Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Cardoso, José Carlos Martins lattes
Orientador(a): Chizzotti, Antonio
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9751
Resumo: This thesis analyzes the Joint Action Plan - PAR and its deployment in the action set in the Plan Hall, under the auspices of the size of educational management in the Municipality of Portel in the state of Pará in the period 2007-2010. It also consists in raising the possible interference of the Integrated Planning, Budget and Finance of the Ministry of Education - SIMEC - PAR module, the process of conducting the municipal education.The overall objective of the thesis is to analyze the systemic process of implementation of PAR as strategic management tool municipal educational systems for teaching and its result in the construction of public policy and management of the municipal education of a city, geographically isolated in space Amazon, and the worst results in IDEB - the city of Para Portel in Marajó archipelago.The research methodology is a case study, a qualitative, and is characterized by analytical and comprises a literature review, documentary research and field research on the City of Portel in Marajó Archipelago , providing direct contact with staff or local committees , followed by semi-structured interviews with staff setting-up of the PAR . From the first theoretical-practical inserts revealed a systemic articulated public policy, technical, operational and bureaucratic, with a demand for action beyond the capacity of the municipal entity from the point of view of educational administration
id PUC_SP-1_c213363fa6c8b36f1a401e8fd69c6f28
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9751
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Chizzotti, Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255144Y2Cardoso, José Carlos Martins2016-04-27T14:31:15Z2013-12-122013-11-27Cardoso, José Carlos Martins. Systemic Policy PDE: the case of the municipality of the archipelago of Marajo. 2013. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9751This thesis analyzes the Joint Action Plan - PAR and its deployment in the action set in the Plan Hall, under the auspices of the size of educational management in the Municipality of Portel in the state of Pará in the period 2007-2010. It also consists in raising the possible interference of the Integrated Planning, Budget and Finance of the Ministry of Education - SIMEC - PAR module, the process of conducting the municipal education.The overall objective of the thesis is to analyze the systemic process of implementation of PAR as strategic management tool municipal educational systems for teaching and its result in the construction of public policy and management of the municipal education of a city, geographically isolated in space Amazon, and the worst results in IDEB - the city of Para Portel in Marajó archipelago.The research methodology is a case study, a qualitative, and is characterized by analytical and comprises a literature review, documentary research and field research on the City of Portel in Marajó Archipelago , providing direct contact with staff or local committees , followed by semi-structured interviews with staff setting-up of the PAR . From the first theoretical-practical inserts revealed a systemic articulated public policy, technical, operational and bureaucratic, with a demand for action beyond the capacity of the municipal entity from the point of view of educational administrationA presente tese analisa o Plano de Ações Articuladas - PAR e seu desdobramento no conjunto de ações previstas no Plano municipal, sob a égide da dimensão da gestão educacional no Município de Portel, no Estado do Pará no período de 2007 a 2010. Consiste também em levantar as possíveis interferências do Sistema Integrado Planejamento, Orçamento e Finanças do Ministério da Educação SIMEC- módulo PAR, no processo de condução da educação municipal. O objetivo geral da tese é analisar o processo sistêmico de implantação do PAR, como instrumento estratégico de gestão educacional dos sistemas municipais de ensino e seu resultado na construção de políticas públicas e de gerenciamento do sistema municipal de ensino de um município, geograficamente isolado no espaço amazônico, e com os piores resultados no IDEB o município paraense de Portel, no arquipélago de Marajó. A metodologia da pesquisa é um estudo de caso, de cunho qualitativo, e se caracteriza pela modalidade analítica, compreende a revisão bibliográfica, a pesquisa documental e a pesquisa de campo no Município de Portel, no Arquipélago de Marajó, proporcionando contato direto com a equipe ou comitês locais, acompanhada de entrevistas semiestruturadas com a equipe elaboradora do PAR. A partir das primeiras inserções teórico-práticas evidenciou-se uma política pública sistêmica articulada, técnico-operacional e burocrática, com uma demanda de ações além da capacidade do ente municipal sob o ponto de vista da gestão educacionalConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22756/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPlano de Ações ArticuladasPolítica educacionalEducação básicaPlanejamento educacionalJoint Action PlanEducational policyBasic EducationEducational planningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOPlano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de MarajóSystemic Policy PDE: the case of the municipality of the archipelago of Marajoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJose Carlos Martins Cardoso.pdf.txtJose Carlos Martins Cardoso.pdf.txtExtracted texttext/plain439275https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/3/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf.txta0a175eb7a50a507c7e0678543a96e54MD53ORIGINALJose Carlos Martins Cardoso.pdfapplication/pdf1696037https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/1/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf4f641821299a137dbdd0042cb2527b5eMD51THUMBNAILJose Carlos Martins Cardoso.pdf.jpgJose Carlos Martins Cardoso.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2115https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/2/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf.jpgdf39527e57fb878be7a6a80242a3e6b2MD52handle/97512023-06-28 11:58:23.726oai:repositorio.pucsp.br:handle/9751Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T14:58:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Systemic Policy PDE: the case of the municipality of the archipelago of Marajo
title Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
spellingShingle Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
Cardoso, José Carlos Martins
Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Educação básica
Planejamento educacional
Joint Action Plan
Educational policy
Basic Education
Educational planning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
title_full Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
title_fullStr Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
title_full_unstemmed Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
title_sort Plano de Ação Articulada (PAR): política sistêmica do PDE o município de Portel no Arquepélago de Marajó
author Cardoso, José Carlos Martins
author_facet Cardoso, José Carlos Martins
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Chizzotti, Antonio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255144Y2
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, José Carlos Martins
contributor_str_mv Chizzotti, Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Educação básica
Planejamento educacional
topic Plano de Ações Articuladas
Política educacional
Educação básica
Planejamento educacional
Joint Action Plan
Educational policy
Basic Education
Educational planning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Joint Action Plan
Educational policy
Basic Education
Educational planning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This thesis analyzes the Joint Action Plan - PAR and its deployment in the action set in the Plan Hall, under the auspices of the size of educational management in the Municipality of Portel in the state of Pará in the period 2007-2010. It also consists in raising the possible interference of the Integrated Planning, Budget and Finance of the Ministry of Education - SIMEC - PAR module, the process of conducting the municipal education.The overall objective of the thesis is to analyze the systemic process of implementation of PAR as strategic management tool municipal educational systems for teaching and its result in the construction of public policy and management of the municipal education of a city, geographically isolated in space Amazon, and the worst results in IDEB - the city of Para Portel in Marajó archipelago.The research methodology is a case study, a qualitative, and is characterized by analytical and comprises a literature review, documentary research and field research on the City of Portel in Marajó Archipelago , providing direct contact with staff or local committees , followed by semi-structured interviews with staff setting-up of the PAR . From the first theoretical-practical inserts revealed a systemic articulated public policy, technical, operational and bureaucratic, with a demand for action beyond the capacity of the municipal entity from the point of view of educational administration
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-12-12
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-11-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cardoso, José Carlos Martins. Systemic Policy PDE: the case of the municipality of the archipelago of Marajo. 2013. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9751
identifier_str_mv Cardoso, José Carlos Martins. Systemic Policy PDE: the case of the municipality of the archipelago of Marajo. 2013. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/3/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/1/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9751/2/Jose%20Carlos%20Martins%20Cardoso.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a0a175eb7a50a507c7e0678543a96e54
4f641821299a137dbdd0042cb2527b5e
df39527e57fb878be7a6a80242a3e6b2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424081106763776