Meu nome não é Pixote: a presença do jovem transgressor no cinema brasileiro (1980-2010)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Silva, Ed Anderson Mascarenhas lattes
Orientador(a): Borelli, Silvia Helena Simões
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
Departamento: Ciências Sociais
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3422
Resumo: This master's degree dissertation project faces the challenge of developing a critical view on cultural projects in modern life, encompassing productions and cultural practices, more precisely the movies and the imagination of youth in their cultural and historical relevance. Its purpose is to observe the presence of young trespassers in nowadays society under the scrutiny of 2 Brazilian movie productions made decades apart: Hector Babenco's PIXOTE: A LEI DO MAIS FRACO (1980) and Mauro Lima's MEU NOME NÃO É JOHNNY (2008). On the foreground, this reflection aims to identify the movie genres of those 2 Brazilian productions and pose questions on the adventure, drama and action related to the protagonists induced to act like heros. As well as the relationship between myth and society. It is an attempt to measure up those 2 films against similar productions specially researched for within this context. Subsequently, as in the two aforetold movies there is emphasis on juvenile characters and their keen relationship with the metropolis 30 years apart, we shall seek to understand the bonds between adolescence/youth at that time and its dialogue with the metropolis, as a public space for social politics. And to justify the presence of vulnerabilities and breach of patterns caused by those protagonists in such films
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