Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2023
Autor(a) principal: Silva, Bárbara Beatriz Pena da lattes
Orientador(a): Braghini, Katya Mitsuko Zuquim lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
Departamento: Faculdade de Educação
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028
Resumo: A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc.
id PUC_SP-1_861ad3437d0967cb678a7502b067e0e9
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/40028
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Braghini, Katya Mitsuko Zuquimhttp://lattes.cnpq.br/7346391673249451http://lattes.cnpq.br/3120893741585271Silva, Bárbara Beatriz Pena da2023-12-01T15:22:27Z2023-12-01T15:22:27Z2023-10-03Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc.A brinquedoteca é um lugar destinado aos brinquedos e atividades lúdicas. Parte do seu histórico indica que elas têm relação com espaços públicos, como as bibliotecas de brinquedos e, privados, como os quartos de brincar nas casas de famílias burguesas. O debate acerca desse tema ganha aspectos globais na década de 1970 a partir das trocas entre núcleos de pesquisa e prática do brincar localizados em diferentes países. Este estudo pretende compreender os discursos de defesa e estudo da brinquedoteca, ao longo dos anos, em âmbito internacional e nacional, pela voz daqueles que se propõem a idealizá-la. Sendo um estudo histórico, buscou- se uma análise documental de instituições internacionais, nacionais, jornais, revistas e livros especializados (sobre infância e educacionais), legislações, debates acadêmicos, processos de normatização do espaço e fotografias. Compreende-se que a ideia de brinquedoteca foi construída na tessitura histórica das relações sociais, pela abordagem material que transita entre pessoas, instituições, dispositivos e retórica, a maneira como Thompson, entende a ideia de formação de redes pela experiência. Resulta que brinquedotecas são órgãos voltados à infância, adaptáveis aos meios sociais, culturais, históricos e por necessidades humanas imediatas: para aplacar a pobreza, sanar, cuidar, brincar e etcConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOBrinquedotecaInfânciaITLABrincarHistória da infânciaToy libraryChildhoodITLAPlayHistory of childhoodBrinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo históricoToys libraries: trajectories and transformations - a historical studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBarbara Beatriz Pena da Silva.pdfapplication/pdf5584798https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/1/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdff4c3b9d55e8f7259648e5d58b19c86c2MD51TEXTBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.txtBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain587569https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/2/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.txt6a53bc23a71b0e3bc319006d4a36845dMD52THUMBNAILBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.jpgBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/3/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.jpgff3c0a811649437fc21ccd457d9ef8beMD53handle/400282023-12-04 08:54:50.161oai:repositorio.pucsp.br:handle/40028Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-04T11:54:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Toys libraries: trajectories and transformations - a historical study
title Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
spellingShingle Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
Silva, Bárbara Beatriz Pena da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Brinquedoteca
Infância
ITLA
Brincar
História da infância
Toy library
Childhood
ITLA
Play
History of childhood
title_short Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
title_full Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
title_fullStr Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
title_full_unstemmed Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
title_sort Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
author Silva, Bárbara Beatriz Pena da
author_facet Silva, Bárbara Beatriz Pena da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Braghini, Katya Mitsuko Zuquim
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7346391673249451
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3120893741585271
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bárbara Beatriz Pena da
contributor_str_mv Braghini, Katya Mitsuko Zuquim
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Brinquedoteca
Infância
ITLA
Brincar
História da infância
Toy library
Childhood
ITLA
Play
History of childhood
dc.subject.por.fl_str_mv Brinquedoteca
Infância
ITLA
Brincar
História da infância
dc.subject.eng.fl_str_mv Toy library
Childhood
ITLA
Play
History of childhood
description A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-01T15:22:27Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-01T15:22:27Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028
identifier_str_mv Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/1/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/2/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/3/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f4c3b9d55e8f7259648e5d58b19c86c2
6a53bc23a71b0e3bc319006d4a36845d
ff3c0a811649437fc21ccd457d9ef8be
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278160698605568