Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas
Ano de defesa: | 2022 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos |
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621 |
Resumo: | This work proposes a methodological approach to the development of a didactic sequence as an Educational Curriculum Material, having the controversial theme - Eugenics, which presents itself as a Socio-scientific Question - QSC. This theme is developed through three fields of Education: the Curriculum, Relations for Ethnic-Racial Education and Teacher Training. The proposition of this didactic sequence aligned with educational design and this triangulation of fields, in addition to presenting itself as an educational innovation, presents itself as a proposal to evaluate its potentialities and limitations. In this way, the work consisted in the formulation of criteria that, after analysis, bring the perception that the didactic sequence can, with its potential, reach the presupposed objectives and that, due to its limitations, the formation of the teacher is significantly a preponderant factor for the its existence. Therefore, when developing, in the future, the application and evaluation of this didactic sequence, it will be possible to guide the production of an Educational Curriculum Material (ECM), which is a curricular material that is concerned with the formation of the teacher, with the promotion of education on socio-scientific issues (QSC's), and more specifically, on education for ethnic-racial relations in Science Teaching. |
id |
SCAR_ffc14d460759441374c9f765f377a259 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16621 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
|
spelling |
Miranda, Alexandre Marcel deSilva, Douglas Verrangia Corrêa dahttp://lattes.cnpq.br/7699024298055259http://lattes.cnpq.br/74590830191076332022-09-15T12:33:33Z2022-09-15T12:33:33Z2022-07-14MIRANDA, Alexandre Marcel de. Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621This work proposes a methodological approach to the development of a didactic sequence as an Educational Curriculum Material, having the controversial theme - Eugenics, which presents itself as a Socio-scientific Question - QSC. This theme is developed through three fields of Education: the Curriculum, Relations for Ethnic-Racial Education and Teacher Training. The proposition of this didactic sequence aligned with educational design and this triangulation of fields, in addition to presenting itself as an educational innovation, presents itself as a proposal to evaluate its potentialities and limitations. In this way, the work consisted in the formulation of criteria that, after analysis, bring the perception that the didactic sequence can, with its potential, reach the presupposed objectives and that, due to its limitations, the formation of the teacher is significantly a preponderant factor for the its existence. Therefore, when developing, in the future, the application and evaluation of this didactic sequence, it will be possible to guide the production of an Educational Curriculum Material (ECM), which is a curricular material that is concerned with the formation of the teacher, with the promotion of education on socio-scientific issues (QSC's), and more specifically, on education for ethnic-racial relations in Science Teaching.Este trabalho propõe uma abordagem metodológica do desenvolvimento de uma sequência didática como um Material Curricular Educacional, tendo a temática controversa – a Eugenia, que se apresenta como uma Questão Sóciocientífica – QSC. Essa temática é desenvolvida por intermédio de três campos da Educação: o Currículo, as Relações para a Educação Étnico-raciais e a Formação de professores. A proposição dessa sequência didática alinhada ao design educacional e à essa triangulação de campos, além de se apresentar como uma inovação educacional, se apresenta como uma proposta de avaliar as suas potencialidades e suas limitações. Dessa maneira, o trabalho consistiu na formulação de critérios que, após análise, trazem a percepção de que a sequência didática pode, com suas potencialidades, atingir os objetivos pressupostos e que pelas suas limitações, significativamente a formação do professor é um fator preponderante para a sua existência. Sendo assim, ao se desenvolver, no futuro a aplicação e a avaliação dessa sequência didática, será possível orientar a produção de um Material Curricular Educativo (MCE) sendo este, um material curricular que se preocupa com a formação do/a professor/a, com a promoção da educação sobre as questões sociocientíficas (QSC´s), e mais especificamente, sobre a educação para as relações étnico-raciais no Ensino de Ciências.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de genéticaEducação para as relações étnico-raciaisEugeniaQuestão sociocientíficaEugenicsSocio-scientific questionEducation of ethnic-racial relationsTeaching of geneticsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOPotencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicasPotentialities and limitations in a didactic sequence about eugenics: education for ethnic-racial relations and scientific controversiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdfDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdfDISSERTAÇÃO VERSÃO FINALapplication/pdf12612518https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdfb783d4ac5ee74068d1d6b387cea29252MD51Cartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdfCartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdfCARTA COMPROVANTEapplication/pdf156412https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/3/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdfc3e90cb4bc7e82e56f8273776bcac821MD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54TEXTDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdf.txtDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdf.txtExtracted