Mídia, cognição e poder: uma leitura corpomídia da lei Cidade Limpa

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Pasqualini, Diógenes José lattes
Orientador(a): Katz, Helena
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
Departamento: Comunicação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4275
Resumo: The current mayor of Sao Paulo, Gilberto Kassab, was elected deputy mayor in José Serra's government in 2004. When Serra left office to become Governor of the State of São Paulo, he assumed command of the administrative municipality. He gained notoriety by presenting a controversial proposal, which became a law in São Paulo, law n. 14.233 of 2006. It became known as "Clean City Law", and determines the use of the urban landscape in the county. Upon gaining a place and providing guidelines for the media, the "Clean City Project," he gained prominence in the media, and political force, and as a politician with a modest political career, (he had been a city councilman and deputy), he went on to be elected mayor of the largest city in Latin America. He won the elections in 2008 by defeating the two candidates who were considered, up until that time, more "experienced" in politics: former Sao Paulo Governor Geraldo Alckmin and the former mayor of São Paulo, Marta Suplicy. The hypothesis argued here is that this Law gave rise to the political marketing strategy used in the election of Gilberto Kassab for the post of Mayor of Sao Paulo. The proposed "clean the city" of its visible pollution became a powerful metaphor. The cleaning concept embodied the ideal city to live in, free of problems, more humane, safe, an orderly city, free of its ills. To investigate the effect of this Law and its effect on voters the metaphorical theory Corpomídia will be used (Katz & Greiner), which expands the understanding of the relationship between the body, through its mediation and how the massification of a proposal for cleaning captured people around an idea
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Upon gaining a place and providing guidelines for the media, the "Clean City Project," he gained prominence in the media, and political force, and as a politician with a modest political career, (he had been a city councilman and deputy), he went on to be elected mayor of the largest city in Latin America. He won the elections in 2008 by defeating the two candidates who were considered, up until that time, more "experienced" in politics: former Sao Paulo Governor Geraldo Alckmin and the former mayor of São Paulo, Marta Suplicy. The hypothesis argued here is that this Law gave rise to the political marketing strategy used in the election of Gilberto Kassab for the post of Mayor of Sao Paulo. The proposed "clean the city" of its visible pollution became a powerful metaphor. The cleaning concept embodied the ideal city to live in, free of problems, more humane, safe, an orderly city, free of its ills. To investigate the effect of this Law and its effect on voters the metaphorical theory Corpomídia will be used (Katz & Greiner), which expands the understanding of the relationship between the body, through its mediation and how the massification of a proposal for cleaning captured people around an ideaO atual prefeito de São Paulo, Gilberto Kassab, foi eleito vice-prefeito na chapa de José Serra, em 2004. Quando Serra deixou o cargo, para ser governador do Estado de São Paulo, Kassab assumiu o comando administrativo do município. Ganhou notoriedade ao apresentar uma proposta polêmica, que dispõe sobre os usos da paisagem urbana no município, que foi transformada na Lei n. 14.223 de 2006 e que tornou-se conhecida como Lei Cidade Limpa . Antes de virar Lei, ainda enquanto Projeto Cidade Limpa , conseguiu pautar os meios de comunicação, fazendo com que Gilberto Kassab ganhasse destaque na mídia, força política e, de um político de carreira modesta (tinha sido vereador e deputado), conseguisse ser eleito prefeito da maior cidade da América Latina. Kassab venceu as eleições em 2008 ao derrotar dois candidatos considerados, até então, mais experientes na esfera política: o ex-governador de São Paulo Geraldo Alckmin e a ex-prefeita da capital paulista Marta Suplicy. A hipótese aqui defendida é a de que a estratégia de marketing político responsável por sua eleição foi construída a partir dessa Lei. A proposta de limpar a cidade da sua poluição visual transformou-se em uma metáfora poderosa. O conceito de limpeza corporificou a cidade ideal para se viver, livre de todos os problemas, mais humana, segura, uma cidade em ordem, limpa de seus males. Para investigar a ação dessa Lei e sua ação metafórica sobre os eleitores será empregada a Teoria Corpomídia (Katz & Greiner), que amplia o entendimento da relação entre corpo e a sua mediação com o meio e como a massificação de uma proposta de limpeza capturou as pessoas em torno de uma ideiaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13035/Diogenes%20Jose%20Pasqualini.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoLei Cidade LimpaGilberto KassabEleições 2008Campanha eleitoralMarketing políticoTeoria corpomídiaClean City LawElections 2008CampaignPolitical marketingCorpomídia theoryCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOMídia, cognição e poder: uma leitura corpomídia da lei Cidade Limpainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDiogenes Jose Pasqualini.pdf.txtDiogenes Jose Pasqualini.pdf.txtExtracted texttext/plain308575https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4275/3/Diogenes%20Jose%20Pasqualini.pdf.txt3b6fd48aa6c6e1d86fe19ecc51e5025fMD53ORIGINALDiogenes Jose Pasqualini.pdfapplication/pdf2280193https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4275/1/Diogenes%20Jose%20Pasqualini.pdf304a1d8389dda4bd15f2fd2abe98cf6dMD51THUMBNAILDiogenes Jose Pasqualini.pdf.jpgDiogenes Jose Pasqualini.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4275/2/Diogenes%20Jose%20Pasqualini.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/42752023-09-25 11:35:54.276oai:repositorio.pucsp.br:handle/4275Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-09-25T14:35:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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