as well as its history, from 1980 to the present, seeking to understand the appearance of the term, the changes and permanence of its meanings, and the debate about which cultural artifacts should be worthy of preservation and education, the educational practices and its motives. The hypothesis is that the term is being modified as new groups and agents enter the debate on cultural heritage in Brazil, giving new meanings to the term, due to social and political interests and clashes related to changes in the very notion of heritage. The documentary basis will be composed of different normative documents, the legal bases for the orientation of the term, the national legal system for its orientation, and various forms of written papers that discuss the subject. For the studies on heritage and its history, the works of Hartog (2005) will be used, for studies on History and Memory Jacques Le Goff (2013) and for understanding the Conceptual History, Reinhart Koselleck (1992). This study concluded that Heritage Education emerges as a methodology for the public to identify and recognize a public good, aiming to patrimonialization or is already a listed heritage. Today, Heritage Education preserves this function, but also highlights the participation of the community in the processes of identification and (self) recognition of what must be preserved |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação patrimonial Património cultural História dos conceitos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
This paper intends to historically analyze the concept of Heritage Education, such as, its creation and appearance of the term as well as its history, from 1980 to the present, seeking to understand the appearance of the term, the changes and permanence of its meanings, and the debate about which cultural artifacts should be worthy of preservation and education, the educational practices and its motives. The hypothesis is that the term is being modified as new groups and agents enter the debate on cultural heritage in Brazil, giving new meanings to the term, due to social and political interests and clashes related to changes in the very notion of heritage. The documentary basis will be composed of different normative documents, the legal bases for the orientation of the term, the national legal system for its orientation, and various forms of written papers that discuss the subject. For the studies on heritage and its history, the works of Hartog (2005) will be used, for studies on History and Memory Jacques Le Goff (2013) and for understanding the Conceptual History, Reinhart Koselleck (1992). This study concluded that Heritage Education emerges as a methodology for the public to identify and recognize a public good, aiming to patrimonialization or is already a listed heritage. Today, Heritage Education preserves this function, but also highlights the participation of the community in the processes of identification and (self) recognition of what must be preserved |
description |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-12-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-03T14:56:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-03T14:56:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Fontes, Renata Canuto. Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30982 |
identifier_str_mv |
Fontes, Renata Canuto. Educação patrimonial: história da noção, significados, práticas - 1983-2020. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/2/Renata%20Canuto%20Fontes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/3/Renata%20Canuto%20Fontes.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30982/4/Renata%20Canuto%20Fontes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0d9e8179de4ab8b8429944c3c2e98aff 0b3460534dc2fef8d940bc941441fff1 d72f557b57ccea8feee87f82167da506 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424087840718848 |