texttext/plain173631https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/5/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdf.txt2a1722c92fee83369d7fc1555e6ae278MD55Cartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdf.txtCartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdf.txtExtracted texttext/plain1524https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/7/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdf.txt89f9af5c6dcd956ffaf8a7b9fa6a18deMD57THUMBNAILDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdf.jpgDISSERTAÇÃO - ALEXANDRE MARCEL DE MIRANDA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5970https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/6/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdf.jpg51e6624989a140e11e680e920e37293aMD56Cartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdf.jpgCartas comprovante - Alexandre Marcel de Miranda.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6553https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/8/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdf.jpg41f417bb9bcf77e21c599c91b29d8e0dMD58ufscar/166212022-09-16 03:38:44.309oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16621Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-05-25T13:04:23.164281Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Potentialities and limitations in a didactic sequence about eugenics: education for ethnic-racial relations and scientific controversies |
title |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
spellingShingle |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas Miranda, Alexandre Marcel de Ensino de genética Educação para as relações étnico-raciais Eugenia Questão sociocientífica Eugenics Socio-scientific question Education of ethnic-racial relations Teaching of genetics CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
title_full |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
title_fullStr |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
title_full_unstemmed |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
title_sort |
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas |
author |
Miranda, Alexandre Marcel de |
author_facet |
Miranda, Alexandre Marcel de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7459083019107633 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Alexandre Marcel de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Douglas Verrangia Corrêa da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7699024298055259 |
contributor_str_mv |
Silva, Douglas Verrangia Corrêa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de genética Educação para as relações étnico-raciais Eugenia Questão sociocientífica |
topic |
Ensino de genética Educação para as relações étnico-raciais Eugenia Questão sociocientífica Eugenics Socio-scientific question Education of ethnic-racial relations Teaching of genetics CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Eugenics Socio-scientific question Education of ethnic-racial relations Teaching of genetics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This work proposes a methodological approach to the development of a didactic sequence as an Educational Curriculum Material, having the controversial theme - Eugenics, which presents itself as a Socio-scientific Question - QSC. This theme is developed through three fields of Education: the Curriculum, Relations for Ethnic-Racial Education and Teacher Training. The proposition of this didactic sequence aligned with educational design and this triangulation of fields, in addition to presenting itself as an educational innovation, presents itself as a proposal to evaluate its potentialities and limitations. In this way, the work consisted in the formulation of criteria that, after analysis, bring the perception that the didactic sequence can, with its potential, reach the presupposed objectives and that, due to its limitations, the formation of the teacher is significantly a preponderant factor for the its existence. Therefore, when developing, in the future, the application and evaluation of this didactic sequence, it will be possible to guide the production of an Educational Curriculum Material (ECM), which is a curricular material that is concerned with the formation of the teacher, with the promotion of education on socio-scientific issues (QSC's), and more specifically, on education for ethnic-racial relations in Science Teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-15T12:33:33Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-15T12:33:33Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-07-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MIRANDA, Alexandre Marcel de. Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621 |
identifier_str_mv |
MIRANDA, Alexandre Marcel de. Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/3/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/5/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/7/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/6/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20-%20ALEXANDRE%20MARCEL%20DE%20MIRANDA.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16621/8/Cartas%20comprovante%20-%20Alexandre%20Marcel%20de%20Miranda.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b783d4ac5ee74068d1d6b387cea29252 c3e90cb4bc7e82e56f8273776bcac821 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 2a1722c92fee83369d7fc1555e6ae278 89f9af5c6dcd956ffaf8a7b9fa6a18de 51e6624989a140e11e680e920e37293a 41f417bb9bcf77e21c599c91b29d8e0d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1767351182860222464 |